Gå til innhold

Blir jeg vant til å spise bare 1500 kcal pr dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ligger på ca 1500 kcal pr dag nå (helt i startfasen) og kjenner jeg er sulten. Drikker mye vann når sulten knuger men syns det virker forferdelig å skulle leve som dette.

(Jeg er kraftig overvektig og er nødt til å redusere matinntaket)

Venner kroppen seg til dette inntaket og hvor lang tid pleier det å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du fyller Kcal'ene med ordentlig mat, så tar det ikke så lang tid å vende seg til det nye kostholdet.

Men du startet ikke med et litt stort underskudd da? Det er bedre å trappe ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja kroppen venner seg til det etter hvert. Spis proteinrik mat siden det metter mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo an på HVA du sier.

Jeg spiser selv 1500 kcal per dag. Til frokost spiser jeg 3 grove knekkebrød med f.eks fisk, kyllingskinke, litt ost agurk etc på, eller en bolle havregryn blandet med yoghurt.

Lunch: noe av det samme, kommer an på hva jeg hadde til frokost, eller f.eks grov rundstykke med magert pålegg

Middag: alltid enten kylling eller fisk, mye salat eller bønner, litt potet eller ris.

Kvelds: 2 knekkebrød med magert pålegg.

Noen dager når jeg ikke engang opp til 1500kcal fordi jeg har spist så magert at jeg har fått i meg for lite kalorier.. det er ikke bra.

Du må bare velge de gode alternativene. Jeg er aldri sulten, skal ned 10 kilo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er veldig overvektig håper jeg du gjør kostholdsendring i samsvar med en lege.

Men det er vanlig å føle sult i starten ja, slik det er for meg nå holder jeg meg veldig mett hele dagen på rundt 1600 kcal. Det som er viktig er å ikke spise noen raske karbohydrater, men heller spelt, villris, groveste grovbrødet, havregryn.. Og pøs på med grønnsaker, de metter veldig mye. Hvor raskt man mister sultfølelsen tror jeg varierer veldig. Personlig kjenner jeg det etter bare en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. :)

Jeg er ikke ekstremt overvektig men en del kg for mye er det.

Jeg spiser knekkebrød (45 kcal) pr stk til lunsj, tre stk med kalkunpålegg og "noe grønt" (teller kalorier her også, enten det er avocado, agurk, paprika etc). Smoothie av bær, juice (uten sukker), litt youghurt og havregryn til frokost (totalt ca 300 kcal).

Er dessverre veldig glad i potet og pasta så dette er det største tapet for meg. Bruker kun fullkorn her. Kyllingfilet, fisk eller karbonadedeig samt mye grønnsaker til middag. Tenkte på å bytte ut potet/pasta med kikerter, couscous osv. Ser det er høyt kaloriinnhold men det er kanskje mye sunnere?

Kveldsmat er enten litt kesam med bær, en kopp med kakao, et knekkebrød e.l.

Teller kalorier så vet jeg er innenfor men høres dette helt feil ut?

Glemte mellommåltider: frukt, litt mandler, et knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS over, og beklager rotete innlegg.

Smoothien er frokost forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser også 1500 kcal pr dag. Er ikke overvektig og skal bare ned noen få kilo før bikinisesongen.

Men jeg er nesten konstant sulten, må innrømme det. Er ikke så glad i typisk mager mat (knekkebrød og sånn). Spiser pizza, pasta osv til middag og må derfor sulte resten av dagen.

Håper det blir en vane. Må bare innstille meg på at jeg ikke kan spise meg mett til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte mellommåltider: frukt, litt mandler, et knekkebrød.

Husk at mandler er veldig rik på kalorier.. 600-700 cal/100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Glem det, det er et dødfødt prosjekt du vil misslykkes med!

Kanskje du kan klare dette en periode, og vil da gå ned i vekt. Men du er sjanseløs i lengden og jojo-effekten vil garantert innhente deg, når den dagen kommer så er du like langt og prosjektet har ikke vært godt for noe.

Du bør definitivt tenke i andre baner heller enn å leve innenfor rammene av et stramt kostholdsregime som i lengden vil føles som et uutholdelig helvete.

Hvorfor ikke endre livsstil på kroppens egne premisser i stedet? Er ikke en tabell med antall kalorier som bør styre ditt inntak, kroppen er nemlig utstyrt slik at den i aller høyeste grad kan ta styringen selv (det handler bare om å bli klar over utfordringene man har).

Så jeg vil bare si at jeg ikke har tro på dette prosjektet, du er sjanseløs (intet mindre). Om du derimot revurderer ditt opplegg slik at du gjør det på din egen kropps premisser og ikke skal leve etter en tabell eller en diett, da vil jeg få troen på deg som jeg ikke har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så jeg vil bare si at jeg ikke har tro på dette prosjektet, du er sjanseløs (intet mindre). Om du derimot revurderer ditt opplegg slik at du gjør det på din egen kropps premisser og ikke skal leve etter en tabell eller en diett, da vil jeg få troen på deg som jeg ikke har nå.

Jeg har vært en av de som har forsvant deg der du har blitt kritisert i andre tråder made4u, men her må jeg si at jeg synes dette ikke er riktig av deg å si.

Mange store eller overvektige mennesker vet ikke hva de putter i seg, og trenger hjelp til å lære seg hva slags mat som er OK, og hva som er de store kalori-bombene. Skal du si at det er tullball hvor mange som har fått hjelp via Grete Roede metoden f.eks, der de oppfordrer i starten til å holde koll på kalorierne for å lære seg nettopp hvor me som skal til, og at man faktisk kan spise i gode mengder så lenge man velger de "riktige" matvarene.

Om man er vandt til å gafle innpå til man er studd, så er det jo selvsagt at man når man begynner med mindre mengder, er sulten! Etter 1-2 uker er magesekken krympet og da blir det normalt. Jeg spiser lass med bønner til middag, og 200 gram kylling samt salat, og jeg blir studd før det er ferdig. Før kunne jeg spise dette og fremdeles være sulten.

Nå gikk dessverre min støtte til deg bort, og det synes jeg er synd. Jeg, og mange andre har gått ned ved hjelp av å holde koll på kaloriene inn.

Nå ser jeg hva andre sier når de sier du tror du sitter med den ene sannhet. Det er dessverre feil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp! Bedre å heller spise en grønnsak som metter mer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du kan klare dette en periode, og vil da gå ned i vekt. Men du er sjanseløs i lengden og jojo-effekten vil garantert innhente deg, når den dagen kommer så er du like langt og prosjektet har ikke vært godt for noe.

Du bør definitivt tenke i andre baner heller enn å leve innenfor rammene av et stramt kostholdsregime som i lengden vil føles som et uutholdelig helvete.

Hvorfor ikke endre livsstil på kroppens egne premisser i stedet? Er ikke en tabell med antall kalorier som bør styre ditt inntak, kroppen er nemlig utstyrt slik at den i aller høyeste grad kan ta styringen selv (det handler bare om å bli klar over utfordringene man har).

TS her.

Jeg gjør dette for (som sequin sier) få oversikt over hva jeg putter i meg og hva de forskjellige matvarene inneholder. Har troen på at ved å være med bevisst på hva jeg putter i meg vil jeg få et annet syn på mat enn det jeg har nå. Hvis jeg skal gå etter min kropps premisser i dag spiser jeg stoore porsjoner, én gang om dagen. Du har mer trua på det?

Er egentlig ikke interessert i at du skal fortsette med propagandaen din som jeg har sett i andre tråder, i denne tråden, så håper du lar vær.

Bra tips om mandler, de forsvinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hør på made4u, jeg har absolutt tro på deg. :) Når man kommer inn i det, så blir det en vane, og magen venner seg til det du spiser. Spesielt når du fokuserer på å spise det som metter (protein og fiber), noe som du jo gjør. Hvis du skal gå ned en del kg, dvs at dette er et langsiktig prosjekt, så kan du gått gå opp til 1600 kalorier og dermed ha 400 kcal pr. måltid. Med variert og sunn mat med mye protein og fiber vil du garantert bli mett på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Det viktigste, slik jeg ser det, er å lære seg om matvaner. Gjør man det blir man i stand il å handle riktig fordi man handler sunne og slankende matvaner i stedet for usunne og fetende.

Man trenger absolutt ikke telle kalorier, jeg vil ta det så langt som å si at man ikke bør telle kalorier.

Man spiser gjerne fritt etter hvor mye man ønsker og føler for i utgangspunktet (da med mer usunne og flere fetende matvaner), gjør man det samme med sunne og slankende matvaner (altså spiser fritt hva man ønsker og føler for), da vil vekten uansett justere seg nedover og det uten kaloritelling.

Man bør la kroppen kontrollere dette, og ikke spise ut fra en tabell. Blir dumt og umulig i lengden, synes jeg, å ta utgangspunkt i en diett eller tabeller. Da det er kroppen som skal styre det hele, noe den har signaler til.

Jo, jeg er klar over at noen overspiser og kan ha problem med det. Men dette ligger psykisk, og de må jobbe med sitt forhold til mat og det å spise - trenger ikke følge tabeller heller dem.

All erfaring fra hvordan mennesker lykkes, viser at det er viktig at det skjer på kroppens egne premisser og at man ikke bør overse kroppens egne signaler for heller å spise etter et visst antall kalorier.

Hva da om man ikke er mett, men kaloritabellen sier at nå er det nok. Ingen kan leve med slikt i lengden.

Spiser man riktig mat vil kroppen regulere vekten nedover uansett, dersom man spiser riktig mat og har et sunt forhold til det å spise mentalt. Ergo trenger man ikke å telle en kalori, å telle kalorier bare kompliserer det hele og vil bli vanskelig på sikt da det uansett ikke baserer seg på kroppens egne signaler men mer på et regnskap.

Men igjen, det handler om å spise riktig mat - om ikke så kan man jo ikke spise fritt etter hva man føler for. Dessuten må dem som overspiser jobbe med psyken og finne ut hva det er som gjør at dem overspiser m.m., dem det gjelder må få orden på det mentale i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Ikke hør på made4u, jeg har absolutt tro på deg. :) Når man kommer inn i det, så blir det en vane, og magen venner seg til det du spiser. Spesielt når du fokuserer på å spise det som metter (protein og fiber), noe som du jo gjør. Hvis du skal gå ned en del kg, dvs at dette er et langsiktig prosjekt, så kan du gått gå opp til 1600 kalorier og dermed ha 400 kcal pr. måltid. Med variert og sunn mat med mye protein og fiber vil du garantert bli mett på det. :)

Tør hevde at det er nettopp meg vedkommende burde høre på og lære av.

Du skriver at kroppen tilvenner seg fuglekosthold, da det er det måltider basert på kaloritelling gjerne er i mine øyne. Ser det i veldig mange sammenhenger. Vanskelig som pokker det, og innebærer mye sult og lidelse for mange. Er en pinelse som er lett å sprekke fra.

Mye bedre å ta hensyn til kroppen og la den selv avgjøre når nok er nok, og slik kan det være om man gjør det riktig. Det skaper vellvære og man slipper sulten og lidelsene og føler seg ikke innesperret i et kostholdsregime det er å leve etter en diett eller en tabell. Synes avgjort mennesker skal la kroppen få styre vekten nedover selv.

Og det fine av alt, kroppen tilpasser seg ny og lavere vekt med å senke sulten og fremme mettheten etter hvert. Man slipper altså å tilvenne seg noe som i utgangspunktet er et unaturlig kosthold da det er basert på et kaloritall og IKKE kroppens eget behov der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tør hevde at det er nettopp meg vedkommende burde høre på og lære av.

Du skriver at kroppen tilvenner seg fuglekosthold, da det er det måltider basert på kaloritelling gjerne er i mine øyne. Ser det i veldig mange sammenhenger. Vanskelig som pokker det, og innebærer mye sult og lidelse for mange. Er en pinelse som er lett å sprekke fra.

Mye bedre å ta hensyn til kroppen og la den selv avgjøre når nok er nok, og slik kan det være om man gjør det riktig. Det skaper vellvære og man slipper sulten og lidelsene og føler seg ikke innesperret i et kostholdsregime det er å leve etter en diett eller en tabell. Synes avgjort mennesker skal la kroppen få styre vekten nedover selv.

Og det fine av alt, kroppen tilpasser seg ny og lavere vekt med å senke sulten og fremme mettheten etter hvert. Man slipper altså å tilvenne seg noe som i utgangspunktet er et unaturlig kosthold da det er basert på et kaloritall og IKKE kroppens eget behov der og da.

Det er mange som ikke har viljestyrke til å høre på kroppen, eller kroppen sender sultsignaler selv om den egentlig ikke er sulten. Kaloritelling gir en god kontroll til de som trenger det. 1500kcal er forøvrig ikke et fuglekosthold for en inaktiv kvinne heller.

Selv om man går gjennom kaloritelling betyr det ikke at man skal leve slik resten av livet, men det gjør en mer obs på hvor mye man faktisk får i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mandler inneholder 578kcal per 100 gram.

For å få i deeg 100 gram mandler må du spise nærmere 70 stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...