Gå til innhold

Har sådd løker, hva gjør jeg videre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt grønn når det kommer til planter, men ønsker meg en vakker hage full av planter, uten for mye luking og stell. Jeg har kjøpt blomsterløk: Pion, liljer og iris. De har jeg nå plantet i potter som står på verandaen under tak. Har sjekket at det ikke blir minusgrader i natt. Det var én løk i hver pose, trodde det var flere jeg da ;) Men hva gjør jeg videre nå? Kan de plantes ute i jorda straks faren for frost er over? Må de spire ordentilig først? Og hva kan jeg forvente i forhold til antall planter? vil de formere seg selv, eller kan jeg regne med bare én blomst av én løk det første året?? Har også sådd blomsterfrø som står inne på badet. Håper at det blir noe av noen av disse hvertfall ;)

Har forsøkt å finne frem til ulik informasjon på nettet, men er fortsatt ikke noe særlig klokere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan plante de så snart det ikke er fare for frost i bakken lenger, uansett om de spirer eller ikke..

jeg er litt usikker på om de vil formere seg nå første året, så det kan jeg ikke gi deg konkret svar på, men de vil gjøre det etterhvert. men de som står på badet håper jeg står lyst? og at du ikke gir løkene altfor mye vann, for da råtner de... :)

Skrevet

Pioner, iris og liljer er vinterherdige i stort sett i hele landet så plant de i bakken når det er mulighet for det.

Liljene kommer sikkert med blomst i år og blir sikkert flere fra år til år.

Iris vokser også, men litt avhengig av type iris pass på plantedybden så du får blomster på den. Skal stort sett plantes veldig høyt opp.

Pioner har jeg plantet selv et år og de blomstret ikke første året. Tror jeg plantet de litt for dypt også.

Hagegaler et flott sted å søk info og det er mange som hjelper deg. Det samme med hagepraten.

Løker kan settes selv om de ikke har spirt ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...