Wonders Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Tenkte å spørre dere som er/har tvillinger om de har eget språk. Min bestevinninde er tvilling og når hun & søs snakker forstårjeg ikke noe. Jeg tror de krangler, men de sier de bare diskutetrer... som her: http://www.sol.no/klipps/video/tvillinger_har_en_interessant_samtale_0 Har de/dere noen andre fakter, eller spesielle greier bare de/dere forstår? 1
Wombat Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Hehe, høres ut som om de to kommer til å løse noen verdensproblemer snart Jeg kjenner også et tvillingpar som har en helt unik måte å lese hverandre på, de trenger nesten ikke å snakke sammen for å forstå hva den andre mener, de bare leser det av den andres kroppspråk.
Caramba Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 Jeg har tvillinger omstrent på samme alder som ungene på klippet. Ja, de komuniserer på sin egen måte og forstår hverandre ut og inn, men så morsom samtale som den på klippet har mine ikke hatt enda 1
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 har tvillinger ja og det er slik at dei har ett veldig spesielt bånd.ingen kommer mellom og dei er aldri aleine.masse artige episoder heile veien.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #5 Skrevet 31. mars 2011 Jeg har tvillinger. Klart de har et helt spesielt bånd, de har jo alltid vært sammen. Men de har aldri hatt noe eget språk. Men de har skjønt hverandre bedre enn jeg har skjønt dem. For når den ene hadde litt dårlig språk så skjønte den andre hva h*n mente og oversatt for meg. Dessverre så blir de på den måten litt dårligere til å snakke, ting tar litt lengere tid.
Wonders Skrevet 1. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 1. april 2011 Det er så spennende å høre fra dere, jeg er fasinert av kommunikasjonen og vil gjerne at dere deler 1
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #7 Skrevet 1. april 2011 Det på videoen er ikke unikt for tvillinger. Hvilke som helst barn i den alderen leker på den måten. En annen form for "titt tei" leken. Jeg har og tvillinger, de er som et gammelt ektepar. Sloss og krangler helt villt hele døgnet. Og er fullstendig opphengt i hva den andre gjør hele tida, i tilfelle noe skulle være "urettferdig" for dem selv. Utrolig slitsomt. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #8 Skrevet 1. april 2011 Jeg har tvillinger på 15 måneder. De har lange samtaler seg i mellom, men like artig som de to på klippet har jeg ikke opplevd. Tvillinger utvikler ofte sitt eget språk, derfor snakker en del tvillinger senere enn "enlinger". Relasjonen tvillingene mellom er unik. Mennesker jeg treffer som ikke har opplevd tvillinger på nært hold blir facinerte av hvordan de er i mot hverandre
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #9 Skrevet 1. april 2011 De utvikler IKKE et eget språk nei... Det er en MYTE. Derimot kjenner de hverandre så godt at de ofte leser hverandres kroppsspråk svært godt. Og for utenforstående virker det da som om det er noe "overnaturlig" i det. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article642339.ece "Mange tror at tvillinger utvikler et eget hemmelig språk av ord og tegn som bare de selv forstår. Dette er imidlertid svært sjeldent, og dette er nok mest av alt en gammel myte. Mer vanlig er det at tvillinger er senere i språkutviklingen enn jevnaldrene barn. Det er det nære forholdet barna i mellom som kan forårsake språkforsinkelsen" 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #10 Skrevet 1. april 2011 De utvikler IKKE et eget språk nei... Det er en MYTE. Derimot kjenner de hverandre så godt at de ofte leser hverandres kroppsspråk svært godt. Og for utenforstående virker det da som om det er noe "overnaturlig" i det. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article642339.ece "Mange tror at tvillinger utvikler et eget hemmelig språk av ord og tegn som bare de selv forstår. Dette er imidlertid svært sjeldent, og dette er nok mest av alt en gammel myte. Mer vanlig er det at tvillinger er senere i språkutviklingen enn jevnaldrene barn. Det er det nære forholdet barna i mellom som kan forårsake språkforsinkelsen" Du motsier deg selv her. Selv om klikk.no sier det er svært sjeldent så forekommer det.
SmallTalk Skrevet 1. april 2011 #11 Skrevet 1. april 2011 Så utrolig herlig det klippet var! Og ikke minst vanvittig facinerende. Mon tro hva de diskuterte?
Caramba Skrevet 1. april 2011 #12 Skrevet 1. april 2011 Så utrolig herlig det klippet var! Og ikke minst vanvittig facinerende. Mon tro hva de diskuterte? Jeg tipper det handler om den manglende sokken, og ellers kanskje bare om livet genrellt :gjeiper: Jeg har også lest at man strides rundt tvillingspråk, som noen nevner over her, men som mor til tvillinger så er jeg ikke sikker.... Uansett så forstår de hverandre utrolig godt, det er det ingen tvil om. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #13 Skrevet 1. april 2011 Jeg har også lest at man strides rundt tvillingspråk, som noen nevner over her, men som mor til tvillinger så er jeg ikke sikker.... Uansett så forstår de hverandre utrolig godt, det er det ingen tvil om. Som tvillingmamma så må jeg si meg enig i det du sier
Gjest Raindrops Skrevet 1. april 2011 #14 Skrevet 1. april 2011 Mine småsøsken hadde det på samme måte, bortsett fra at de ikke var tvillinger. Lillesøsteren min er to år eldre, så når lillebror snakket babyspråk, så oversatte hun til oss hva han ville ha. Det har gjort at lillebroren min lærte sent å snakke, fordi hun alltid sa "Sveinung vil ha mer melk" "Sveinung vil ned fra stolen" "Sveinung vil ut å leke!" (lillebroren min heter forresten ikke Sveinung). Det stemte også hver gang. Så selv om resten av familien ikke skjønte stor av babblingen hans, så forstod lillesøster det med letthet. Jeg tror ikke det er en spesiell tvillinggreie, bare en barnegreie. Moren min sier at hun ser akkurat det samme i barnehagen, der de eldre søskenene oversetter hva småsøskenene deres vil frem til, fordi de forstår dem hundre prosent. Det blir jo det samme med tvillinger, de forstår hverandre, bare at den andre ikke kan oversette slik som eldre søsken (som snakker begge "språk") kan. 2
Vår2011 Skrevet 6. april 2011 #15 Skrevet 6. april 2011 Mine småsøsken hadde det på samme måte, bortsett fra at de ikke var tvillinger. Så vanvittig morro da
Gjest imli Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 Kjempeskjønne Ungane mine (rett under 17 mnd i mellom) forstår kvarandre veldig godt. Den eldste har heile vegen vore langt framme språkleg, medan den minste (no 19 mnd) ikkje snakkar enno (kun slik prating som tvillingane på klippet). Det verkar likevel som om eldstemann alltid skjønner kva lillebror vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå