Gå til innhold

Hva skjer når man ikke kan betale idømt saksomkostninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp tapt en oppsigelsessak og er dømt i tillegg til å betale arbeidsgivers saksomkostninger ( kr. 200.000,- ) innen en mnd.

Jeg går på Arbeidsavklaringspenger og kan såvidt klare meg.

Hva skjer når jeg ikke kan betale disse saksomkostningene? Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Da må du finne en måte å betale pengene på. Enten avbetalingsavtale eller annet lån. I verste fall kan de tvangsinndrive pengene (tvangssalg av eiendom ol).

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Synes du skal kontakte nav (eller hvem du nå får penger fra). Kanskje du kan trekkes i utbetling e.l.? Retten burde vel ikke dømme deg til å betale saksomkostninger dermsom du ikke kan betale.

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal kontakte nav (eller hvem du nå får penger fra). Kanskje du kan trekkes i utbetling e.l.? Retten burde vel ikke dømme deg til å betale saksomkostninger dermsom du ikke kan betale.

Hvem skal da betale saksomkostningene til vinnende part? Er det riktig at den som tydeligvis har brukt 200.000 for å forsvare seg selv (OG vunnet) skal stå for de kostnadene selv? Regner med at det var TS som gikk til sak MOT tidligere arbeidsgiver og ikke omvendt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du ikke en advokat i denne saken? Jeg har vært i en lignende sak og hadde egentlig et veldig god sak. Men advokaten min fortalte meg om risken ved og gå til en sak mot arbeidsgiver at man kan bli i dømt og betale arbeidsgiver sine omkostninger. Kommer an på hvordan dommeren ser på det. jeg tok sjansen men saken ble løst rett før vi skulle i retten. Arbeidsgiver så egentlig at dette ikke ville gå deres vei. Men advokat skal informere klientene sine om risk ved en sak. Mente personen evnt. at du hadde en god sak? og du bør kontakte advokaten hvordan du skal få betalt omkostningene.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hvem skal da betale saksomkostningene til vinnende part? Er det riktig at den som tydeligvis har brukt 200.000 for å forsvare seg selv (OG vunnet) skal stå for de kostnadene selv? Regner med at det var TS som gikk til sak MOT tidligere arbeidsgiver og ikke omvendt.

Jeg er ikke dommer. Det vanlige er vel at enten en av partene eller begge dømmes til å betale saksomkostningene. Retten kan også vurdere det slik at ingen må betale.

Skrevet

Du slipper uansett ikke unna desverre.. uansett hvor urettferdig det måtte føles akkurat nå. Det eneste du kan gjøre er å be om utsettelse til du får en jobb. Er du riktig heldig kan du få grei rente og.

Eier du bolig som kan selges med overskudd vil de kreve salg av den. Er den lånt opp til pipa kommer de ikke til å kreve den solgt.

Alle kommuner er forpliktet til å tilby gratis økonomisk rådgivning. Da vil du kunne få langt bedre råd enn du finner her, samt litt praktisk hjelp mht brevskriving til kreditor osv...

Hjelden vil nok ikke forsvinne av seg selv. Dersom du ikke betaler vil de trekke av deg det de kan.. om det så bare er 500 i mnd til du er pensjonist.

Dersom du syntes saken fikk et uriktig utfall kan du jo evt anke dommen? Dete vil nok være best å diskutere med en advokat isåfall.

Lykke til :) Alt ordner seg på et vis!

AnonymBruker
Skrevet

Du slipper uansett ikke unna desverre.. uansett hvor urettferdig det måtte føles akkurat nå. Det eneste du kan gjøre er å be om utsettelse til du får en jobb. Er du riktig heldig kan du få grei rente og.

Eier du bolig som kan selges med overskudd vil de kreve salg av den. Er den lånt opp til pipa kommer de ikke til å kreve den solgt.

Alle kommuner er forpliktet til å tilby gratis økonomisk rådgivning. Da vil du kunne få langt bedre råd enn du finner her, samt litt praktisk hjelp mht brevskriving til kreditor osv...

Hjelden vil nok ikke forsvinne av seg selv. Dersom du ikke betaler vil de trekke av deg det de kan.. om det så bare er 500 i mnd til du er pensjonist.

Dersom du syntes saken fikk et uriktig utfall kan du jo evt anke dommen? Dete vil nok være best å diskutere med en advokat isåfall.

Lykke til :) Alt ordner seg på et vis!

Saken fikk et uriktig utfall ja. Har grått i hele dag.

Jeg eier ingen ting. Har pådratt meg gjeld pga saken. Men valgte å kjøre sak for jeg trodde sannheten ville være nok.

Man blir fort alene i en oppsigelsessak. Vitner tør ikke. Redd for å miste jobbene.

Jeg er fortvilet. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Snakk med advokaten din, diskuter ang. en eventuell anke. Det farlige med en anke er jo at du kan dra på deg enda høyere saksomkostninger.

Skrevet

Huff, så kjedelig. Jeg vil foreslå at du prøver å inngå en privat nedbetalingsavtale med arbeidsgiver. Er de ikke villige til å gjøre dette, må de gjennomføre en rettslig inndriving av kravet. I og med at du ikke har noen verdier nå, vil de evt kunne kreve trekk i arbeidsavklaringspengene dine (dersom det er noe igjen etter at det er gjort fradrag for rimelige utgifter til livsopphold og boutgifter), ellers vil de kunne kreve tvangsdekning på et senere tidspunkt, når du har fått deg jobb og/eller opparbeidet deg andre verdier.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du ikke eier noe av verdi og har for liten inntekt til at de kan trekke av den, går jeg ut ifra at at saken forrentes til du får betalt. Men det er sikkert lurt å legge saken frem for saksbehandler og høre om du kan få en utsettelse. Uansett vil de jo ikke få noen penger av deg nå, du kan jo ikke ta dem ut av løse luften.

Sympatiserer med deg :klemmer: Håper du har noen du kan støtte deg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...