Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si meg enig med Imli og FangeLiv her - merkelige probemstillinger. Barn har ikke tidsperspektiv av LENGRE perioder, det er helt riktig. Det være seg om mor eller far er vekke en dag eller to vet den ikke forskjell på. Derimot fem minutter og en time er så korte intervaller at det "vet" de forskjell på. De fleste små rutinebabyer (hvor det samme skjer hver dag) har også tidsperspektiv. Eksemplevis kveldene; "nå bader vi, så får jeg grøt og melk også legges jeg i sengen min på et MØRKT rom, det er natt! Jeg skal ikke våkne etter to timer slik som på dagen, nei jeg sover lengre strekk."

Hunder derimot som det påpekes på her, de EIER ikke tidsperspektiv på samme måte som mennesker.

Skrevet

Å være uenig i TS sine metoder er ikke å være bedrevitende - det er å være uenig. Du kan ikke bestemme hvem som skal svare i en tråd eller hva de skal svare, og det er faktisk ikke rart at flere reagerer på bruk av Ferber-metoden, som er svært omstridt.

Jeg tror slett ikke du er mindre skikket som mor, men jeg mener du ikke velger rett metode for å få barnet ditt til å sove trygt. Og det er vel også målet ditt?

• Liker 2
Skrevet

Poenget mitt var at en baby skjønner ikke at du kommer tilbake igjen når du først går. Så 5 minutt med gråting er like skremmende for den som 1 time (de fleste babyer har vel kollapset i søvn for lengst innen 1 time uansett)

Skrevet

TS her

Til de av dere innkompetente som ikke leste hovedinnlegget mitt så står det ganske tydelig at jeg vil ha svar fra "dem som har utført en form for metode, enten det er Ferber, opp-ned etc..." Jeg ønsker ikke svar fra dem som mener at jeg er lite dreven som mor!!!

Rutinene er blitt endret på og vi går gradvis ned i leggetid. Til dere som skjønte innlegget mitt; Tusen takk! Ferber blitt utført fra i natt av, en såkaltlight versjon etter samtale på HS med helsesøster og barnelege, har også snakket med en som gir råd ifht søvn til barn. Hun mener rutinene mine er gode og jeg har fortalt henne prosessen frem til hvor vi er i dag. Jeg har selv et barn fra før og vi gjorde det samme der, gikk ned et kvarter om gangen til vi endte på 19.30-20.00 og barnet har siden holdt den leggetiden uten problem. Vi må ha leggerutiner det som passer VÅRT liv, ikke dere andre. Så med mindre dere har mer kompetanse enn de jeg allerede har pratet med som er oppi dette til dagen og gir råd så hold dere for gode til spydigheter!

Jeg ønsker kun det beste for barna mine og familien min. Slik situasjonen er i dag er den ikke levelig. Jeg er selv fast bestemt på at barna ikke tar skade av å skrike litt med trygghet fra mor og far innimellom som viser at vi er der og ikke går fra dem. Når man har fått barn så skal man tilpasse seg den nye livsstilen, helt klart, men ikke for enhver pris. Man må finne et samspill og hjelpe barnet inn på rett vei. Et uthvilt barn er mer harmonisk enn et ikke uthvilt barn. En uthvilt mamma og pappa har også mye mer og gi til barna sine en søvndepriverte foreldre.

Jeg gir meg ikke på den! Det er ikke med lett hjerte dette gjøres, men nok er nok og det går på helsa løs. Samspillet i denne familien funker ikke lenger. Vi har en hverdag som ikke er holdbar og netter som definitivt ikke er holdbare!

Takker de som har svart meg på en saklig måte og jeg ser det er gode erfaringer ute og går! Gutten min sin mage er i fin stand. Fin avføring - ikke hard, fin farge osv osv... Han har ikke noe som tilsier at han reagerer på noe. Dette er ikke mitt første barn, men det er mitt første barn som ikke helt klarer og finne roen på nattestid. Nr 1 ordna seg selv med tiden.

Ser frem til å få søvn og humøret mitt tilbake. Akkurat nå er jeg en vandrende zombie!

Åh så hårsår vi var da. Hvorfor spør du her i det hele tatt om du har en så utmerket løsning på problemet selv?

• Liker 2
Skrevet

Hva dere mener er riktig er vel riktig for dere. Selv forstår jeg IKKE hvordan noen greier å høre på at babyen gråter seg i søvn i 30 minutter :sjenert: Jeg får vondt i hele meg av å tenke på den stakkars lille forsvarsløse babyen som ligger og føler seg forlatt av mamma og pappa :sjenert:

Snuppa får gjerne ligge å surve litt før hun sovner altså, slik klagesurving, men gråter hun går jeg inn til henne og roer henne ned.

Skal sies at vi med barn nummer to har vært så heldig at vi bare kan legge henne og så sovner hun av seg selv. Storebror satt vi inne på soverommet hos til han sovna fram til han var halvannet år omtrent. Satt bare ved sengekanten så han visste at vi var der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er LITT krisemaksimering her nå. Det er vel ingen som sier at hun skal la ungen ligge og skrike i 30 minutter uten å bry seg. Hun sier hun skal gjennomføre en Ferber light, noe jeg tolker som å gå inn hvert eller annethvert minutt eller så. Det er stooor forskjell på 30 minutter (eller en time som noen her nevner) og et par minutter.

Gjest pysepusen
Skrevet

For meg er det det samme om man går inn hvert minutt eller hvert femte, så for meg er det like alvorlig. Og man må vel få lov å si meningen sin?

Skrevet

Jeg har ikke nektet noen å si meningen sin?

Det jeg mente var at saken kanskje blir blåst litt ut av proporsjoner når man begynner å sammenlikne å la en baby ligge å hylskrike i 30 eller 60 minutter og å la den ligge i ett eller to minutter. For det er stor forskjell, selv om du ikke er enig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Åh så hårsår vi var da. Hvorfor spør du her i det hele tatt om du har en så utmerket løsning på problemet selv?

Jeg vil ikke kalle TS hårsår, nå syns jeg faktisk du er ganske frekk! Hun spurte vel i prinsippet om råd fra folk som har utført noen form for metoder om deres erfaringer rundt dette. Man sparker bare ikke en som ligger nede, hun eller familien hennes har det ikke godt om dagen. Hva du mener om saken er helt klar, og jeg respekterer deg for det. Men du må også kunne respektere andres meninger om dette. Ikke rart det er krig i verden altså!! Jeg oppfatter TS status pr dags dato som ulevelig. Jeg har selv vært igjennom med noe liknende med barn nr en, og vi utførte som jeg har skrevet tidligere i denne tråden en light versjon etter samtale med helsestasjonen.

Om dine rutiner fungerer bra på dine barn - så hurra for deg, og veldig kjekt! Det vil ikke si at denne "metoden" og gjennomføringen fungerer med et evt barn nr to for din del. Alle barn er forskjellig, og de fleste kjenner vel strengt tatt sine egne barn best. Selv om mine netter var helt for jævlig med nr 1, så var ikke rutinene på bærtur likevel. Jeg hadde noelunde de samme legge kl slettene som henne også inkludert den siste luren. Etter en light versjon av Ferber sov han natten igjennom og fremdeles holdt vi på denne ettermiddagsluren. Noen babyer trenger bare litt hjelp på riktig vei, man kan ikke snakke med dem og forklare dem forskjell på rett og galt, det må erfares. Når TS fremlegger noe som er et problem for dem så sitter ikke nødvendigvis du med et fasit svar, eller jeg. Jeg kjenner ikke barnet hennes.

Det er ikke mange ukene siden jeg la gutten min på 4 mnd kl 21.30 på kvelden. Nå er den 20.30. Hvordan hennes rutiner var FØR denne leggetiden hun nå har vet vi ikke noe om, ikke trenger hun si det heller. Men om hun la gutten sin kl 22.00 går man ikke rett ned på kl 19.00. Det sier seg selv.

Nei SummerJoy, dette syns jeg var et meget unødvendig svar fra deg! Håper ikke det gjentar seg.

Endret av dådyr
  • Liker 2
Skrevet

Nei SummerJoy, dette syns jeg var et meget unødvendig svar fra deg! Håper ikke det gjentar seg.

Truer du meg?

Jeg pakker ikke inn meningene mine i bomull det får du bare tåle. Du kaller meg frekk. Jeg syns TS sitt svar var frekt der hun kaller alle som ikke er enige med henne for "innkompetente".

Det eneste jeg gjorde var å prøve å hjelpe henne til bunns i hvorfor hennes gutt våkner på natta og skriker da alle babyer faktisk skriker for en grunn, så hun skulle unngå å måtte ty til for jævlige metoder som Ferber. Men det var visst det samme som å mene at hun ikke egnet seg som mor og vet ikke hva....

• Liker 1
Skrevet

For meg er det det samme om man går inn hvert minutt eller hvert femte, så for meg er det like alvorlig. Og man må vel få lov å si meningen sin?

Jeg er helt enig med deg. Problemet er jo at babyen ikke skjønner at foreldrene kommer tilbake etter 1 minutt. Den ligger og skriker, og ingen kommer. Det er det den opplever. Det trengs trening og evne til logisk tenking for å forstå at ting gjentar seg (type: mamma kom tilbake etter et minutt sist, så hun gjør nok det nå også), og det må man være ganske stor for å få til.

Jeg fatter at det er slitsomt altså, jeg har vært der selv med baby som hylte i timevis hver eneste dag. Men det finnes andre løsninger - løsninger som er mindre traumatiske for barnet. Så kan ALLE få det bra, ikke bare mor og far. Babyen er helt forsvarsløs her, og har ikke valgt å bli født. Mor og far har derimot valgt å få barn, og da må man belage seg på å finne løsninger som setter barnets behov før egne behov, sånn er det bare.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er LITT krisemaksimering her nå. Det er vel ingen som sier at hun skal la ungen ligge og skrike i 30 minutter uten å bry seg. Hun sier hun skal gjennomføre en Ferber light, noe jeg tolker som å gå inn hvert eller annethvert minutt eller så. Det er stooor forskjell på 30 minutter (eller en time som noen her nevner) og et par minutter.

Det var bare en annen her som var som kommenterte hvor fornøyd hun var med Ferbermetoden, for etter den første kvelden hvor babyen skrek i 30 minutt så sovnet h*n av seg selv i dagene som fulgte...

Skrevet (endret)

Truer du meg?

Jeg pakker ikke inn meningene mine i bomull det får du bare tåle. Du kaller meg frekk. Jeg syns TS sitt svar var frekt der hun kaller alle som ikke er enige med henne for "innkompetente".

Det eneste jeg gjorde var å prøve å hjelpe henne til bunns i hvorfor hennes gutt våkner på natta og skriker da alle babyer faktisk skriker for en grunn, så hun skulle unngå å måtte ty til for jævlige metoder som Ferber. Men det var visst det samme som å mene at hun ikke egnet seg som mor og vet ikke hva....

Jeg truer ingen, men jeg står for det jeg sier - og håper IKKE det gjentar seg. Jeg har ikke sagt at du har ment at hun ikke egner seg som mor. Jeg syns det er smålig å komme med slike kommentarer, direkte barnslig. Jeg pakker heller ikke noe inn, så du får også tåle pepper når jeg reagerer på lite gjennomtenkte, barnslige og smålige kommentarer som "åh så hårsår..."

Det er lov å være uenig, men kom med motargumenter på en saklig måte. TS er i forferdelig situasjon om dagen, så jeg unnskylder henne, selv om hun kunne ordlagt seg annerledes, helt klart. De holder ikke på med Ferber primært som jeg forstår det, men en lett utgave.

Endret av dådyr
  • Liker 1
Skrevet

Det er skrekkelig slitsomt for alle parter når ingen i familien får nok søvn. Jeg sliter selv til tider med en frøken som hyler bare jeg legger henne, og som har sovevegring på dag- og kveldstid.

Selv har jeg prøvd meg litt på No cry solution, men det fungerer ikke det heller, men det er mulig det kan være noe for ts?

Alle spedbarn er ulike og har forskjellige behov. Noen sovner lett, andre ikke.

Masse lykke til ts!

AnonymBruker
Skrevet

Truer du meg?

Trusler????? Det blir for dumt!

Til ts. Hvis du har snakket med helsestasjon, leger etc ville jeg forsøkt ut det dere har blitt enige om. Er helt enig med mange her i at Ferbermetoden er for voldsom for så små barn, men en lightversjon(veldig light) tror jeg ikke er farlig. Men hør på helsepersonellet i stedet for alle her på KG :) Lykke til!!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trusler????? Det blir for dumt!

Til ts. Hvis du har snakket med helsestasjon, leger etc ville jeg forsøkt ut det dere har blitt enige om. Er helt enig med mange her i at Ferbermetoden er for voldsom for så små barn, men en lightversjon(veldig light) tror jeg ikke er farlig. Men hør på helsepersonellet i stedet for alle her på KG :) Lykke til!!!!

Haha... Noen er bare litt vel dramatiske!!!

AnonymBruker
Skrevet

Truer du meg?

Fy fader så TEIT!!! Dådyr har da aldri truet noen, syns mange av svarene hennes er reflekterte og konkrete. At du ikke tåler at noen aksepterer det faktum at hun syns det var et unødvendig innlegg hvor du håner ts syns jeg blir i overkant barnslig. Da kan en like gjerne la vær å svare. Backer Dådyr på denne.

Skrevet (endret)

Truer-du-meg-setningen var liksom sagt med humor men det skjønte tydeligvis ikke dere.

"Jeg håper det ikke gjentar seg" er sånn man sier til 5 åringer som har stjelt kake i kjøleskapet, mens man løfter pekefingen på en truende måte..

Jeg mener fortsatt at TS er hårsår, uansett hvor frekt det måtte være å mene det. Det går an å ta til seg råd uten å tolke alt i værste mening. Spør man får man tåle svar.

Men jeg ønsker henne lykke til og håper selvsagt at ting ordner seg for henne og familien!! :jepp: Og jeg prøvde faktisk bare å hjelpe, tro det eller ei..

Endret av SummerJoy
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...