Sugerøret Skrevet 31. mars 2011 #21 Skrevet 31. mars 2011 vi lot barnet ligge i sengen ,tok det ikke opp (når du vet at det har fått nok mat,har ren bleie osv) men satt med en hånd i senga slik at barnet både så og kjente oss.Etter 1 eller 2 uker fjernet vi hånda,men satt fortsatt ved sengen.Gradvis fjernet vi oss fra senga og til døren. Nevner at vi ikke snakket noe særlig til barnet,men bare sa hysj veldig rolig og innimellom bare ; natta.Hadde også nattalampe,ikke lyst eller med farger,bare dempet. Fungerte for oss i alle fall
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #22 Skrevet 31. mars 2011 TS Jeg takker for gode råd og innspill, men det er ikke slik at han legger seg for seint. Når gutten først sovner på morgenkvisten sover han til ca 09.00 - da er det opp. Sover igjen rundt 11.30 - 12.00 og sover da ca 2 timer. Altså til ca 14. Så er ettermiddagsluren hans ca fra 16.30 - 18.15. Stellet begynner 20.00. Og han er stort sett i seng til 20.45 og da sovner han med en gang. Det å legge gutten har aldri vært noe problem. Det er det når han våkner for mat at han ikke vil sovne med det første. Han kan holde det gående med "klaging" med mindre han får komme opp i armene mine. Da blir det tyst. Så for meg virker dette som rent "breleri" hvis jeg kan si det på den måten. Vi lå gutten inn på eget rom allerede ved 2 mnds alderen fordi vi sov dårlig av han og vise versa. Nettene ble to hakk bedre etter dette. Men fremdeles langt ifra bra. Snakket med HS i dag og hun mente gutten var klar for å lære seg søvn natten gjennom. Han følger kurven fint og er en stor og god gutt (vekt ifht lengde osv). Så far har "ferie" neste uke, da slår vi til med en light versjon. Eldste blir da plassert vekk. Alliert oss med tanta!
Vibi Skrevet 31. mars 2011 #23 Skrevet 31. mars 2011 Men det at han sovner lett trenger ikke å bety at han ikke er overtrøtt. Nettopp det med leggetid er vel den eneste tingen alle søvneksperter er enige om - små barn bør ikke legge seg etter 18.30-19. Jeg vil sterkt anbefale dere å prøve det. Det vil som regel ikke føre til at han sover kortere på morgenen hvis det er det du er redd for. Dessuten er det deilig for dere voksne å få litt mer alenetid om kvelden.
SummerJoy Skrevet 31. mars 2011 #24 Skrevet 31. mars 2011 TS Jeg takker for gode råd og innspill, men det er ikke slik at han legger seg for seint. Når gutten først sovner på morgenkvisten sover han til ca 09.00 - da er det opp. Sover igjen rundt 11.30 - 12.00 og sover da ca 2 timer. Altså til ca 14. Så er ettermiddagsluren hans ca fra 16.30 - 18.15. Stellet begynner 20.00. Og han er stort sett i seng til 20.45 og da sovner han med en gang. 20:45 er veldig sent for en liten gutt. Å la han sove fra 16:30 til 18:15 er i mine øyne meget dumt, og sikkert en del av problemet, for det går utover nattesøvnen. Jeg ville kortet ned den siste luren der betraktelig, og tatt kveldsstellet slik at han var i seng for natten fra 18-19 en gang. Han kan holde det gående med "klaging" med mindre han får komme opp i armene mine. Da blir det tyst. Så for meg virker dette som rent "breleri" hvis jeg kan si det på den måten. Og hva så om det er breleri? Du tror vel ikke han griner for å irritere dere? Hadde det vært min gutt så hadde jeg latt han være i armene mine da. Evt samsovet. Jeg hadde iallefall ikke latt han ligge å bare grine og vekke hele huset... Så far har "ferie" neste uke, da slår vi til med en light versjon. Eldste blir da plassert vekk. Alliert oss med tanta! Så det dere skal lære han neste uke er at om han våkner på natta og ikke får sove igjen (mest sannsynlig fordi han er overtrøtt pga han blir lagt for sent, eller fordi siste luren hans blir for sen så den fucker opp nattesøvnen) så må han fint lære seg å bare ligge å skrike? 4
SummerJoy Skrevet 31. mars 2011 #25 Skrevet 31. mars 2011 Dessuten er det deilig for dere voksne å få litt mer alenetid om kvelden. Ikke minst. Ikke rart du er på randen av sammenbrudd når du aldri får noe tid for deg selv.. 2
Gjest pysepusen Skrevet 31. mars 2011 #26 Skrevet 31. mars 2011 20:45 er veldig sent for en liten gutt. Å la han sove fra 16:30 til 18:15 er i mine øyne meget dumt, og sikkert en del av problemet, for det går utover nattesøvnen. Jeg ville kortet ned den siste luren der betraktelig, og tatt kveldsstellet slik at han var i seng for natten fra 18-19 en gang. Og hva så om det er breleri? Du tror vel ikke han griner for å irritere dere? Hadde det vært min gutt så hadde jeg latt han være i armene mine da. Evt samsovet. Jeg hadde iallefall ikke latt han ligge å bare grine og vekke hele huset... Så det dere skal lære han neste uke er at om han våkner på natta og ikke får sove igjen (mest sannsynlig fordi han er overtrøtt pga han blir lagt for sent, eller fordi siste luren hans blir for sen så den fucker opp nattesøvnen) så må han fint lære seg å bare ligge å skrike? Kunne ikke vært mer enig! Prøv å gjør om på rutinene først...
Gjest Iril Skrevet 31. mars 2011 #27 Skrevet 31. mars 2011 (endret) Vet ikke hva "breleri" betyr, men det han prøver å fortelle deg om han gråter til du tar ham opp, er at han har behov for å være nær deg. Og det er ikke så rart, han er ennå en liten baby. Han har tilbragt mer tid inne i magen din enn utenfor. Jeg synes også du prøve å legge han tidligere, min egen sønn på 4 mnd legger seg 18-ish. Vi hadde trøbbel med unge som våknet ofte gjennom natten, men det endret seg dramatisk da jeg tok hintet og begynte å legge ham tidligere. Nå sover han fra 18-ish til 8-9 hver eneste natt, bare avbrutt av noen ammepauser. Han spiser hver 2. - 3. time om natten, og det er klart de er slitsomt, men det er overlevbart nettopp fordi mannen og jeg får noen timer alene hver kveld. Endret 1. april 2011 av Iril 2
Harlekin Skrevet 31. mars 2011 #28 Skrevet 31. mars 2011 (endret) Første bud her må vel være å finne ut hvorfor han gråter. Har dere utelukket at det er noe fysisk? Han spiser mye fast føde til å være så liten, når begynte dere med fast føde? Jeg tenker kanskje at han kan ha problemer med magen eller lignende. Jeg synes også at du legger han sent. Er det ikke verd å prøve å snu døgnet hans litt, og se om det hjelper? Han er for ung for Ferber, egentlig synes jeg Ferber aldri er akseptabelt. Det er absolutt ikke såkalt breleri som gjør at et så lite barn gråter. Jeg håper dere prøver å bruke noe av fars ferie på å hjelpe gutten deres til å sove bedre, uten bruk av gråtekur. Endret 31. mars 2011 av Harlekin
Gjest Eurodice Skrevet 31. mars 2011 #29 Skrevet 31. mars 2011 Dette blir vel off topic, men jeg ser flere som skriver noe om "breleri". Hva betyr det? Er det et moderne ord for sutring?
Harlekin Skrevet 31. mars 2011 #30 Skrevet 31. mars 2011 Dette blir vel off topic, men jeg ser flere som skriver noe om "breleri". Hva betyr det? Er det et moderne ord for sutring? Det betyr at barnet gråter fordi det vil "brele", altså kose og tulle.
Gjest Eurodice Skrevet 31. mars 2011 #31 Skrevet 31. mars 2011 Det betyr at barnet gråter fordi det vil "brele", altså kose og tulle. Er det det betyr. Jeg har aldri hørt det før, det er ikke i min dialekt, ikke som jeg vet. Det er lenge siden jeg hadde babyer og småbarn .
Harlekin Skrevet 31. mars 2011 #32 Skrevet 31. mars 2011 Er det det betyr. Jeg har aldri hørt det før, det er ikke i min dialekt, ikke som jeg vet. Det er lenge siden jeg hadde babyer og småbarn . Det er vel et litt gammeldags ord, kanskje. Jeg bruker det aldri, men fine damer på min mors alder (og døtrene deres) bruker det. Det kan brukes positivt, men stort sett så er det snakk om barn som skal koses, holdes og ha full oppmerksomhet hele tiden
SummerJoy Skrevet 31. mars 2011 #33 Skrevet 31. mars 2011 Brelebarn betyr barn som er skikkelig "bortskjemt" (på kjærlighet og kos)
Gjest pysepusen Skrevet 31. mars 2011 #34 Skrevet 31. mars 2011 Brelebarn betyr barn som er skikkelig "bortskjemt" (på kjærlighet og kos) Da må det jo være et gammeldags ord
SummerJoy Skrevet 31. mars 2011 #35 Skrevet 31. mars 2011 Da må det jo være et gammeldags ord Ja, for man kan jo ikke bli bortskjemt på det. Men altså det blir brukt i positiv sammenheng såvidt jeg har skjønt. "Åh du lille brelebarnet mitt"... *kosemose* "Er du en liten brelegutt?" også koser man.. Men man kan jo også bruke det sånn; "for noen breleunger" om de sutrer osv.. Ble litt of topic dette ja......
Neytiri Skrevet 31. mars 2011 #36 Skrevet 31. mars 2011 Jeg reagerer både på hvor mye mat han får og at han blir lagt ganske sent. Jeg har aldri vært for skrikekurer, og sjeldent sier min mening om det, men jeg håper du prøver å finne ut av hvorfor han gråter sånn før du utfører en sånn kur. Han er tross alt så ung enda at det kan ikke være trass eller at han har ikke lyst å gi dere lov å sove altså! Hvorfor spiser han 4 måltider fast føde allerede??? Hvis jeg kan spørre...
Gjest Lykkeliky Skrevet 31. mars 2011 #37 Skrevet 31. mars 2011 Å sove fra 16.30 til 18.15 syntes jeg også høres VELDIG dumt ut. Mine våknet vel fra siste luren på dagen IKKE senere enn kl. 15.30 da de var så gamle. Vi har aldri hatt problemer med legging, men har alltid hatt en slags rutine på det. De har lagt seg for natten ca. 20.00. Har de grått på natten har de kun blitt tatt opp for å skifte bleie eller, når de var under 3mnd, få pupp. Jeg har aldri latt de gråte uten å se etter de. gråt de gikk jeg inn med en gang for å sjekke at alt var ok, gi smokk og sjekke bleie også gikk jeg ut igjen. Satt aldri inne på rommet, det er jo bare en dum ting at de blir vant til. Fortsatte de å gråte var jeg inne og trøstet uten å ta de opp. Som sagt var de alltid veldig greie å legge og sov hele natten fra ca. 3 mnd alder.
angelou Skrevet 1. april 2011 #38 Skrevet 1. april 2011 (endret) Jeg føler virkelig med deg Hvordan sover barnet på dagen? Og hvor mye søvn får h*n totalt i døgnet? Og hva er det h*n spiser? Generelt sier man vel at barn skal ha flere måltider fast føde om dagen før man bør slutte å gi mat på natten. Jeg ville ikke brukt ferber. Har ingen tro på at det er bra for et barn å gråte seg i søvn. Det er jo en årsak til at barnet gråter, og gråt er tross alt barnets eneste måte å kommunisere på. Å ignorere gråt tror jeg derfor bare lærer barnet at det ikke blir hørt. Men man kan fint sette grenser likevel. Når min sønn har skreket når han burde sove har jeg gått inn til ham, løftet ham opp og kost ham til han har blitt stille, så lagt ham ned og gått ut. Skriker han igjen, går jeg inn på nytt og gjør det samme. Dette har jeg tidvis måttet gjøre mange ganger før han har tatt poenget, kanskje 20 ganger på det meste (!). Men jeg har altså alltid kommet når han har skreket, og alltid trøstet ham til han har roet seg. Mange ganger har jeg heller ikke måttet løfte ham opp for at han skulle roe seg ned, men heller strøket ham på ryggen. Jeg tror egentlig det er det samme hva man gjør så lenge barnet blir rolig. Etterhvert vil h*n lære at h*n er trygg, men også at h*n må sove videre. Dere har kanskje forsøkt dette? Vil bare signere denne, dette er slik jeg har gjort det med begge mine to. Edit - vil bare si at mi snuppe også våkner og ikke vil roe seg om natta, og det er ikke pupp hun vil ha, hun vil ligge inntil meg. Og da får hun det, for da sover alle vi tre andre mye bedre. Endret 1. april 2011 av angelou
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #39 Skrevet 1. april 2011 Jeg er en av dem som har brukt Ferber metoden, den versjonen de fleste ser ut til å mene er fyfy..Men for oss var dette noe som funket. Det tok bare en natt, så var det gjort og jenta sov hele natten. Noen mener at det er fælt at babyen må skrike seg i søvn, men det er jo ikke noe hun gjør hver natt, kun den ene natten. Når vi legger henne i sengen nå, sovner hun med en gang. Hun var rundt 6,5 mnd. når vi gjorde dette, og vi gjorde det i samråd med en søvngruppe på helsestasjonen. Vi gikk først der et par timer for å snakke om hva som var problemet, og for å lære å utføre metoden korrekt. Dette var til god hjelp, for da fikk vi skikkelig forståelse for hva det gikk ut på, istedet for at man skal lese seg til ting på nettet. Slik gjorde vi det, kort fortalt: Fast leggetid Faste rutiner på badet, med pysj og tannpuss osv. Legge barnet og synge en godnattsang Hvis barnet begynner å skrike: gå inn hvert 5 min. og vis at du er der, si med rolig stemme: nå er det natt, nå må du sove, mamma/pappa er her og passer på deg. Det er det eneste du skal gjøre, ikke ta på, kose, gi tutt osv. Dette gjør du helt til barnet sovner. Gjør det samme på natten om barnet våkner. Den første kvelden skrek hun vel 30 min før hun sovnet. Neste natt skrek hun ikke. Og vi hadde en jente som måtte bysses i søvn, som aldri sovnet av seg selv, og som våknet svært ofte iløpet av natten for å kose med puppen. Vi var litt overrasket over at det var så enkelt. Jeg tviler på at hun har lidd noen nød av denne metoden. Hun er en blid og god jente, som får massevis av kjærlighet og oppmerksomhet. Jeg sier ikke at dette er den riktige metoden for alle, men for oss var dette en god løsing. 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #40 Skrevet 1. april 2011 Jeg er en av dem som har brukt Ferber metoden, den versjonen de fleste ser ut til å mene er fyfy..Men for oss var dette noe som funket. Er vel ingen tvil om det det funker. Men at det er bivirkninger av metoden er det ingen tvil om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå