Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da oldefaren min døde stoppet det gamle uret hans på veggen å slå i samme øyeblikk. Dette har jeg blitt fortalt, og jeg tror litt på det.

Det er imidlertig ikke bare slike hendelser som får meg til å lure på om det finnes en god kraft, en slags karma der ute i verden. Det har seg nemlig slik at jeg en rekke ganger har hatt en fornemmelse av ting som skal skje, det kan selvsagt skyldes tidligere erfaringer osv.

Her er et eksempel; jeg er forelsket i en gutt, og så kommer jeg på gruppe med ham ved en trekning der hundre andre medstudenter skal deles inn i smågrupper på fem og fem.

Et annet; jeg drømmer ting og så skjer dem kanskje tre år senere, som foreksempel bruddstykker av samtaler, og episoder.

Jeg mister bussen fordi den gikk tre minutter for tidlig, jeg dropper og dra på tilstelningen, og etterpå får jeg vite at det var bra jeg ikke var der fordi det hadde blitt veldig kleint.

Jeg føler ofte at etter en vanskelig periode, eller etter at jeg tenker og reflekterer over ting, så skjer en hendelse som får meg til å bli helt klar på hva som er det rette.

Er jeg på jordet nå?=P

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Sånt skjer med meg hele tiden.

Hjemme har vi en bestefarsklokke som foreldrene mine er veldig oppsatt på at alltid skal gå når noen er på reise, bare for å være på den sikre siden ;)

Skrevet

Sånt skjer med meg hele tiden.

Hjemme har vi en bestefarsklokke som foreldrene mine er veldig oppsatt på at alltid skal gå når noen er på reise, bare for å være på den sikre siden ;)

Det må jo være noe i det. Spennende syntes jeg.

Gjest Naenia
Skrevet

Så lenge man ikke plager deg, burde det vel være greit?

Altså, jeg har flere ganger drømt ting som har skjedd noen år senere. Ikke viktige ting, men ting som samtaler, klasserom som byttes om og sånt.

For meg funker akupunktur (dette funker også på dyr) og homeopati. Enda jeg flere ganger har fått vite at det ikke skal fungere.

Gjest navnelapp
Skrevet

Altså, jeg har flere ganger drømt ting som har skjedd noen år senere. Ikke viktige ting, men ting som samtaler, klasserom som byttes om og sånt.

For meg funker akupunktur (dette funker også på dyr) og homeopati. Enda jeg flere ganger har fått vite at det ikke skal fungere.

Så fint, men eg viser til forsking som seier noko om at dette heng saman med personlegdomstype, om ein trur eller ikkje. Interessant, syns eg. At homeopati virkar er ingenting meir enn placebo. Men placeboandelen er stor i dei fleste typar behandling.

Alt du "drøymer" ting som har skjedd seinare kallast deja vu, og er eit kjent fenomen i hjernen som handlar om ein slags hukommelsesforsinkelse. Veldig interessant, ikkje overnaturleg.

• Liker 1
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

jeg aviser ikke muligheten for at det kan være mer mellom himmel og jord en hva vi kan se

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

God fantasi er en bra ting

uten fantasi ville vi aldri fått alle de fantastike kunstverk. Eller de fantastiske bøkene filmer, tv serier eller teater stykker og alt det andre som kommmer ut av fantasi

og ha fantasi er ikke negativt det er positivt

Skrevet

Jeg vil påstå at det plager meg ganske mye at demonstrert virkningsløse behandlinger skal fremstilles som reelle alternativer til folk som er syke. Og at behandleren i tillegg tar seg betalt. Det plager meg også at sunn fornuft, rasjonalitet og kunnskap er så dårlig stilt i samfunnet at mange faktisk kan få seg til å tro at rent vann på en sukkerpille (les:homeopati) faktisk kan behandle noe som helst.

Samtlige behandlinger, enten de er konvensjonelle eller alternative, vil kunne gi en placeboeffekt.

At én person opplever noe som fungerende er dermed fullstendig verdiløst i forhold til å bedømme om behandlingen har en reell effekt eller ikke - for å kunne gjøre det må man sammenligne mange menneskers erfaringer, helst opp mot en kontrollgruppe som får et placebo - altså sukkerpiller eller lignende uten at de er klar over det. Og her feiler homeopatien og akupunkturen (sistnevnte med noen unntak) igjen og igjen. Det fungerer ikke bedre enn placebo. I homeopatiens tilfelle har man heller ikke en god forklaring på hvorfor i all verden det skulle fungere, all den tid det er fordampet vann på sukkerpiller man behandles med.

Og nei - homeopati fungerer ikke på dyr. Grei oversikt her.

• Liker 1
Gjest Naenia
Skrevet

Jeg er klar over at homeopatien er avvist igjen og igjen. Og jeg sa at det er akupunktur som fungerer på dyr, ikke homeopati. Jeg satte dem sammen fordi de ofte blir satt i samme bås, men den ene blir bevist å fungere og den andre ikke.

Men, virkelig. Placebo er verdens beste medisin, la nå folk få tro på det de mener fungerer på dem.

Det er det som er så trist med tråder som denne. De blir enten supernegative eller helt i andre enden. Det er liksom ikke godkjent at folk med universitetsutdannelse kan tro på noe annet enn de kalde, harde faktaene...

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

God fantasi er en bra ting

uten fantasi ville vi aldri fått alle de fantastike kunstverk. Eller de fantastiske bøkene filmer, tv serier eller teater stykker og alt det andre som kommmer ut av fantasi

og ha fantasi er ikke negativt det er positivt

Å vere kreativ og ha ein skapande fantasi er noko anna enn å sjå, høyre og oppleve ting som ikkje finst.

Skrevet

Da gikk det litt fort i svingen for min del, beklager! Saken stiller seg fortsatt ikke veldig annerledes desverre - det er svært lite som tyder på at akupunktur fungerer på dyr. Akupunktur generelt er også lite effektivt, det er kun noen få, få områder hvor det har demonstrert effekt - og selv der er ikke bevisene overveldende.

Skrevet

Det er det som er så trist med tråder som denne. De blir enten supernegative eller helt i andre enden. Det er liksom ikke godkjent at folk med universitetsutdannelse kan tro på noe annet enn de kalde, harde faktaene...

Det er dine ord. Jeg synes vitenskapens verden er helt fantastisk, det er så mye å lære og så mye å forstå. Vi er så rart satt sammen, og verden slik den er er ofte hundre ganger mer fantasifull, fantastisk og enn alle mulige alternative eller religiøse forklaringer. Jeg er fint fornøyd med å vite at jeg er en ubetydelig liten klump med stjernestøv som vanderer rundt på en lyseblå prikk og har en hjerne som finner mønstre hvor det ikke er noen. Og det beste av alt: moderne medisin og vitenskap i kombinasjon med levestandar lar meg nyte dette livet i mange flere år enn for bare noen generasjoner siden. Kan ikke tenke meg noe bedre. :)

Skrevet

Dette var ikke en tråd jeg opprettet for å diskutere naturmedisin e/noe jeg for så vidt er i mot) eller medisinske behanslinger, men å diskutere de merklige koblingene mellom mennesker. Finnes det noe som kobler oss sammen.

Eks; møter kjentfolk på reiser-alene tur til New York, kjærlighet ved første blikk, underlige ting og hendelser....?=)

Gjest Naenia
Skrevet

Da sporer jeg inn på den delen av det igjen ;)

Jeg tror noen ting er ment å være sånn. Kjæresten min og jeg har liv som ser ut til å være lagt opp til at vi skulle møtes. Sånn var det med mine foreldre også. Moren min var et sted hun egentlig ikke skulle være da faren min trengte skyss hjem fra en fest :)

• Liker 1
Skrevet

Da sporer jeg inn på den delen av det igjen ;)

Jeg tror noen ting er ment å være sånn. Kjæresten min og jeg har liv som ser ut til å være lagt opp til at vi skulle møtes. Sånn var det med mine foreldre også. Moren min var et sted hun egentlig ikke skulle være da faren min trengte skyss hjem fra en fest :)

Blir så glad av å høre sånt, da jeg faktisk tror noen folk er "ment to be", både når det gjeler vennskap, og kjærlighet.

Søsteren min fant mannen i sitt liv på andre siden av jordkloden:D og de har en forståelse for hverandre som er helt spesiell. Hmm.. men rart at noen ikke finner noen å dele livet med da, på den annen side..:P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg tror. Jeg pleier å kalle meg selv en skeptiker som har tilbøyelighet til å tro...

Nå skal jeg gjøre noe jeg ellers aldri gjør på KG, og det er å fortelle en historie som lar seg gjenkjennet dersom noen som kjenner meg eller min kjære leser her.

- Vi bor i og møttes i en by som ligger nøyaktig midt mellom våre respektive hjemsteder.

- Vi møttes på en kafé som het "Halvveien" (og dette het den bare en kort periode).

- Våre personnumre er omtrent like. La oss si at mitt personnummer er fødselsdato + 23233, så er hans fødselsdato + 23323.

Vi føler mange ganger at det var forutbestemt at vi skulle møtes akkurat da vi gjorde det. Hadde vi møttes tidligere så hadde det ikke passet for noen av oss av diverse årsaker. Da vi møttes var det imidlertid full klaff fra første øyeblikk og livet har vært snilt mot oss. Det er nå flere år siden vi møttes, og vi opplever ofte at vi tenker helt likt og sier ting samtidig, og at den ene ringer samtidig som den andre løfter opp telefonen for å ringe.

Dette er selvsagt ikke vitenskapelig bevist og er mest sannsynlig bare morsomme tilfeldigheter. Vi liker likevel å tenke at skjebnen hadde en hånd med i spillet og at det var meningen at vi to skulle møtes. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...