AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 For oss så har det vært helt normalt. Selv etter skillsmissen har jeg vært på besøk,blitt bedt i div.sammenhenger osv. De er jo besteeforeldre til barna osv. Har forstått at det ikke er helt normalt overalt. Når skillsmissen kommer, så kan svigerfam. finne på å bryte kontakten tvert. Det gjelder hele fam. Hva tenker de på? Da er det ene parten som er visket ut, er ikke noe mere. Blir like sjokkert hver gang.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 For oss så har det vært helt normalt. Selv etter skillsmissen har jeg vært på besøk,blitt bedt i div.sammenhenger osv. De er jo besteeforeldre til barna osv. Har forstått at det ikke er helt normalt overalt. Når skillsmissen kommer, så kan svigerfam. finne på å bryte kontakten tvert. Det gjelder hele fam. Hva tenker de på? Da er det ene parten som er visket ut, er ikke noe mere. Blir like sjokkert hver gang. Hvorfor synest du at det er mest "normalt" å ha samme relasjonen til exsvigerfam. etter et brudd?? Skjønner en svigerfamilie som kutter ut kontakten med exsvigerdatter/sønn veldig godt. Har det vært en voldsom skillsmisse/brudd så vil dem jo helst støtte sitt eget avkom. Det er det som er naturlig. Kontakt kan besteforeldre og resten av familien ha med barna når dei er hos den respektive forelder. For barna er ikke ex, det er det du som er.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Hvorfor synest du at det er mest "normalt" å ha samme relasjonen til exsvigerfam. etter et brudd?? Skjønner en svigerfamilie som kutter ut kontakten med exsvigerdatter/sønn veldig godt. Har det vært en voldsom skillsmisse/brudd så vil dem jo helst støtte sitt eget avkom. Det er det som er naturlig. Kontakt kan besteforeldre og resten av familien ha med barna når dei er hos den respektive forelder. For barna er ikke ex, det er det du som er. Det er vel få som går ut av e skillsmisse uten en skramme,men svært få som har en voldsom skilsmisse(selv om det oppleves slik) Om man ikke har samme relsjon som før, skjønner jeg,men de har tatt del av livet i mange år,men da skillsmissen er et faktum på "fredag" så skal man være en ikkeperson? Tror det handler om å være voksen. Det ville være unaturlig for meg at xfam.skulle bare være et minne. Man har fortsatt felles intr. barn-barnebarn. Min x-svigerinne inviterer meg til konfirmasjonen til sønnen. jeg har kjent fam. i mange år. Slik enkelte tenker,så skal hele x kuttet meg ut,men det forventes at jeg skal invitere til konfirmasjonen til mitt barn. Blir ikke det veldig kunstig.? Det er vel sjeldent man bryter et vennskap tvert av,men det ser ut for xsvigers så er det normalt. betyr det at de har lagt seg vel opp i,og som de ikke har noe med..skillsmissen.
litle_my Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Min x-svigerinne inviterer meg til konfirmasjonen til sønnen. Og hvordan skal dette fungere når både mor og far har fått nye kjærester/samboere? Skal de også komme? Nei, for enkelhets skyld kutter man slike invitasjoner etter bruddet, mener jeg. Selvfølgelig prater man sammen dersom man møtes, eller tar en kopp kaffe om man treffes på kjøpesenteret, men ellers er faktisk eksens familie nettopp det; _hans_ familie, ikke min. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #5 Skrevet 31. mars 2011 Jeg synes det er raust og fint at du har god kontakt med ex-svigers. 3
Gjest Tollo Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Må bare svare på denne. Jeg giftet meg for 2 gang nå og de viktigste gjestene i bryllupet var mine x svigerforeldre. Det skal sies at min ex kjæreste og jeg ikke har barn sammen. Hans foreldre betydde alt for meg den gang og jeg er like glad i de fortsatt. De synes det er stas med mine barn og er begeistret for min mann også Min ex synes i tillegg at det er veldig hyggelig at vi fortsatt har kontakt. Høres nesten ut som en film dette:), men faktisk er jeg veldig glad for kontakten og så lenge man ikke skader noen og at noen føler seg trått på er det flott å kunne opprettholde et vennskap. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #7 Skrevet 31. mars 2011 Hvis man har barn med eksen synes jeg det er fint om man har kontakt med ekssvigers. Sikkert bra for barna å se at begge foreldrene har et ok forhold til besteforeldrene deres, framfor at de må forholde seg til at farmor og farfar aldri nevnes hos den ene foreldren. Jeg ville antagelig ikke syntes det var naturlig å ha mye kontakt utenom høytider og sånt, men det kommer an på så mye... Jeg har et søsken som er alene med barna sine, etter skilsmisse og eksens død (sykdom), og som har mye kontakt med ekssvigers - de tar del i oppdragelsen, er barnevakt, og de feirer noen høytider sammen. Vi andre treffer dem også i familieselskaper, det er bare hyggelig. Jeg ser ikke for meg at det forandres så mye når søskenet mitt får ny kjæreste. Hadde eksen vært i live, ville nok mer av kontakten barnebarn-besteforelder gått gjennom vedkommende, men jeg tror likevel kontakten ville vært grei mellom mitt søsken og dem.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2011 #8 Skrevet 31. mars 2011 syns du har svert lite innsikt når du involverer deg med foreldrene til din x det er da tross alt hans fam.og hans ansvar å sørge for at barna har kontakt på den siden.har selv vert offer for ett slikt menneske som deg:foreldrene hans godtok ikke at deres sønn fann en nt dame og godtok heller ikke våre felles barn.kunn x og hennes barn som hun hadde før hun traff han.dette ble ettterhvert så stor belastning at brudd var uungåelig.vi fikk 3 barn som heller ikke nå har kontakt med hans fam.
Sophie-Ann Skrevet 31. mars 2011 #9 Skrevet 31. mars 2011 Jeg syns også du er raus som holder kontakten, og jeg ser ikke problemet hvis hverken din nye mann eller eksen din sin ny dame har noe problem med dette. Selv har jeg kuttet alle bånd tvert, og er glad for det! Neste gang jeg skal treffe dem er i konfirmasjonen til min datter, og det er heldigvis fryktelig lenge til!!!!
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #10 Skrevet 31. mars 2011 Jeg syns også du er raus som holder kontakten, og jeg ser ikke problemet hvis hverken din nye mann eller eksen din sin ny dame har noe problem med dette. Selv har jeg kuttet alle bånd tvert, og er glad for det! Neste gang jeg skal treffe dem er i konfirmasjonen til min datter, og det er heldigvis fryktelig lenge til!!!! Du syns ikke det blir kunstig da? Kutte alle bånd, for så å invitee til konfirmasjon? Invitere bare for at du er programforpliktet til det?
litle_my Skrevet 31. mars 2011 #11 Skrevet 31. mars 2011 Du syns ikke det blir kunstig da? Kutte alle bånd, for så å invitee til konfirmasjon? Invitere bare for at du er programforpliktet til det? Det er ikke Sophie-Ann som skal konfirmeres, det er datteren hennes. Og det er datterens slekt. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #12 Skrevet 31. mars 2011 syns du har svert lite innsikt når du involverer deg med foreldrene til din x det er da tross alt hans fam.og hans ansvar å sørge for at barna har kontakt på den siden.har selv vert offer for ett slikt menneske som deg:foreldrene hans godtok ikke at deres sønn fann en nt dame og godtok heller ikke våre felles barn.kunn x og hennes barn som hun hadde før hun traff han.dette ble ettterhvert så stor belastning at brudd var uungåelig.vi fikk 3 barn som heller ikke nå har kontakt med hans fam. Lite insikt? Det er da ike snakk om hvem sitt ansvar det er å holde kontakten med barna. Det handler om at vi har kjent hverandre hele livet nesten. Det handler om å ikke legge seg i datter-sønn sin skillsmisse. For oss er det unormalt o man kuttet alle bånd. Både til svigerinner,svogere osv. Om du hadde xsvigers som ikke godtok deg og barna, så har du kommet i en fam. med problemer, folk med lite vett. Det handler ikke om å tråkke ned huset til folk,opptre i et hvert selskap. De-vi er som annen fam man har tidvis kontakt med. Vi sender julekort,gir en liten oppmerksomhet til jul,bursdag. Barn får det greiere forhold til stefam om man klare å holde på gangsynet. Om du ble skilt pga slike forhold,og barna ikke har kontakt med hans fam,pga av en slik som meg? Vet du, den tror jeg ikke på. Jeg kjenner mange som er skilt,men få av de har kuttet kontakt med xfam. Medxfam, så mener jeg svigers,"tante"onkelunger" svigerinner.
Naxos70 Skrevet 1. april 2011 #13 Skrevet 1. april 2011 For min del så kuttet jeg eksfamilien da jeg ble skilt. Dette kom litt av at vi ikke bodde nær hverandre og ikke kjente hverandre så veldig godt. Det samme med min eks og min familie. Men vi har ikke noe usnakket og det går helt fint å møtes i konfirmasjonen som skal være om to år. Når det er nye samboere/kjærester inni bildet så skal man være litt forsiktig med å ha kontakt med eksfamilien hvis det ikke er greit for den nye. Det kan såre veldig. Eksen til min samboer dukker stadig opp i familieselskap hos hans familie og det gjør at jeg ikke får være den jeg er. Jeg må hele tiden tenke på hva jeg sier og hvordan jeg oppfører meg. Vi har ikke noe usnakket vi heller, men når jeg vet hvordan hun oppfører seg så orker jeg ikke ha så mye med henne å gjøre. Å invitere min eksfamilie til min datters konfirmasjon er jo helt naturlig, for det er jo en felles feiring fra meg og faren, det er jo ikke min dag. Datteren min har jo kontakt med begge familiene uansett, det er jo ikke snakk om at min seksfamilie ikke skal ha kontakt med datteren min, de har jo kontakt når hun er hos faren.Vi skal i konfirmasjon til min samboers niese i år og der kom heldigvis spørsmålet hva vi syntes om at de inviterte hans eks. Det syntes ikke vi noe om, det er barna som er i familie med konfirmanten, moren er ikke tante lenger, hun er bare mor til barna. Jeg hadde også følt det var helt unaturlig å dra i konfirmasjon til min eks sine nevøer og nieser, de er ikke min familie lenger. Dette blir sikkert litt annerledes om man er naboer og ser hverandre ofte, men som sagt, vær forsiktig når det kommer nye partnere!
momo Skrevet 1. april 2011 #14 Skrevet 1. april 2011 Jeg har grei kontakt med min ex svigerfamilie. Selv om sønnen deres har prata så mye stygt om meg. Men han velger jo også, og nesten ikke ha samvært med barna sine. Så derfor har jeg kontakt med de, for jeg ønsker jo att barna mine fortsatt skal ha ett forhold til besteforeldrene sine og tanter, onkel og søskenbarn. Så barna mine er hos de innimellom. Ellers blir jeg innvitert i bursdag til søskenbarna til mine barn. Jeg innviterer også de i bursdag til mine barn. Synes det er veldig koselig att vi kan ha kontakt, for barna sin skyld. Og sefølgelig er ikke kontakten like tett som før.
Carrot Skrevet 1. april 2011 #15 Skrevet 1. april 2011 (endret) Min eks-svigermor er nærmere meg enn min egen mor så for meg er det mer normalt å se henne som den hun er enn som min eks' mor. Vårt vennskap og vårt forhold er på ingen måte påvirket av bruddet med hennes sønn da det er to helt forskjellige forhold det er snakk om. At et kjærlighetsforhold mellom to personer etter over ti år betyr ikke at et vennskap gjennom de årene også må ta slutt.. Endret 1. april 2011 av Carrot
Sophie-Ann Skrevet 1. april 2011 #16 Skrevet 1. april 2011 Du syns ikke det blir kunstig da? Kutte alle bånd, for så å invitee til konfirmasjon? Invitere bare for at du er programforpliktet til det? Kunstig? På ingen måte. Hvis hun ønsker å ha den siden av familien tilstede når hun konfirmerer seg, så værsågo. Det er hennes ønsker jeg skal ta hensyn til, ikke mine. De bor ikke i nærheten av oss, og for meg blir det kunstig å ha kontakt med dem etter det som sønnen deres gjorde mot meg.
Carrot Skrevet 1. april 2011 #17 Skrevet 1. april 2011 for meg blir det kunstig å ha kontakt med dem etter det som sønnen deres gjorde mot meg. Er ikke den en form for straff for noe en annen gjorde? Jeg ville ikke syns det var ok dersom noen "straffet" meg for noe jeg ikke hadde ansvar for......
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #18 Skrevet 1. april 2011 Hos oss har svigers god kontakt med min manns ekskone (og mor til hans barn). Har aldri bydd på problemer- heller snarere motsatt, med bla bursdagsfeiringer og høytider- vi omgås naturlig alle sammen:-) Besteforeldrene (pensjonister) får besøkt barnebarna ognå når de er hos mor, og vi kan feire anledninger uten å måtte legge kabal. Herlig:-) Når det er sagt vil jeg også si at jeg satte umåtelig pris på at holdt litt tilbake på omgangen i den perioden jeg ble "indtrodusert" i familien, slik at jeg følte at det ble skapt rom for at jeg skulle finne "min plass" i storfamilien:-) Nå er jeg (og mitt barn) godt etablerte i familen og har et fantastisk forhold til både svigers og mor:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå