Gå til innhold

Patologisk sorgreaksjon.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Abelone

Noen her med kompetanse på dette????

Hvordan vil fagfolk (lege, psykolog, psykiater el.) vurdere en sorgreasjon som følge av en nær persons dødsfall som starter med sjokk, hyperventilering, sedering, og fortsetter med total fortregning av dødsfallet over 3 døgn, uten inntak av mat kun vann og litt kaffe, tilstivnet kropp, ikke makte øyenkontakt med andre, kun vente, vente, vente på den som er død, selv etter å ha sett vedkommende død...

Er dette en alvorlig, men normal sorgreaksjon? Hvilken fremgangsmåte, evnt. behandling kan tenkes i et slikt tilfelle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Abelone

Ok, da, du kan svare selv om du ikke er lege, eller psykolog! Jeg trenger et svar fra et klokt mennesker iallefall....

Er det normalt å være så lenge i benektning på det som har skjedd?? Bør ikke legen sørge for et krisetilbud for denne personen som på 4. døgnet er låst fast i en benektning, og som ikke kommer seg ut av det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Klok og klok, men fikk lyst å svare. jeg tror en har individuelle sorgreaksjoner og den ene måten er ikke mer riktig enn den andre. Siden det bare har gått 4 dager ser ikke jeg det som det store behovet av krisehjelp enda. Fortsetter det i ukesvis, bør en kanskje oppsøke psykolog. Jeg tror det er viktig å snakke med personen, og få personen til å snakke selv. Prøv også å lag suppe til vedkommende og hell den på en kopp, kanskje det da er lettere å få i seg litt mer næring.

Jeg forstår at det sikkert ikke er lett å forholde seg til en slik sorgreaksjon, så kanskje du kunne tatt kontakt med en lege selv. For å spørre om hva du kan gjøre i en slik situasjon, for som sagt jeg vet ikke, men har sett forskjellige sorgreaksjoner i familien opp igjennnom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benekting er en av de første sorgreaksjonsfasene. Slik er det fordi kroppen samler overskudd til å kunne håndtere en slik uoverkommelig beskjed. Det er derfor det ikke hjelper å hive innpå masse piller 8dvs, det kan man jo, men man må uansett face sorgen når man slutter på piller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...