AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Vi er et ungt par som desperat leter etter en ny leilighet. Vi tenker å kjøpe, siden omtrent ingen vil leie ut leilighet i Oslo til noen som har hund. Prisene er jo skyhøye nå, og vi kan bare få lån på maks en mill. Derfor tenkte vi på disse leilighetne som koster for eks. 600 000,-, men som har kanskje 7000,- i fellesutgifter i mnd. Er det dumt å kjøpe disse leilighetene? Per i dag betaler vi 9000,- i leie + strøm, varmtvann, tv og internett. Vil det ikke nesten heller lønne seg for oss å kjøpe en billig leilighet med høye fellesutg.? Ofte er jo både varmtvann, tv og internett inkludert. Håper noen kan komme med noen gode råd Vi har tenkt å ta et møte med banken, men vil høre andres meninger/erfaringer også.
Betty2 Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 leiligheter med høy felles gjeld må mann være forsiktig med. du bær sjekke oppi et par ting først. 1.har br laget forsikring som dekker tapet av felleskostnader dersom en eller flere leiligheter ikke betaler sin del? (hvis de ikke har det, kan dette bli veldig dyrt for dere, og dere risikerer å må betale for tapet av felles kostnadende) 2. har leilighetene IN betaling (induviduell nedbetaling, da kan dere selv betale så mye dere vil, dere har sjangsen for å betale ned leilighetene fortere enn den ordinære betalings planen) 3. er avdragene begynt å gå? hvis avdragene ikke bgynner å gå før om et par år, så må dere ta høyde for at husleien øker med minst 2500kr i tilegg må dere ta høyde for at renten kan øke kraftig. en slik leilighet med lav innskudd og høy fellesgjeld, kan fort komme opp i 14-15 000 i mnd. en ting til jeg ville sjekket før jeg flyttet inn i et nytt br lag. er reglene der, hvis de har 14 sider med regler å følge så kan det være en plass der dere får liten mulighet til å gjøre plassen personlig. (har vært borti boretslag som nekter beboerer å ha paroll og blomster på sin egen terrase, de fikk ikke ha navneskilt på døren med mindre de bestilte igjennom br laget. osv. har dere vært hos kommunen og hørt om å få et kommunalt lån? det har noe lavere renter enn hos banken, og kan være med på å finne gode boliger til dere evt kan dere høre med husbanken dersom dere er førstegang etablerer og ikke har en skyhøy inntekt
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 Om dere kjøper ei leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld så ser jo banken likevel på totalsummen. Så om dere må betale f.eks. 700.000 kr for leiligheta og fellesgjelda er på 1 million, så har dere på en måte et lån på 1,7 millioner. Jeg ville aldri rørt ei sånn leilighet. Her jeg bor må folk omtrent kaste slike leiligheter etter skremte kjøpere for å bli kvitt dem. Leiligheter som ble kjøpt for 500.000 selges i dag for 50.000 fordi folk rett og slett må bli kvitt "faenskapet" fordi de ikke klarer å håndtere den enorme fellesgjelda. Da er det bedre å kjøpe leilighet i et gammelt og veldrevet borettslag der fellesgjelda er svært liten.
sebra Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Jeg har innskudds leilighet, og er fornøyd. Men en ting du må tenke på er at du i tillegg til de 7000 kr mnd, også skal betale ned det lånet du har tatt opp til innskuddet. Og hvis det er 7000 i mnd uten avdrag på leiligheten synes jeg det er fryktelig dyrt.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #5 Skrevet 31. mars 2011 Vi er et ungt par som desperat leter etter en ny leilighet. Vi tenker å kjøpe, siden omtrent ingen vil leie ut leilighet i Oslo til noen som har hund. Prisene er jo skyhøye nå, og vi kan bare få lån på maks en mill. Derfor tenkte vi på disse leilighetne som koster for eks. 600 000,-, men som har kanskje 7000,- i fellesutgifter i mnd. Er det dumt å kjøpe disse leilighetene? Per i dag betaler vi 9000,- i leie + strøm, varmtvann, tv og internett. Vil det ikke nesten heller lønne seg for oss å kjøpe en billig leilighet med høye fellesutg.? Ofte er jo både varmtvann, tv og internett inkludert. Håper noen kan komme med noen gode råd Vi har tenkt å ta et møte med banken, men vil høre andres meninger/erfaringer også. Du skriver ikke hva fellesgjelden er.7000 i fellesutg. i mnd sier ikke oss så mye. Er laget nytt? da kan det være at de kun betaler for renter de første 5 år,etter 5 år så kan det hende de skal betale avdrag i tillegg. Legg innskudd og fellesgjeld. Hvor mye er det? Da ser du hva du skal betale for leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå