AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Har moren krav på barnebidrag fra faren hvis hun selv ikke ønsker å fltyte sammen, men faren vil?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Så klart. Ingen kan tvinge noen til å bo sammen med de. Du kan ikke tvinge henne til samliv. 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Så klart. Ingen kan tvinge noen til å bo sammen med de. Du kan ikke tvinge henne til samliv. Blir ikke det litt urettferdig hvis vi har planlagt barn og å flytte inn sammen, men så vil hun plutselig ikke flytte?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 Det heter ikke "barnebidrag" for ingenting. 3
Gjest Iah Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 Blir ikke det litt urettferdig hvis vi har planlagt barn og å flytte inn sammen, men så vil hun plutselig ikke flytte? Urettferdig! Selvfølgelig ikke. Man plikter å forsørge barnet sitt uavhengig av forholdet til den andre forelderen. 4
Holar Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Du har lov til å føle at det er urettferdig, særlig når dere hadde planlagt et liv sammen. Men det spiller ingen videre rolle, barnet skal ha bidrag. Du kan jo selvfølgelig kjempe for at du skal ha omsorgen, slik at mor må betale bidrag. 3
Athene Skrevet 31. mars 2011 #7 Skrevet 31. mars 2011 Selvfølgelig. Den eneste forskjellen er at du overfører et beløp i måneden, i stedet for å trekke kortet på ting barnet trenger nesten daglig. Sannsynligvis vil det lønne seg å betale barnebidrag en gang i måneden i stedet for å betale din andel daglig. Så jeg ser ikke hvordan dette kan være urettferdig? 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #8 Skrevet 31. mars 2011 Barnet er jo like mye ditt uansett om dere bor sammen eller ikke. Barnebidrag skal være med på å dekke mat, klær og andre nødvendige ting i barnets liv. Hadde det vært sånn som du spør om, ts, så hadde det vel vært ytterst få som betalte barnebidrag her i landet. Samværsforelderen kunne jo bare sagt at "jammen jeg ville jo ikke flytte, jeg ble kasta ut". Det er nemlig ofte slik at en av partene ønsker å avslutte forholdet mens den andre ønsker å fortsette. Barnet ditt har du medansvar for uansett situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #9 Skrevet 31. mars 2011 Det mest urettferdige her er vel ikke at barnet skal ha bidrag, men at mor har planer om å ta fra deg den daglige kontakten med barnet. Hvis du virkelig vil være far i det daglige (og ikke bare betale for utgiftene), bør du heller diskutere samværsordninger, kreve mekling, osv. 4
Shade Skrevet 31. mars 2011 #10 Skrevet 31. mars 2011 Selvfølgelig! Eller mener du at det burde være sånn at far bare trengte å forsørge barna sine hvis mor ville bo med ham..?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #11 Skrevet 31. mars 2011 Forskjellen er at damer føder barn, og dermed får beholde de som sitt, selv om BF vil stille opp på alt når BM ikke vil noe. Menn skulle kunnet føde barn selv, da har en sluppet dette. Skjønner noen føler seg LUUURT
Sophie-Ann Skrevet 31. mars 2011 #12 Skrevet 31. mars 2011 Hvis man ikke har lyst på barn, sørger man for å beskytte seg. Så slipper man problemer som dette. Og beskytter man seg ikke, må man betale. 1
Shade Skrevet 31. mars 2011 #13 Skrevet 31. mars 2011 Forskjellen er at damer føder barn, og dermed får beholde de som sitt, selv om BF vil stille opp på alt når BM ikke vil noe. Menn skulle kunnet føde barn selv, da har en sluppet dette. Skjønner noen føler seg LUUURT Tro meg, jeg skulle gitt mye for å kunne overlate den oppgaven til menn!
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #14 Skrevet 31. mars 2011 Tro meg, jeg skulle gitt mye for å kunne overlate den oppgaven til menn! Med litt trening ahr nok det godt like bra som for BM. Anner jeg et snaev av misforstått likestilling eller er det redsel for å bli til overs som kvinne når kvinners primærfordel, det å føde barn kan gå tapt.
Shade Skrevet 31. mars 2011 #15 Skrevet 31. mars 2011 Med litt trening ahr nok det godt like bra som for BM. Anner jeg et snaev av misforstått likestilling eller er det redsel for å bli til overs som kvinne når kvinners primærfordel, det å føde barn kan gå tapt. Var det et spørsmål? Og vær så snill, sett i gang med treningen så fort som mulig! Hvis vi bestemmer oss for flere barn hadde det vært helt himmelsk å kunne lene seg tilbake og overlate den delen til sambo 2
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #16 Skrevet 31. mars 2011 Var det et spørsmål? Og vær så snill, sett i gang med treningen så fort som mulig! Hvis vi bestemmer oss for flere barn hadde det vært helt himmelsk å kunne lene seg tilbake og overlate den delen til sambo Er vel mest for de menn der BM ikke vil være samboer,gift. Ligger vel litt i at BM anser barn som kun hennes eget, og ikke felles barn i slike sitvasjoner som TS tar opp. BM blir tilkalt som en reserve når BM krever, ja en kan le men er faktisk slik det ofte er. Betal og hver reserve den tiden du ikke får spille, (bo med barnet). Spill (den tiden du får lov av BM å bo med barnet) best mulig når du har samvær. Noen som er enig?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #17 Skrevet 31. mars 2011 Er vel mest for de menn der BM ikke vil være samboer,gift. Ligger vel litt i at BM anser barn som kun hennes eget, og ikke felles barn i slike sitvasjoner som TS tar opp. BM blir tilkalt som en reserve når BM krever, ja en kan le men er faktisk slik det ofte er. Betal og hver reserve den tiden du ikke får spille, (bo med barnet). Spill (den tiden du får lov av BM å bo med barnet) best mulig når du har samvær. Noen som er enig? Rettelse. BF blir tilkalt som reserve
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #18 Skrevet 31. mars 2011 Er vel mest for de menn der BM ikke vil være samboer,gift. Ligger vel litt i at BM anser barn som kun hennes eget, og ikke felles barn i slike sitvasjoner som TS tar opp. BM blir tilkalt som en reserve når BM krever, ja en kan le men er faktisk slik det ofte er. Betal og hver reserve den tiden du ikke får spille, (bo med barnet). Spill (den tiden du får lov av BM å bo med barnet) best mulig når du har samvær. Noen som er enig? Det er nok dessverre en del kvinner som tenker at det er "mitt barn så jeg bestemmer". Og det finnes mange menn som tenker at "barn er kvinnejobb, ikke mitt ansvar". Om slike kvinner og menn får barn sammen så blir ofte far en ubetydelig skikkelse i bakgrunnen og begge foreldrene ser ut til å trives med en sånn ordning (hva barna synes bryr de seg ikke så mye om). Heldigvis blir det stadig færre som tenker slik. De fleste oppegående kvinner og menn skjønner vel at begge foreldrene er like viktige for barna. Problemene oppstår for alvor når en person fra den første gruppa får barn med en person fra den andre gruppa. Når mor forventer at far skal ta 50% av ansvaret mens far ikke vil, eller når far forventer å få lov til å ta 50% av ansvaret mens mor vil ha far som en reserve som du sier. Moralen må vel bli: Få barn med en som har samme verdigrunnlag som deg selv så er sjansene større for at dere vil lykkes. 6
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #19 Skrevet 31. mars 2011 Det er nok dessverre en del kvinner som tenker at det er "mitt barn så jeg bestemmer". Og det finnes mange menn som tenker at "barn er kvinnejobb, ikke mitt ansvar". Om slike kvinner og menn får barn sammen så blir ofte far en ubetydelig skikkelse i bakgrunnen og begge foreldrene ser ut til å trives med en sånn ordning (hva barna synes bryr de seg ikke så mye om). Heldigvis blir det stadig færre som tenker slik. De fleste oppegående kvinner og menn skjønner vel at begge foreldrene er like viktige for barna. Problemene oppstår for alvor når en person fra den første gruppa får barn med en person fra den andre gruppa. Når mor forventer at far skal ta 50% av ansvaret mens far ikke vil, eller når far forventer å få lov til å ta 50% av ansvaret mens mor vil ha far som en reserve som du sier. Moralen må vel bli: Få barn med en som har samme verdigrunnlag som deg selv så er sjansene større for at dere vil lykkes. Nikker annerkjenende til svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå