AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Når er man jente,kvinne,dame, Tenker da på alder. Jeg selv tenker på jente fra småfrøken til 20-25,Kvinne 25-60,dame 60------ Noen sier jente etter de er 35....ok kvinne da du er 17? niks Kom på dette da jeg ser det har vert flere tråder om hvor gamle folk er her inne. Kansje på tide å skifte navn fra Kg?
Gjest Lebewesen93 Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Tror jeg vil si at man er jente fram til man er 24-25? Dame når man har fylt 40 ? Nei aner egntlig ikke
Gjest Mahareth Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Jente, under 20. Kvinne/dame, over 20. Jeg pleier å bruke dame om alle damer over 20 jeg 1
Gjest Raindrops Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 (endret) Jeg er 21, og føler meg som både jente, kvinne og dame. Edit: Kanskje ikke så veldig mye som dame, når jeg tenker etter. Endret 30. mars 2011 av Raindrops
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 31. mars 2011 #5 Skrevet 31. mars 2011 I vennekretsen til mamma gikk de brått over fra å kalle seg selv damer/kvinner til JENTER etter fylte 40.
Wit1 Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 For meg er kvinne og dame det samme da..... Mange snakker om "dama si" og hun er da vitterligere ikke over 60 Ellers bruker media kvinne når de er over 18, og jente under 18... Jeg syns vel egentlig at de er jente lenger, men..... Så kanskje man er jente til man er mellom 20-25 og så kvinne eller dame til man blir.... f eks 40? Da blir man jo jente igjen og så kvinne igjen ved f eks 60
Sofie_22 Skrevet 31. mars 2011 #7 Skrevet 31. mars 2011 Har egentlig aldri tenkt over det. Kvinne er man vel fra rundt 24-60. Dame trengs ikke nødvendigvis å brukes om en eldre dame, vil si fra 40++. Vil gjetting det her :gjeiper:
starligt Skrevet 31. mars 2011 #8 Skrevet 31. mars 2011 jeg er i 30 åra.men jeg sier jeg er jente for det.ikke dame.får meg til og føle meg gammel.når jeg passerer 40 så kan jeg kalle meg dame,men ikke før.
Sugerøret Skrevet 31. mars 2011 #9 Skrevet 31. mars 2011 nå vil jeg ikke nevne noen alder men jenter er for meg alle under 20år. Dame/kvinne er fra 20 og opp. Selv er jeg helt klart ei dame
Monica1968 Skrevet 31. mars 2011 #10 Skrevet 31. mars 2011 Jente er en betegnelse på en som ikke har blitt voksen ennå, mao. en under 18 år. Enkelt og greit. Kvinne og dame er to betegnelser på det samme, og brukes når man er over 18. Like enkelt og greit. 1
Monica1968 Skrevet 31. mars 2011 #11 Skrevet 31. mars 2011 I vennekretsen til mamma gikk de brått over fra å kalle seg selv damer/kvinner til JENTER etter fylte 40. Hehe, de er ikke alene om det; vi gjør det samme i min vennegjeng, og vi er 35 - 50, men så veldig alvorlig mener vi det nu ikke.
Transe Skrevet 31. mars 2011 #12 Skrevet 31. mars 2011 Samme for meg bare jeg slipper å ver gutt eller mann
Gjest Mynona83 Skrevet 31. mars 2011 #13 Skrevet 31. mars 2011 Jeg kaller meg selv jente, og er 28. Mine jevnaldrene hankjønn kaller jeg gutter. Kvinne og mann bruker jeg hvis det er noe formelt som skal uttrykkes, og dame bruker jeg om ukjente kvinner hvis jeg skal snakke om noen. f.eks "det ringte en dame fra Telenor i stad."
sofie777 Skrevet 31. mars 2011 #14 Skrevet 31. mars 2011 Da jeg var i tenårene gikk jeg rundt og samlet inn penger i en innsamlingsaksjon og jeg ringte på et sted der mor og et bar på rundt 5 år åpnet. Da sa hun "Gi penger til damen". Jeg må si jeg ble veldig forbauset og det gikk et par sekunder fra de lukket døren til jeg gikk videre. Tror ikke jente/kvinne/dame har noen alder generelt sett. Det er mer hvordan en føler seg. Alle vil jeg kalle kvinner, ihvertfall over 18 år. Om jeg ser en sprek dame på over 60 som f.eks. deltar i et eller annet løp, så har jeg ingen problem med at hun kaller seg selv jente. En dame vil jeg kalle noen som er 40+ og kanskje har litt penger og litt penere klær enn gjennomsnittet. Men samme "dama" kan være alt sammen på én gang om hun ønsker, altså en litt rik dame som sammen med andre kvinner deltar i Jentebølgen f.eks. Da er det annerledes med frue, da er man skikkelig rik og minst 50. Hun er en som har en mann som er direktør eller lignende og gjerne har hushjelp og den eneste jobben en frue har (etter at hun sluttet som sekretær for sin mann for 30 år siden) er å gå på veldedige tilstelninger og kanskje være med i noen foreninger.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #15 Skrevet 31. mars 2011 Fru står for gift og frøken for ugift, men fru kan også brukes om ugift kvinne (da henspeiler det på alder, ikke sivilstand). Jeg er gift og under 25. Så det finnes fruer under 50 som ikke har en direktør til mann, ikke har hushjelp og aldri har vært på en veldedighetstilstelning. :gjeiper: En gift jente med barn klinger ikke helt i mine ører, da får jeg assosiasjoner til arrangerte barneekteskap.
fjærestein Skrevet 31. mars 2011 #16 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er en dame. Syns en er dame fra 30 og oppover ca. Liker å kalle meg dame. Tenker vel at det å kalle seg jente lenger enn det er å gi nok ett signal om at det å bli eldre er noe uatraktivt og lite ønskelig. Mulig jeg tar feil. Syns "Hei jeg er ei (sprek) jente på 45" høres litt dumt ut. 1
Wild-Animal Skrevet 31. mars 2011 #17 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er jente, og det skal jeg fortsette å være til jeg blir bestemor.
lykkeknotten Skrevet 31. mars 2011 #18 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er 21, og ser på meg selv som jente. Det samme gjør jeg med jevnaldrende. Jeg synes det er litt rart å bli omtalt som dame eller kvinne av andre. Det har hendt at en fremmed på bussen har sagt til ungen sin at "nå må vi passe oss for damen, for hun skal av her". Da smiler jeg litt for meg selv. Jeg er ingen dame
Gjest imli Skrevet 31. mars 2011 #19 Skrevet 31. mars 2011 Eg føler meg verken som jente, kvinne eller dame Er vel eit menneske, rett og slett For øvrig er ein jo strengt tatt kvinne/dame og mann etter at ein er myndig. For meg er kvinne og dame det same, sjølv om "dame" vel strengt tatt er eit anna ord, den kvinnlege forma for "herre". Litt rart i grunn, at "dame" er så mykje brukt, medan "herre" stort sett berre blir brukt om "herreklær" og "herreklassen" (idrett).
Gjest Heloise Skrevet 31. mars 2011 #20 Skrevet 31. mars 2011 Jeg liker best "jente" på meg selv "Kvinne" blir jeg nok aldri, da ser jeg for meg slike stilige 30-talls stylede damer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå