Gjest TS Skrevet 31. mars 2011 #21 Skrevet 31. mars 2011 Tusen takk for mange gode forslag! Jeg var redd for å virke utakknemmlig men de fleste har heldigvis skjønt greia.. Vi var nok en gang inne på dette med gaver og da sa jeg til han at han har jo allerede lagt standaren for bursdagsgave. Og at han mest sansynlig ville få en bokser eller noe..(sagt med litt humor..) Da sa han (riktignok på en humoristisk måte) at han forventet mer siden jeg var så rik...Jaja riktig nok eier jeg leiligheten min, men pengene er jo også låst i den.. og per i dag har han utbetalt ca 10.000,- mer enn meg i månden. Jeg skal på et kurs snart og har i utgangspunktet veldig lyst å ha han med. Han er selv interessert i dette kurset. Det koster 3.900,- og jeg har sagt til han at han kan få halve kurset i gave fra meg om han ville. Jeg sa han skulle tenke litt på det. Han svarte at det var nok smart siden jeg hadde truet med å gi han en bokser... Ja, så nå venter jeg på svar..
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 31. mars 2011 #22 Skrevet 31. mars 2011 Han hørtes litt slitsom ut. Sikker på at du orker mas om "du er rik" og slikt i fremtiden?
lillemia Skrevet 1. april 2011 #23 Skrevet 1. april 2011 (endret) Tusen takk for mange gode forslag! Jeg var redd for å virke utakknemmlig men de fleste har heldigvis skjønt greia.. Vi var nok en gang inne på dette med gaver og da sa jeg til han at han har jo allerede lagt standaren for bursdagsgave. Og at han mest sansynlig ville få en bokser eller noe..(sagt med litt humor..) Da sa han (riktignok på en humoristisk måte) at han forventet mer siden jeg var så rik...Jaja riktig nok eier jeg leiligheten min, men pengene er jo også låst i den.. og per i dag har han utbetalt ca 10.000,- mer enn meg i månden. Jeg skal på et kurs snart og har i utgangspunktet veldig lyst å ha han med. Han er selv interessert i dette kurset. Det koster 3.900,- og jeg har sagt til han at han kan få halve kurset i gave fra meg om han ville. Jeg sa han skulle tenke litt på det. Han svarte at det var nok smart siden jeg hadde truet med å gi han en bokser... Ja, så nå venter jeg på svar.. Det er veldig genererøst og overbærende av deg å gi ham dette (halve kurset) i gave. Jeg syns det er helt greit at man av og til gir litt dyrere gaver når det er noe spesielt. Men ville nok poengtert at dette er en dyrere presang enn han normalt vil kunne forvente seg, og så legge meg på samme økonomiske stil som han har lagt seg på neste gang. Bare fordi han syns du er rik, blir det feil av han å forvente at du gir ham dyrere gaver. Dessuten tjener han bedre enn deg, så du kunne strengt tatt slengt den kommentaren tilbake til ham. Endret 1. april 2011 av lillemia 2
Gjest Katten. Skrevet 1. april 2011 #24 Skrevet 1. april 2011 Liker hvordan mange folk ikke forstår at det ikke er pengene man legger i gaven, som bestemmer verdien på gaven...
Benedicte22 Skrevet 1. april 2011 #25 Skrevet 1. april 2011 Da hadde jeg sagt rett ut hva jeg tenkte. "Du gir meg undertøy til 159 kroner, og forventer at jeg skal svi 4tusen på deg. Hvorfor?" Helt enig! Hahaha herregud..
Bomullstrusa Skrevet 1. april 2011 #26 Skrevet 1. april 2011 Liker hvordan mange folk ikke forstår at det ikke er pengene man legger i gaven, som bestemmer verdien på gaven... Det er jo forskjell på om man får en 10-pakning med sokker eller en bærbar pc da. Det spiller ingen rolle for deg? Du hadde blitt like glad om du gav bort pc'n og fikk sokkene tilbake? 2
Gjest Katten. Skrevet 1. april 2011 #27 Skrevet 1. april 2011 Du forstod virkelig ikke hva jeg mente? Jeg vil ikke ha noe dyrt fra Madammen, jeg vil ha noe jeg trenger eller noe som gir meg stor følelsesmessig verdi. Eksempelvis har jeg alltid klaget på at laptopen min blir så latterlig varm under, at jeg må ha en bok under, eller lignende, for at jeg ikke skal få vondt. Til jul fikk jeg et "brett" som man skal ha laptopen på, med USB-vifte til. Beste gaven jeg har fått! Akkurat nå ville jeg faktisk blitt mer glad for en negleklipper enn en ipod til 4000. Mobilen min funker som mp3-spiller, men jeg har mistet negleklipperen min. De 3950 kronene som er spart, kan vi heller bruke på en ferie i lag.
Bomullstrusa Skrevet 1. april 2011 #28 Skrevet 1. april 2011 Du forstod virkelig ikke hva jeg mente? Jeg vil ikke ha noe dyrt fra Madammen, jeg vil ha noe jeg trenger eller noe som gir meg stor følelsesmessig verdi. Eksempelvis har jeg alltid klaget på at laptopen min blir så latterlig varm under, at jeg må ha en bok under, eller lignende, for at jeg ikke skal få vondt. Til jul fikk jeg et "brett" som man skal ha laptopen på, med USB-vifte til. Beste gaven jeg har fått! Akkurat nå ville jeg faktisk blitt mer glad for en negleklipper enn en ipod til 4000. Mobilen min funker som mp3-spiller, men jeg har mistet negleklipperen min. De 3950 kronene som er spart, kan vi heller bruke på en ferie i lag. Sant nok, men hva gir du henne da? Jeg vil også ha noe jeg trenger og som betyr noe, men hadde nok blitt skuffet om det var sokker jeg fikk (selv om jeg trenger det og bruker dem mye) dersom han hadde fått en pc fra meg (sett at begge hadde like god økonomi). Fint at du fikk noe du virkelig trengte, men vit også at et sånt brett koster en del penger.
Gjest Katten. Skrevet 1. april 2011 #29 Skrevet 1. april 2011 Jeg vet det koster penger, vet appåtil hvilken prisklasse det ligger i. Hun hadde nettopp bursdag, hvor jeg hadde gjort en god del research angående hvilket abonnement hun hadde, hva som vil lønne seg, og dette opp mot en ny mobil. Hun nevnte for lenge siden at hun trengte en ny mobil, forstås. Så etter en del telefoner til kjenninger i bransjen, fant jeg ut hva som passet henne best. Dog visste jeg ikke hvilken mobil hun ville ha, så la fram all informasjonen + litt penger slik at hun kunne velge akkurat det hun ville ha. Hun ble meget glad for det, ikke pga penger, men fordi jeg hadde lagt så mye tid i å finne noe perfekt for henne - samt at hun bare nevnte det kort, for lenge siden, at hun trengte mobil.
Bomullstrusa Skrevet 1. april 2011 #30 Skrevet 1. april 2011 Jeg vet det koster penger, vet appåtil hvilken prisklasse det ligger i. Hun hadde nettopp bursdag, hvor jeg hadde gjort en god del research angående hvilket abonnement hun hadde, hva som vil lønne seg, og dette opp mot en ny mobil. Hun nevnte for lenge siden at hun trengte en ny mobil, forstås. Så etter en del telefoner til kjenninger i bransjen, fant jeg ut hva som passet henne best. Dog visste jeg ikke hvilken mobil hun ville ha, så la fram all informasjonen + litt penger slik at hun kunne velge akkurat det hun ville ha. Hun ble meget glad for det, ikke pga penger, men fordi jeg hadde lagt så mye tid i å finne noe perfekt for henne - samt at hun bare nevnte det kort, for lenge siden, at hun trengte mobil. Ja, jeg ser det med tanken og sånn. En mobil er en flott gave. Nå var det forskjellen på en billig og dyr gave jeg tenkte på. Vi blir nok ikke enige uansett, du og jeg. Jeg står fast på at jeg ikke hadde opplevd gledesrus over at sambo hadde fått med seg at jeg hadde sagt jeg trengte nye sokker, og gitt meg det i bursdagsgave, hvis jeg hadde gitt ham noe langt flottere og dyrere. Tanken hadde tellt, men det hadde blitt for simpelt. (Man gir jo ikke lue til det ene barnet sitt og playstation til det andre heller, så pengeverdien på gaven teller litt uansett).
Gjest Katten. Skrevet 1. april 2011 #31 Skrevet 1. april 2011 Sokker trengs jo ikke mye energi for å komme fram til uansett... Poenget mitt er at en gave til 1000 kroner kan være en mye bedre gave enn en gave til 5000 kroner. 1
Anglofil Skrevet 1. april 2011 #32 Skrevet 1. april 2011 Selvsagt Katten, men det er ikke poenget her. Billige gaver kan være flotte de, men gir man en billig gave selv kan man ikke forvente en dyr tilbake. Mvh Yvonne 1
Gjest Katten. Skrevet 1. april 2011 #33 Skrevet 1. april 2011 Nei, nå argumenterte jeg ikke for ham heller. Fant hele gaven hannes fattig, både i form av idé, energi nedlagt og penger. Hadde kjøpt en bokser tilbake. Innleggene mine var mer rettet mot en tone jeg fant veldig materialistisk. 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 1. april 2011 #34 Skrevet 1. april 2011 Kjæresten gav meg en digital fotoramme til rundt 300kr. Jeg brukte 0kr på han ved å gi han et "gavekort" på massasje som han kan bruke 20 ganger. Han ble faktisk utrolig glad for det selv om det ikke kostet meg noe annet en tid og kreativitet. Tanken som teller Er jo mulig han kjøpte undertøyet fordi han synes det var veldig fint/sexy og ville se deg i det.
Bomullstrusa Skrevet 1. april 2011 #35 Skrevet 1. april 2011 Sokker trengs jo ikke mye energi for å komme fram til uansett... Poenget mitt er at en gave til 1000 kroner kan være en mye bedre gave enn en gave til 5000 kroner. Det kan så være, men man får mye mer for 1000 enn for 100. 100 er på Nille-nivå. Ts fikk noe til 159kr, hvor det ble ønsket noe til 4000 tilbake. Drøyt. Men, greit; du ser ikke den forskjellen jeg ser. (Glad det ikke er vi som er sammen, og det er nok du også ) Jeg og sambo har en ca.-sum vi holder oss rundt, så vi skal unngå at det blir for store forskjeller. Jeg tror neppe det hadde vært enkelt å forklare f.eks. et barn at det er tanken som teller, hvis man gjør sånne store forskjeller, men det er off topic og en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2011 #36 Skrevet 2. april 2011 Tusen takk for mange gode forslag! Jeg var redd for å virke utakknemmlig men de fleste har heldigvis skjønt greia.. Vi var nok en gang inne på dette med gaver og da sa jeg til han at han har jo allerede lagt standaren for bursdagsgave. Og at han mest sansynlig ville få en bokser eller noe..(sagt med litt humor..) Da sa han (riktignok på en humoristisk måte) at han forventet mer siden jeg var så rik...Jaja riktig nok eier jeg leiligheten min, men pengene er jo også låst i den.. og per i dag har han utbetalt ca 10.000,- mer enn meg i månden. Jeg skal på et kurs snart og har i utgangspunktet veldig lyst å ha han med. Han er selv interessert i dette kurset. Det koster 3.900,- og jeg har sagt til han at han kan få halve kurset i gave fra meg om han ville. Jeg sa han skulle tenke litt på det. Han svarte at det var nok smart siden jeg hadde truet med å gi han en bokser... Ja, så nå venter jeg på svar.. Her ligger det noe under. Han har en forventning/ide om penger som antakelig ikke er helt i tråd med virkeligheten. Dere bør snakke skikkelig ut om dette. Kanskje han føler seg underlegen..? Bor dere sammen? Dette er sjefssamtalen dere bør ha før dere blir seriøst gifte og får barn etc.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2011 #37 Skrevet 2. april 2011 Likte det siste forslaget der haha... Jeg har lyst til å stille følgende spørsmål: Hadde dere vært lenge sammen når du hadde din bursdag? Jeg tenker at dersom dere akkurat hadde blitt sammen, så kanskje han ikke visste helt hva han skulle kjøpe og da tok det første og beste... Ville uansett ikke kjøpt det til 4000... finn evt. noe som er litt dyrere enn det du fikk siden dere nå har vært lenger sammen, og ta en prat med han om det etterhvert når det passer seg. Uansett så må dere jo se an beløpet ift. inntekt osv. Jeg har egentlig aldri snakket med min samboer om dette med penger og gaver, men har lagt merke til at han har en tendens til å kjøpe mye dyrere gaver enn meg (til tross for at jeg tjener 150-200 000 mer) - har vært mer vanlig med billigere gaver i min familie. I tillegg har min samboer bursdag ca 3 uker før meg, så fikk vel litt bakoversveis forrige bursdag da jeg fikk en mobil til ca 4000 som jeg selv hadde latt vær kjøpe fordi den var for dyr.... Fikk heldigvis bøta litt på dårlige samvittigheten ved å kjøpe dyrere gave enn vanlig til jul som var en måned etterpå... Har dog innsett at jeg nok burde ta en prat med han om dette etterhver før alt spinner ut av kontroll, så moralen er: kjøp en gave til maks 500 kr og ta en prat med han senere
Tullo Skrevet 2. april 2011 #38 Skrevet 2. april 2011 Hadde sakt det rett ut at det vil ikke komme på tale med en slik forskjell! I såfall ikke vis han skal ha det slik hver gang!
Kvinne_21 Skrevet 2. april 2011 #39 Skrevet 2. april 2011 Dersom du velger å svi av penger på en ipod til ham, tror jeg han må få vite at du belager deg på en dyr overraskelsesgave i løpet av kort tid. Dette var latterlig, greit nok at det er tanken og ikke prisen som teller, men et undertøyssett kan jo også tolkes som en gave til dere begge. Han fyren virker jo sinnsykt teit. Han forventer en gave til 4000,- selv, og hadde blitt fornærmet om han fikk en til 99,- ? Hva forventer han?! Er han fattig og du rik, eller tror han bare at han fortjener dyrere gaver. Merklig, merklig.
Gjest Dropp gavene Skrevet 3. april 2011 #40 Skrevet 3. april 2011 Kjæresten min og jeg kjøper ikke gaver til hverandre. Vi går heller sammen om å kjøpe en ting sammen, til oss, fra oss. Ett år var det en reise for kun oss to, et annet år sykler så vi kunne sykle turer sammen osv. Vi er begge kjempefornøyde, og anbefaler ordningen til alle andre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå