AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Har en hjertesykdom som gjør at jeg ikke kan trene hardt (få høy puls og økt O2-behov). Jeg vil ikke ha noen diskusjon i tråden angående dette temaet - for jeg følger spesialistenes meninger over hvorvidt jeg burde gå i hardtrening eller ikke. Den eneste treningen som er "godkjent" er gange, sykling og andre rolige aktiviteter. Jeg går ca 1 time hver dag i raskt tempo, og svømmer rolig en gang i uka. Det er det kroppen klarer, og det fysioterapeuten anbefaler. Jeg vil gjerne gå ned noen kilo (ca 5), så det må baseres på kosthold. Eksempel på en vanlig dag: Frokost: havregryn med lettmelk, uten sukker, med banan. Et glass appelsinjuice som ikke er fra konsentrat. Lunsj: omelett (med tre egg, paprika, en oppskjært kyllingpølse, to tomater, agurk og to osteskiver). Mellommåltid: eple, yoghurt og gulrot/pære. Middag: varierer mellom potet/ris/pasta, kylling/fisk/kjøtt, men alltid med minst to ulike lettkokte grønnsaker (blomkål, brokkoli, kålrabistappe osv). Kveldsmat: to brødskiver med makrell i tomat, et glass hjemmelaget bringebærjuice, noen druer og småspising av omelettrester fra lunsjen. Jeg drikker aldri brus eller spiser godteri, men på fredager koser jeg meg med nøtter og iskaffe. Burde jeg kutte ned på dette, eller har det ikke stort å si? Jeg mener selv kostholdet er relativt sunt. Skal jeg kutte ned på mengdene, eller er det andre tiltak jeg burde igangsette ifh kostholdet?
Fluffe Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Jeg gikk ned 6 kilo bare ved å endre mitt kosthold. Gå mye turer hjelper også godt.
Gjest thelife Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 Synes det ser bra ut! Nå er ikke jeg noen kostholdsekspert, men..
Gjest Mahareth Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Du vil spare 300-400 kcal om dagen om du lager omletten på 2 egg og uten ost, og dropper juicen. Forutsatt at du per i dag får i deg nok kcal til å holde vekta der den er, vil du gå ned omtrent 300-400 gram i uka med å kutte ut det jeg nevnte ovenfor.
Snop Skrevet 31. mars 2011 #5 Skrevet 31. mars 2011 Jeg synes det ser ut som om du har et godt kosthold! Så alt jeg har å si blir bare pirking. Dropp potet/ris/pasta, pass på at brødskivene er skikkelig grove, dropp juicen (inneholder MASSE sukker) og yoghurten, evt bytt den ut med naturell yoghurt og ha litt bær på eller rør vaniljestang inn i den. Jeg har gått ned 10 kg bare ved å kutte brød/poteter/pasta/sukker
Fluffe Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 (endret) Jeg synes det ser ut som om du har et godt kosthold! Så alt jeg har å si blir bare pirking. Dropp potet/ris/pasta, pass på at brødskivene er skikkelig grove, dropp juicen (inneholder MASSE sukker) og yoghurten, evt bytt den ut med naturell yoghurt og ha litt bær på eller rør vaniljestang inn i den. Jeg har gått ned 10 kg bare ved å kutte brød/poteter/pasta/sukker Man må ikke kutte ut pasta, men å velge naturris istedenfor vanlig ris og fullkornspasta istedenfor vanlig pasta sparer man mye. Endret 31. mars 2011 av mirandaa
sequin Skrevet 31. mars 2011 #7 Skrevet 31. mars 2011 I teorien skal du gå ned ca 0.5kilo i uken om du kutter kaloriinntaket med 500 kalorier i uken, så det å endre kostholdet sitt har stor betydning for vektnedgang. Selvfølgelig er dette forskjellig fra person til person, men vekttap er godt mulig å gjennom føre om du bare lager deg et sunt underskudd av kalorier anbefaler deg å bruke denne http://www.kalorikalkulator.no/index.php?kg=65&cm=173&age=21&sex=female&activity=low
Snop Skrevet 31. mars 2011 #8 Skrevet 31. mars 2011 Man må ikke kutte ut pasta, men å velge naturris istedenfor vanlig ris og fullkornspasta istedenfor vanlig pasta sparer man mye. Helt sant Det er bare så mange som skjærer grimaser når jeg sier dette, og synes fullkornpasta smaker rart og ekkelt, så jeg har gitt opp å anbefale det, hehe!
Fluffe Skrevet 31. mars 2011 #9 Skrevet 31. mars 2011 Helt sant Det er bare så mange som skjærer grimaser når jeg sier dette, og synes fullkornpasta smaker rart og ekkelt, så jeg har gitt opp å anbefale det, hehe! Syntes det er kjempegodt jeg :D Men naturris er bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå