AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Har hatt P-stav i 2 år nå. Første året hadde jeg ikke mens, men deretter kom den og gikk hver 14. dag, så tok to kurer med Primolut og da forsvant den. Denne prevensjonen er noe jeg har vært svært fornøyd med, men når det nå har gått 3 år, så ønsker vi å prøve på å få et barn. MEN har nylig hørt noe som skremmer meg veldig.. Nemlig at P-stav kan gjøre deg steril. Jeg mener virkelig ikke å støte noen med dette følgende spørsmålet, men er det noen som har vært borti dette? Er litt redd, da jeg vet jeg har tuklet mye med hormonene. Er det mulig å ta en egg prøve med en gang, eller må man vente til man har prøvd en stund? Har bare en veldig dårlig følelse og blir helt kvalm når sambo nevner barn..
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Jeg sjekket dette før jeg begynte på p-stav, og det eneste jeg fant kilder på var midlertidig sterilitet - at det kan ta sin tid før man kommer inn i syklusen igjen. I tillegg fant jeg en kilde hvor p-staven ikke har blitt funnet igjen, og dette har ført til sterilitet - fordi brukeren vil være for gammel til at en graviditet er sannsynlig når effekten går ut. Dette var snakk om en kvinne i 30-årene. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for dette
itchii Skrevet 1. april 2011 #3 Skrevet 1. april 2011 Hadde p-stav i fem år, og ble gravid ved et uhell noen mnd etter fjerning. Så den trenger ikke påvirke fruktbarheten lenge etterpå. En venninne har derimot fortsatt ingen ordentlig syklus, halvannet år etter fjerning. Planlegger man barn bør den nok tas ut i god tid så man slipper å venteventevente på normal syklus igjen hvis man er uheldig og effekten sitter lenge i.
Athene Skrevet 1. april 2011 #4 Skrevet 1. april 2011 Noen vesentlig forhøyet risiko for sterilitet er det ikke, da hadde ikke prevansjonsmidlet vært lovlig. Men det stemmer at syklusen kan være på tur i et år etter uttak. Dette gjelder i større eller mindre grad all hormonprevansjon. Man kan ikke vente å bli gravid med en gang man slutter, selv om enkelte er så heldige å oppleve dette. Det går ikke ann å ta en eggtest. Utredning av kvinnen er en omfattende prosess, og det har absolutt ingen hensikt å sette i gang med dette før du har vært hormonfri ett år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå