Gå til innhold

Konsekvenser av undervekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg har levd lenge nok til å lære med noen av sideeffektene av undervekt. Om noen vil "prove me wrong" kan de gjerne linke til studier på emnet. Og betviler du det jeg nevner kan du søke det opp eller snakke med legen. Vil du diskutere det farlige ved mye overvekt kan det lages en egen tråd om det. Faktum er at undervekt og overvekt er likestilt på farlighetsskalaen, men undervekt er ikke diskutert like mye i media så mennesker vet kanskje mindre om den siden av skalaen. Det blir for mye kjefting på de tynne så andre bare tror de er misunnelig føler jeg.

Undervekt kan føre til blodmangel. Tror du det er uten grunn man ikke får lov til å gi blod om man veier under 50kg? Blodmangel resulterer i mindre oksygen i blodet noe som igjen gir blant annet gusten hud, større søvnbehov og nedsatte kondisjon.

Kan føre til svakere immunsystem.

Kan føre til komplikasjoner under graviditet.

Kan miste mensen, noe som fører til at man ikke kan bli gravid naturligvis.

Kan føre til mindre opptak av mineraler, aminosyrer og vitaminer på grunn mangel av fett på kroppen. Fettet har faktisk en funksjon det og.

Kan føre til beinskjørhet.

Kan føre til svakere hjerte, man må ikke glemme at den er en muskel. Lite næring - lite muskler.

Og ikke ta "kan føre" for gitt, sjansen er enorm for at du som er undervektig kan få en eller flere av disse om et par år. Kroppen er laget for å tåle litt men det betyr ikke for evig. Både overvektige og undervektige bør ta en realitycheck, og da velger jeg å utelukke de med medisinske problemer og barn/ungdom i vekst.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Verre med overvekt.

Skrevet

Spiller det noen rolle hvilken av dem som er "verst", når begge tilstander er nokså alvorlige og bør unngås?

Dessuten er det flere her på forumet som ønsker å gå ned ganske mye i vekt, kontra de som ønsker å legge på seg, så jeg antar tanken til trådstarter var å peke på de negative konsekvensene av å forsøke å bli undervektig.

• Liker 3
Skrevet

Synes det er bra det blir satt fokus på det. For det er tross alt ganske farlig. Finner det litt ironisk at de som ønsker å gå ned så mye i vekt at de blir undervektige gjør det av "forfenglighet". De skal bli "sunne og slanke og brune". Men ikke er det sunt og konsekvensene av undervekt er ikke akkurat tiltrekkende.

- uren hud - fordi kroppen ikke har nok fett får du tørr og betent hud.

- blå ringer under øyene og blek - blodmangel bla.

- andpusten og sliten - pga alt for lite muskler, dårlig oksygenopptak.

- masse forkjølelser osv fordi immunforsvaret fungerer dårligere

- hårtap - kroppen må bruke energi på andre (mer nødvengige)ting og håret "nedprioriters"

Jeg har følt flere av "bivirkningene" TS nevner og de over på kroppen.

Nå er jeg undervektig ufrillig pga sykdom og kan virkelig ikke forstå at noen ønsker seg dette!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

- Redusert konsentrasjon

- Angst, uro i kroppen og depresjoner

- Redusert kjønnsdrift

Les litt om Minnasota-undersøkelsen.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Evig frysing pga dårlig blodomløp (jern/blodmangel).

Svimeanfall pga samme.

Og undervekt er faktisk like stygt som overvekt utseendemessig.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var undervektig med en BMI på 15 (pga en fysisk sykdom )slet jeg med dette;

* Frøys hele tiden

* Hjertebank

* Ukonsentrert

* Uregelmessig mens

* Smådement

* Hallusinasjoner (hørte f.eks ringeklokka når ingen ringte på..)

Nå har jeg en normal BMI på 20, og alt dette er borte!

(en kompis av meg er psykolog, og bekreftet at allle disse plagene jeg hadde hang sammen med undervekten..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...