AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Heisann Hva slags stoff er enklest å jobbe med? Jersey-fabric har jeg hørt er ganske greit å jobbe med, og f.eks at bomull kan være litt vanskeliere. Hva anbefaler du? jeg er ganske ny.
Jamme Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Jeg ville ikke si at jersey er noe enklere å jobbe med enn bomull, heller omvendt. Jersey har stretch, noe som gjør det vanskeligere å sy sammen (man må være veldig påpasselig med at man ikke strekker stoffet, da blir det forskøvet i forhold til resten av plagget), og man må bruke elastisk søm. Bomull uten stretch som ikke er supertynt er sannsynligvis det enkleste. Stoffer som er veldig glatte, tynne eller har mye strech kan være et helvete å sy i, og jeg vil ikke anbefale det til en nybegynner.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 Hei og takk for svar =) Ja, det kan jeg tenke meg at er vanskeligere, absolutt! Jeg hørte også at hvis man skal sy i elastisk stoff bør man ha en overlock symaskin? Hvordan er det hvis man bruker et tynt stoff og legger det dobbelt opp, lettere da? Lag på lag liksom. Om du har flere tips til meg så er jeg veldig takknemlig for det! Driver du og syr selv?
Jamme Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Jeg syr litt nå og da - mest reperasjoner og endringer av ferdige plagg, men har også sydd noen nye plagg etter mønster. Men jeg har en søster og en mor som er veldig flinke til å sy! TIl vanlig bruk klarer man seg helt fint uten en overlockmaskin selv når man syr med litt elastiske stoffer, selv om det gir et mye proffere utseende på sømmene. Selv syr jeg på mormors symaskin fra 50-tallet, og med den syr jeg i jersey-stoffer uten problem. Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med å legge dobbelt, men i alle fall hvis stoffet er litt glatt kan jeg ikke tenke meg at det vil være særlig mye lettere. En del av problemet er jo gjerne at stoffene glir fra hverandre når man legger dem sammen, selv om man prøver å feste med knappenåler. Har du noen konkrete idéer om hva du vil sy?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå