Gå til innhold

Barnesete/stol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er så heldig å få besøk av mitt tantebarn på snart tre år, og jeg er på utkikk etter et barnesete/stol til bil. Tantebarnet mitt er ca 13 kg, og 2,5 år. Er det noen som vet hvor jeg får leid stol, eller evt kan kjøpe et billig et i Bærumorådet? Har tittet på nettet, men er usikker på hva jeg ser etter.. På biltema var de fra 15 kg og oppover, og da kan vi ikke bruke det? Men de til 13 kg så ut som var til babyer.. Noe som har peiling og kan gi meg noen retningslinjer??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

0-13kg er babystolen. Jenta bør ha en "stol nr.2", altså den etter babystolen. Jeg hadde absolutt leid/kjøpt bakovervendt bilstol. Isofix er veldig greit for det er lett å montere og risikoen for feilmontering er minimal. I tillegg er det mye lettere å flytte sete fra bil til bil når man har isofix. Men disse er ofte litt dyrere og man må ha isofix-feste i bilen (alle nyere biler har dette).

Vi har en gutt på 2 år som veier nesten 13kg. Til han har vi BeSafe Izi combi X3 isofix. Dette kan snus, men vi bruker det såklart mot kjøreretning da dette gir best beskyttelse og er anbefalt til barn opptil 4 år.

Britax har også et "nr 2"-sete som er opptil 25 kg. Dette kan også snus når barnet blir 4 år. Begge disse setene har gode testreferanser.

Jeg mener at If leier ut seter. Babykos-butikkene leier også ut (leide hvertfall ut før).

AnonymBruker
Skrevet

Glemte noen detaljer...

BeSafe-setet jeg nevnte ovenfor er fra 9-18kg. Mener Britax-setet heter Multi Tech og er fra 9-25kg. Besafe koster nytt ca. 4000kr (isofix) og jeg tror Britax ligger på ca. det samme.

En ting du bør sjekke er at setet står bra i bilen din. Hvis du har en veldig liten bil, vil ofte isofix-feste medføre at setet kommer lenger ut fra seteryggen enn ved vanlig beltefeste (altså trenger større plass fremover). Dette forutsetter selvfølgelig at du monterer setet bakovervendt :)

Det ligger en del brukte bilstoler på finn.no og mange der er pent brukt og relativt nye. Jeg mener å ha lest at materialet i bilstoler blir dårligere etter 5 år så man derfor bør unngå å kjøpe bilstoler som er eldre enn dette. Men jeg er altså ikke sikker. Og har de vært utsatt for skader som f.eks. kollisjon eller har synlige skader, bør man generelt være skeptisk.

Skrevet

Personlig hadde jeg aldri i verden satt barnet mitt i en bilstol fra biltema! Men så er jeg også ekstra påpasselig med sikkerhet i bil... Så det kan godt hende at de er grei..

Men jeg ville nok ha hørt med feks IF, de leier ut så lenge du trenger det, og de leier ut til både til de som har forsikring hos de og de som har fra andre selskaper.

Skrevet

Hør med babyshop, vet de leide ut tidligere. Du er ute etter et klasse to sete, det er et bakovervendt sete som går til enten 18 eller 25 kg. Isofix er greit om en har det i bilen men ingen must. Har kun med montering å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...