AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Hei! Har lest Husleieloven, og prøvd å sette meg inn i diverse utleiedommer. Like etter jeg sa at leiligheten min skulle leies ut har jeg fått mange henvendelser, også før jeg har annonsert. Det er en fin leilighet, og beliggenhet/pris er perfekt! Men har noen spørsmål jeg håper dyktige huseiere kan svare på: 1. Jeg vurderer å leie ut til en person som har partner. Partneren kommer ikke til å flytte inn før det har gått minimum 1 år. Personen virker bra på alle måter, MEN, såvidt jeg kan tolke av Husleieloven kan jeg ikke nekte en leietaker å få partner til å flytte inn. Jeg ønsker å være hyggelig på pris, og å ikke sette taket for høyt i første omgang. Men slik jeg skjønner det, kan ikke prisen endres dersom partneren til vedkommende flytter inn. Så, hvordan sikrer jeg meg her? Bør jeg evt. inngå en tidsbestemt kontrakt på 1 år, også forhøye husleien når de ønsker ny kontrakt. Er det lovlig? Leiligheten er liten, så grunnen til jeg da ønsker høyere leie, er pga. slitasje. 2. Hvor lang oppsigelsestid bør jeg sette? 3. Min leilighet er 35 kvadrat, ligger i bydel Helsfyr, like ved Valle Hovin. Standarden er meget god. Utleiemegler (som jeg såvidt har snakket med) mente jeg burde kreve MINIMUM 8500 kr i husleie. Jeg bestiller ikke verdivurdering om jeg leier ut på egenhånd. Jeg synes dette er høyt. Hva mener dere? 4. Hvilken husleiekontrakt bør jeg benytte? Er Forbrukerrådets standardkontrakt grei? Andre innspill mottas med takk.
Kelsier Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Vet ikke om jeg kan være til så mye hjelp, men jeg kan hvertfall si at jeg syns leien virker rimelig. Dersom det er en toroms kan du antagelig kreve mer. Selv har jeg en toroms på 31 kvm på St. Hanshaugen og vet at jeg kan leie den ut for hvertfall 10 000 kr i måneden. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 Vet ikke om jeg kan være til så mye hjelp, men jeg kan hvertfall si at jeg syns leien virker rimelig. Dersom det er en toroms kan du antagelig kreve mer. Selv har jeg en toroms på 31 kvm på St. Hanshaugen og vet at jeg kan leie den ut for hvertfall 10 000 kr i måneden. Lykke til! Takk for svar Ja, er fullt klar over at jeg kan ta mye mer i leie. Har en venninne som leier ut en som er 3 kvadrat mindre, noen gater unna, hun får 9000 i mnd. Den er også i dårligere stand, men jeg er ikke ute etter å flå noen økonomisk. Ønsker å dekke lånekostnadene mine, men jeg er villig til å ta mindre betalt for å få leieboere jeg stoler på og som jeg vet behandler leiligheten min bra. Alle interessentene er bekjente av venner og bekjente. Leiligheten er 2-roms, eget soverom (regnes som disponibelt rom, men god plass til seng og garderobeskap), samt kjøkken på eget rom. Badet er til gjengjeld ganske lite, og stua er 12 kvm (et sted forsvinner jo disse kvm), men generelt en utrolig fin leilighet for å være på den størrelsen.
Hvitdrøm Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Nei, du kan ikke nekte vedkommende å la sin partner flytte inn. Dette står nedfelt i Husleieloven. Du får selv finne paragraf. Du kan ikke gi utleier dårligere vilkår enn det som er nedfelt i Husleieloven. Altså, du bør inngå tidsbestemt kontrakt om du ikke ønsker at leietaker skal la partneren flytte inn, uten å betale høyere leie.
bambyb82 Skrevet 31. mars 2011 #5 Skrevet 31. mars 2011 Tidsbestemt avtale skal med mindre det er gode grunner for det ikke settes til mindre enn minimum tre år.. Ett år dersom det er tungtveiende grunner for det. Vi har avtale på ett år ettersom leiligheten står ute for salg. Ellers er tre mnd oppsigelse vanlig. Du kan ikke uten grunn heve husleien. Du må følge en indeksregulering. Ville lest litt nøye om hvordan du gjør dette i husleieloven. Her ville jeg heller ha gått ut med en høyere husleie enn å prøve å øke den når en evt partner flytter inn. Mye lettere. Ellers så håper jeg du finner greie leietkere... jeg har har desverre et par skremsel historier fra et par vi har leid ut til... Og tro meg..! Vil ikke leieboeren din betale eller flytte har du jammen meg ikke mye å stille opp med!
Rosalie Skrevet 1. april 2011 #6 Skrevet 1. april 2011 Kvifor skal du ta høgare husleige når partnar flyttar inn? Om bustaden har eigne målarar for straum og varmtvatn og desse reikningane blir held utanfor husleiga får du jo ikkje høgare utgifter om dei er to som bur der enn om det er berre ein som bur der. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #7 Skrevet 1. april 2011 Kvifor skal du ta høgare husleige når partnar flyttar inn? Om bustaden har eigne målarar for straum og varmtvatn og desse reikningane blir held utanfor husleiga får du jo ikkje høgare utgifter om dei er to som bur der enn om det er berre ein som bur der. Fordi strøm vil være inkl. i husleien. Det er også større slitasje på en så liten leilighet om det bor to mennesker der over lengre tid.
Rosalie Skrevet 1. april 2011 #8 Skrevet 1. april 2011 Då får du ta litt høgare husleige med ein gong for å dekke opp for straumbruk. Utgifter grunna slitasje må du reikne med, og ein uvøren person kan slite mykje meir på bustaden enn to forsiktige.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2011 #9 Skrevet 1. april 2011 To råd til deg: Ikke lei ut til bekjente. Går det dårlig - f.eks. at husleien ikke blir betalt - kommer du i en utrolig beklemt situasjon fordi du kjenner leieboer og ikke orker være streng med vedkommende. Ikke vær snill med husleien. Krev markedspris - minst. Dette for å unngå å få "grapset" av leietakere som ingen vil ha og som er dårlige betalere.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #10 Skrevet 1. april 2011 Synes det hørtes ut som en stiv pris for en så liten leilighet! Vi betaler 6000,- mnd for leilighet på 75 kvm, uten strøm selvsagt men uansett...
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2011 #11 Skrevet 1. april 2011 Synes det hørtes ut som en stiv pris for en så liten leilighet! Vi betaler 6000,- mnd for leilighet på 75 kvm, uten strøm selvsagt men uansett... Dessverre er dette helt kurant pris i dagens marked mange steder i landet.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #12 Skrevet 2. april 2011 Dessverre er dette helt kurant pris i dagens marked mange steder i landet. Nettopp. En venninne leier ut 28 kvadrat på Grønland til 9000 kr i morgen. Utleiemegleren mente at mellom 8500-9500 var en helt fair pris å ta for leiligheten, og at vedkommende ikke hadde problemer med å finne noen som ville betale det. Så vurderer å skru opp prisen til 7500 for å sikre meg.
Hvitdrøm Skrevet 2. april 2011 #13 Skrevet 2. april 2011 Synes det hørtes ut som en stiv pris for en så liten leilighet! Vi betaler 6000,- mnd for leilighet på 75 kvm, uten strøm selvsagt men uansett... Hvor i landet bor du? Her i Oslo er det ikke uvanlig å betale 5-6000 for en studenthybel som ligger sentralt. Tenker da blant annet på Anker studentboliger. Jeg synes husleien TS skisserer er ganske lav. Vil også minne på at når husleie først er satt, kan den ikke økes på andre måter enn ved index regulasjon. Så jeg er enig med Blondie i at leien ikke bør settes for lavt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå