AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Vi er nå ferdig med vår forsøk nr 2. og det gikk heller ikke bra som forrige. Det er bare et forsøk igjen og tankene går rundt. Hva hvis vi ikke få det til på det heller?? Vi får sikkert litt info om veien videre på riksen ved tredje forsøket men tenkte å høre om dere som også er under ivf behandlingen gjorde noe spesielt før siste forsøket. Private forsøk?? hvor mye per forsøk?? og eventuelt hvor går grenser for en kvinnekropp med tanke på alle disse kunstige hormoner/medisiner som vi fører inn i kroppen?? Få vi noe info om det?? Det må jo være en viss grense på hvor mange forsøk en kan ta eller ??? Bare tenker høyt jeg, for det er så mye man lurer på når det er så vanskelig som det er. Takk på forhånd!! Lykke til alle sammen!!
Vilmenfårikketil Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Det blir nok via det private, google på nettet så får du frem flere. Tror Volvat, medicus ++ driver med dette? personlig vil jeg aldri forsøke mer enn tre forsøk. jeg tror det er en for stor belastning fysisk, psykisk og økonomisk til at vi kommer "helskinnet" igjennom det. Jeg vet legene sier det er minimalt med skader, men vet ærlig talt ikke hvor mye det er undersøkt i fht senskader..? Jeg tror ikke på at dette er helt harmløst for kroppen i det lange løp. Samtidig kjenner jeg ei som har vært igjennom fem forsøk uten og lykkes, men også uten å få skader av det (foreløpig). Tenker jo at dette må være opp til hvert enkelt par, og hvor mye det er verdt det, rett og slett. Det er jo en stor mulighet for at man ikke får barn, og om man tar skade av behandlingen, er det da verdt det?
Athene Skrevet 1. april 2011 #3 Skrevet 1. april 2011 Det har jeg tenkt mye på, og har et veldig bevisst forhold til det før vi går i gang med prøverør. Jeg trur det er veldig individuelt hva man ønsker, alternativene er jo der. Selv ønsker jeg i utgangspunktet å gå på tre nye forsøk privat, dersom kroppen tåler det. Økonomien er ikke noe problem. Jeg ønsker ikke egg- eller sæddonasjon, selv dersom det etterhvert skulle vise seg at dette vil gi oss bedre odds. Adopsjon er også en fjern tanke for meg, jeg regner med det er der vi ender dersom seks prøverørsforsøk ikke gir resultater. For oss blir det altså tre prøverørsforsøk så fort som mulig offentlig, deretter ett års pause der vi prøver på naturmetoden, deretter tre forsøk privat. Og så et års pause igjen. Står vi fortsatt barnløse på det tidspunktet blir det adopsjonskø.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #4 Skrevet 1. april 2011 Når vi var inne i denne karusellen så hadde vi bestemt oss for å ta en pakke på tre forsøk privat om det ikke skulle gå på de offentlige forsøkene. Det gikk på det tredje forsøket + et fryseforsøk. Har dere fått noen samtale? Hva er problemet og hvorfor går det ikke? Kan ting gjøres anderledes? I det private så brukes bla blastoembryoer, da har det befruktede egget fått dele seg i 5 dager før det settes inn. Da har man ihvertfall sett at det ikke går til grunne etter et par dager. Men det er et lite sjansespill for mange embryoer dør etter noen få dager, så det er ikke sikkert man har noe å sette inn. (men det ville ha gått til grunne inne i livmoren også mest sannsynlig). Assisted hatching er også litt brukt, da bruker man laser til å lage et lite hakk i ytterst i "skallet" på egget. Da skal det bli lettere for det å feste seg. Vi hadde tenkt å gjøre det hvis det ikke gikk i det offentlige, siden jeg hadde seige/harde eggehinner. Be om en samtale med klinikken og hør hva de tenker er grunnen til at det ikke går. Kanskje er det ikke noen grunn. Lykke til videre!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #5 Skrevet 1. april 2011 Når vi var inne i denne karusellen så hadde vi bestemt oss for å ta en pakke på tre forsøk privat om det ikke skulle gå på de offentlige forsøkene. Det gikk på det tredje forsøket + et fryseforsøk. Har dere fått noen samtale? Hva er problemet og hvorfor går det ikke? Kan ting gjøres anderledes? I det private så brukes bla blastoembryoer, da har det befruktede egget fått dele seg i 5 dager før det settes inn. Da har man ihvertfall sett at det ikke går til grunne etter et par dager. Men det er et lite sjansespill for mange embryoer dør etter noen få dager, så det er ikke sikkert man har noe å sette inn. (men det ville ha gått til grunne inne i livmoren også mest sannsynlig). Assisted hatching er også litt brukt, da bruker man laser til å lage et lite hakk i ytterst i "skallet" på egget. Da skal det bli lettere for det å feste seg. Vi hadde tenkt å gjøre det hvis det ikke gikk i det offentlige, siden jeg hadde seige/harde eggehinner. Be om en samtale med klinikken og hør hva de tenker er grunnen til at det ikke går. Kanskje er det ikke noen grunn. Lykke til videre! Vi ble naturlig gravide ca 5 år siden og hadde SA i uke 10. Siden denne gangen har vi ikke fått det til på egenhånd. Jeg var 26 da og mannen min var 29. Vi prøvde i 3 år og fikk ikke til. Da tok jeg lapraskopisk operasjon som viste ikke noe feil inni meg. Ingen sykdom. Alt var helt perfekt. Vi bestemte oss for inseminasjon før ivf. Gikk igjennom 3 inseminasjonsforsøk og ble gravid med den tredje som satt fast i høyre egglederen min. Måtte opereres i full fart på akutten og så mistet jeg den ene egglederen. Da ble sjansene for å bli gravid naturlig redusert med 30%. Hos mannen min alt har blitt undersøkt, absolutt alt sædqualitet, antall sædceller, ingen ting som er galt hos han heller. Vi begge har blitt undersøkt for mange andre sykdommer i tillegg hiv, heppatitt osv. Vi er friske begge to. Ingen har noe sykdom heller. Nå har vi bare en eggleder. Jeg er 31 og mannen min er 34. Endelig fikk vi godkjent søknaden for prøverørsbehandling. Hadde 1 forsøk i nov/des, den var negativ. 2 forsøket i mars 2011, ble satt inn 2 egg og vi fikk positiv graviditetstest men desverre så mistet vi igjen i uke 3:( da er det bare ett forsøk som er igjen og vi er jo kjempe nervøse. Så som du ser har gått igjennom en del men håper er der fortsatt at en vakker dag så er det vår tur!! Tror det blir en lang pause for oss også hvis vi ikke får det til på siste forsøket heller. Så få vi tenke på de private. Takk for god info om de private behandlinger du. Ble du gravid med den siste ivf eller fryseforsøk?? Hvordan gikk det?? Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #6 Skrevet 1. april 2011 Egga dine er vel ikkje av utsøkt kvalitet lenger, for du begynner å bli gammel.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #7 Skrevet 1. april 2011 Egga dine er vel ikkje av utsøkt kvalitet lenger, for du begynner å bli gammel. Hvem begynner å bli gammel?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #8 Skrevet 1. april 2011 Egga dine er vel ikkje av utsøkt kvalitet lenger, for du begynner å bli gammel. Ja,, hven begynner å bli gammel på en alder av 31????
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #9 Skrevet 1. april 2011 Takk for god info om de private behandlinger du. Ble du gravid med den siste ivf eller fryseforsøk?? Hvordan gikk det?? Lykke til!! Jeg ble gravid på det tredje ordinære forsøket, fryseforsøket var i mellom andre og tredje. Det gikk supert, fikk tvillinger. Dere har tydeligvis vært igjennom mye ja, det tærer på en. Og at man er gammel i en alder av 31 er ihvertfall tull!
Rockymor Skrevet 2. april 2011 #10 Skrevet 2. april 2011 Vi ble ikke gravide etter 3 offentlige forsøk og fikk tilbud på sykehuset om ett 4. forøk til redusert pris (i forhold til private klinikker!!) Dette forsøket ble det heller ikke noe barn av, dessverre. Legene frarådet oss flere forøk da de mente jeg var tom for egg og rådet oss om ett par klinikker i utlandet for eggdonasjon. Så i aug i fjor begynte vi å spare til eggdonasjon på Island, meeeeeen.... Så ble vi gravide på egenhånd i okt..... :gjeiper: (Tydligvis ett egg igjen ) I tillegg vil jeg bare si at for vår del har prøverørs vært positivt i den forstand at vi har kommet mye nærmere hverandre som par. I tillegg så er det ikke sikkert vi hadde blitt gravide på egenånd hadde vi ikke gjennomgått det vi gjennomgikk.... Så det fins flere veier etter de offentlige forsøkene og jeg tror legene er flinke til å informere om valgene videre på ettersamtalen, selv om de faktisk ikke har lov etter norske lover... 1
barnesangen Skrevet 3. april 2011 #11 Skrevet 3. april 2011 Hei. Vi har 2 ivf med neg resultat, 2 tin med neg resulat og 1 forsøk med naturmetoden som endte i SA etter 6+3 bak oss.Jeg er 36, han er 38. Vi står nå foran det siste forsøket, og det gir noen tanker. Hva om vi ikke lykkes nå heller? (oddsene er ikke så gode vil jeg si med vår historie), tenk om vi er i den kategorien som kalles ufriviilig barnløse hvor de ikke finner noen årsak. Vi kom inn i IVF sirkuset fordi min mann gjennomgikk cellgiftbeh i 2008. I den forbindelse fikk vi 2 års karantene på å forsøke å få barn. Grunnet cellgiftbeh ble vi godkjent for IVF, da beh kan føre til sterilitet. Vi møttes sent i livet, og lyktes ikke å få barn før han ble syk. Vi giftet oss 3 mnd før han fikk diagnosen. Jeg har nå bedt sykehuset om en samtale som jeg har til uken. Lurer på om de har tenkt å utrede meg, noe de ikek har gjort og noe de siser ikke er nødvendig. JEg vil ikke bar godta slikt uten å snakke med den lege. Jeg er gamme i IVF sammenheng og eggene er ikke så gode som når jeg først startet sirkuset. Min kjære er frsikmeldt, så det et jeg som nå er ufrivillig barnløs iflg papirene. Jeg vet med emg selv at je gikke orker flere forsøk etter dette. Det blri for psykisk tung hver gang det går dårlig. Vi har snakket om adopsjon dersom vi ikke lykkes med egne varer. Har ikke gitt opp enda, men kjenner det er tøffere nå som jeg står foran mitt siste forsøk. Har plass til uttak i juni. Skal bestemme meg etter legetimen om hva jeg skal gjøre. Sykepleier sa sist at ventetiden for en envt lap er veldig lang(over 6 mnd) og hun mente jeg ikke burde vente så lenge før et nytt forsøk. Siste forsøk ga neg test i mars. Dette bel mye info på en gang. Håper det ga litt mening. Godt å få luftet ut litt tanker her også, ikke bare med min kjære. God søndag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå