Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ved bruk av den overskriften blir det vel et sabla bråk her inne, men la gå... Jeg trenger råd fra dem som har brukt denne metoden (evt andre metoder) for jeg møter snart veggen, og det gjør far også.

Pjokken er 5.5 mnd og kan holde det gående lenge om natten, når han har fått mat vil han ikke sove mer, og dette har pågått over LANG tid! Vi snakker måneder. Vi har et storesøsken som også preges av nattevåk da det ikke blir stille fra pjokken før han får oppmerksomhet etc...

Jeg orker snart ikke mer, og noe MÅ gjøres. Når det er natt, så er det natt. Jeg har ei venninne som har utført Ferber metoden med stor suksess. Jenten sover nå godt om natten og har sovet rundt siden. De hadde tilsynelatende det samme problemet som vi har. Jenten var da like gammel som det min er nå. Hun er også blitt mer "medgjørlig" på dagtid.

Jeg vet at det er mange her inne som er imot alle disse metodene, men det går en grense for hva jeg klarer mer. Jada, gutten er liten, men vi kan ikke gå natt etter natt på denne måten her. Dette har pågått i måneder nå. Det preger humørm konsentrasjon og måten jeg er på mot eldste. Det samme gjelder far. Gutten har fire faste måltid på dagen i tillegg til MME, så prinsippielt trenger han ikke noe mat på natten heller. Dette eskalerer stadig til å bli verre og verre. Vi ser alle at dette er noe som ikke kan pågå så veldig mye lenger. Ellers ryker vel forhold og alt som er.

Og nei, besteforeldre kan ikke stille opp da vi bor langt unna begge parter, og de i tillegg er i full jobb. Jeg er av den oppfatningen (når situasjonen er slik som den er) at når ting ikke blir bedre, heller ikke stagnerer, så må noe gjøres. Den kampen må vi tydeligvis ta en dag uansett og jeg kan ikke vente så veldig mye lenger.

Det skal ikke noe til lenger for å vippe meg av pinnen, jeg er helt på felgen. Jeg føler tårene renner hele tiden, jeg er virkelig underernært på søvn og godt humør. Jeg fungerer ikke som jeg skal i hverdagen, og det gjør heller ikke mannen min. Eldste barnet er også blitt en liten sutreunge grunnet altfor lite søvn.

Når det går på helsen løs til alle sammen, og samspillet i familien (om man kan kalle det samspill i det hele tatt) ikke er tilstrekkelig så vet jeg snart ikke mine arme råd.

Derfor; Til dere som har vært i samme situasjon som det vi er i og har UTFØRT en form for Ferber, opp-ned eller hva det nå er - hva er deres erfaringer?

Jeg ønsker IKKE sarkastiske svar om min evne som mor (for jeg har virkelig holdt ut mer enn lenge nok!)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg skjønner godt at du er fortvila!

Men eg trur ikkje denne metoden er bra for så små ungar, ei heller at den vil fungere særleg godt. Eg har prøvd "lett-variantar" av skrike-metoden, så eg er ikkje total motstandar, berre så det er sagt. Men mine ungar har nok vore nærmare året når eg har prøvd på den slags.

Har du kontakta helsestasjonen? Viss du er skikkeleg desperat går det visst an å få ein søvnekspert heim til seg og, men det er visst veldig dyrt...

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064067
Del på andre sider

Da mitt første barn var i overkant av tre mnd foreslo helsesøster at jeg kunne bruke en slik metode for å få han til å sove på kvelden. Jeg gjorde det, naiv og nybegynner som jeg var. Visst var det effektivt. I løpet av tre kvelder, der gråtingen ble betydelig redusert fra kveld til kveld, så sovnet gutten min tidlig på kvelden og sov hele natten. Der og da syntes jeg at det var veldig verdt det! I ettertid har jeg hatt veldig dårlig samvittighet og angret utrolig mye på at jeg gjorde noe slikt. Så selvom det ka sies å være effektivt, vil jeg aldri anbefale å gjennomføre en slik metode..

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064085
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler virkelig med deg :klem:

Hvordan sover barnet på dagen? Og hvor mye søvn får h*n totalt i døgnet? Og hva er det h*n spiser? Generelt sier man vel at barn skal ha flere måltider fast føde om dagen før man bør slutte å gi mat på natten.

Jeg ville ikke brukt ferber. Har ingen tro på at det er bra for et barn å gråte seg i søvn. Det er jo en årsak til at barnet gråter, og gråt er tross alt barnets eneste måte å kommunisere på. Å ignorere gråt tror jeg derfor bare lærer barnet at det ikke blir hørt.

Men man kan fint sette grenser likevel. Når min sønn har skreket når han burde sove har jeg gått inn til ham, løftet ham opp og kost ham til han har blitt stille, så lagt ham ned og gått ut. Skriker han igjen, går jeg inn på nytt og gjør det samme. Dette har jeg tidvis måttet gjøre mange ganger før han har tatt poenget, kanskje 20 ganger på det meste (!). Men jeg har altså alltid kommet når han har skreket, og alltid trøstet ham til han har roet seg. Mange ganger har jeg heller ikke måttet løfte ham opp for at han skulle roe seg ned, men heller strøket ham på ryggen. Jeg tror egentlig det er det samme hva man gjør så lenge barnet blir rolig. Etterhvert vil h*n lære at h*n er trygg, men også at h*n må sove videre.

Dere har kanskje forsøkt dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064225
Del på andre sider

For meg virker det som om babyen får for lite mat. Du skriver at han får fire måltider om dagen og MME. Hvordan er måltidene fordelt, ca. klokkeslett? Får han MME separat som et eget måltid eller en skvett etter de andre?

Eg tolka TS som at han fekk fire måltid fast føde + MME, og det burde jo verkeleg halde...

Men eg misforstod kanskje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064330
Del på andre sider

"Ferber-metoden" går for øvrig ut på at ein skal gå inn til ungen etter eit viss antal minutt, skjeldnare og skjeldnare, trur eg.

Eg har som sagt brukt "lett-versjonar" når ungane har vore større, dvs eg har gått inn til ungane etter 1-2 min istadet for 5-10 som vel er anbefalt i metoden, samt at eg har tatt dei opp av senga for å roe ned. Du kan jo kanskje prøve ein slik metode? Gå inn etter kanskje berre 30-40 sek skriking?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064344
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Han får en god porsjon grøt morgen og en flaske MME. Lunsj; en banan og en flaske MME. Rundt ca 14 får han en halv flaske MME. Middag; 1/2 glass middag, 1/2 glass fruktmos og en flaske MME. Halv syv ca 1/2 flaske MME og til kveld ca halv ni en god porsjon grøt og en hel flaske MME. Skal virkelig holde spør du meg.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064358
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler deg "Ferber light". Ikke gå fra barnet når han skriker, men rigg deg til inne på rommet. Sett deg i et hjørne i en stol, eller i lyset fra døra. Les en avis. Vær tilstede, og gå bort til barnet med jevne mellomrom og si hysj og sove. Etterhvert, når han forhåpentligvis aksepterer at du bare er i rommet uten å ta ham opp, trekker du deg lenger unna. Sett deg helt i den andre enden av rommet, legg deg på en madrass et stykke unna senga hans, med ryggen til ham. Eller sett deg ute på gangen, rett utenfor døra, så han senser at du er der.

Vet at det er slitsomt, men han er bare drøye fem måneder. Hadde det slik med min eldste fram til hun var ti måneder. Da begynte jeg å føre søvnlogg både dag og natt, med hjelp av en ekspert på barn og søvn. Hun foreslo noe Ferber-aktig, jeg sa at jeg ikke var bekvem med det. Så vi kom fram til denne metoden sammen, og etter en måneds tid, fungerte alt så veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064365
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er bare sååå mye du kan gjøre før du tyr til Ferber! Til og med Ferber selv har sagt i ettertid at han synes metoden er for brutal for spedbarn... Selv om metoden kan fungere der og da så kan det å la barna ligge og gråte alene gi dem emosjonelle vansker senere i livet. Gråt er deres måte å kommunisere på og vise at ting ikke er bra. Det er viktig at et spedbarn på under seks måneder får stilt disse behovene.

Først hadde jeg tatt kontakt med helsestasjonen og hørt hva de kunne hjelpe med. Jeg hadde også skrevet ned måltidsrutinene hans for å se hva som kan gjøres der. Får han for lite mat? Er det lenge siden dere har økt mengden? Han er 5,5 måneder og spiser fire måltider - kan dere ha økt på for fort slik at han har vondt i magen? Utvikler barnet seg fort - altså kan det være utviklingssprang? Tenner (de første her tok månedsvis før de kom ut...)

Jeg ville aldri benyttet meg av Ferbers metode til et barn - i alle fall ikke et så lite et. "light"-metoder som imli har brukt kan være greit når de er så store som at de nærmer seg et år. Men et barn som er under et halvt år skjønner jo ikke en gang at du kommer tilbake når han ikke kan se deg. Han gråter ikke på trass...

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064380
Del på andre sider

Hmm.. Hva er det han vil da etter at han har fått mat om natten? Skriker han bare med en gang han er ferdig å amme? Eller er han blid, men bare ikke vil sove? Vil han ikke sove alene? Slutter han å gråte om han får ligge inntill deg?

Tar du på for mye lys mens du gir han mat kanskje? Hvordan er han å legge om kvelden ?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9064403
Del på andre sider

Det som slår meg er at du legger han altfor seint. Hvis han får kveldsmat halv ni sover han vel ikke før ni, halv ti, og det er minst to og en halv time for seint. Det fører til overtrøtthet, og masse kaos på natta, og sikkert også på dagen. Hvis du er heldig sover han lenger på morgenen også, når du legger han tidligere - og mye bedre på dagen. Sånn var det med vår. Søvn avler søvn!

Prøv å skape noen ordentlige leggerutiner - det er mye jobb, men verdt det i ettertid. Gjør det samme hver kveld, og vær konsekvent. Gutten bør være i seng klokka halv sju. Trikset er å legge han før han blir trøtt, da sovner han lettere, og sover lenger (sånn har det hvertfall vært med mitt barn).

Hvis problemet vedvarer etter nye leggerutiner ville jeg tatt meg en tur til legen. Hvis du sier at det har vært sånn i flere måneder (kanskje fra han begynte med fast føde?) kan det jo være noe han ikke tåler. Er han utredet for KISS-syndrom?

Det er som regel en grunn til at de skriker, det gjelder bare å finne ut av hva det er - og det er ikke alltid like lett når du går rundt som en zoombie på grunn av søvnmangel.

Vi har også til tider brukt en veldig lightversjon av skrikemetoden, hvor vi har gått inn og trøstet etter 50-60 sekunder, men jeg syns kanskje det er i tidligste laget.

Ønsker masse lykke til, søvnmangel er alvorlige saker, og jeg har den dypeste medfølelse med dere! Håper dere får orden på det!

Endret av Vibi
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9065089
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bare si at jeg føler med deg. Ingen vet hvor dårlig man blir av søvnmangel før man har hatt våkenetter med baby.... Frarøvelse av søvn er en mye brukt torturmetode rundt om i verden, det sier litt...

Men jeg synes også at ungen er for liten til en "ekte" Ferber-kur. Ekte Ferber er bedre egnet for eldre barn, som skriker av sinne og trass. En halvtåring skriker ikke av sinne, men av instinkt. Han er utrygg og utilpass. Han sovner igjen når han har blitt roet ned slik at han er tilstrekkelig trygg og tilpass.

Jeg brukte en Ferber light metode på mitt barn da han var ca 7-8 mnd gammel. Jeg gikk inn til ham hvert 3.minutt, og var der i 2 minutt. Hvis han fortsatt skrek, gikk jeg ut etter de to minuttene.

Du skriver om maten, men det kan da være mange andre årsaker til at han ikke sover. Jeg mener at det er litt overdrevet det der med at babyen skal sove godt hvis man har stappet den full av mat på dagtid. Det fungerer ikke slik. Jeg synes faktisk det høres ut som om du gir ham litt mye mat. Mange babyer har ikke begynt med fast føde i det hele tatt i den alderen, og din spiser allerede 4 måltider.

Hva er det som skjer om natta? Hvor sover han? Hvor ofte våkner han? Griner han eller er han bare blid og våken? Hva gjør du for å få ham til å sove?

Nå vet ikke jeg hvordan du bor, men her i huset sover vi voksne på hvert vårt soverom. Ingen av oss orker å våkne av BEGGE ungene. Så jeg tar meg av minsten om natta, og far tar seg av storebror. Hadde det vært en idé for dere?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9065345
Del på andre sider

Jeg er enig med de som mener det er på tide å begynne å legge gutten tidligere. Start kveldsstellet rundt 18.30 og ha han i seng rundt 19.

Jeg tror også han er stor nok til å tåle å skrike noe. Vi har aldri brukt noe metode, men har fulgt instinktene våre. Pluss at jeg har hørt at når de er under 4 mnd skal man ta de med en gang de skriker, men det gjelder jo ikke din sønn lenger. De FÅ gangene jenta vår ikke ville sove (enten på kvelden eller etter amming), prøvde vi først de vanlige tingene; sjekka bleia, trøsta litt, ga smokken osv. Fungerte det ikke etter et par forsøk lot vi henne skrike en stund. Hun roet seg som regel alltid etter 10 min. Ser at noen mener dette grenser til barnemishandling, men der er jeg altså strengt uenig...

Nå legger jenta vår seg med et smil. Nevner vi smokk og kanin går hun opp trappa selv og skal på badet. Når jeg legger henne i senga begynner hun å vinke til meg før jeg har fått på henne dyna. Så utrygg i senga har hun hverfall ikke blitt. Våkner fremdeles en gang eller to et par netter i uka, men sovner igjen etter å ha fått smokken eller litt vann.

Nå mener jeg ikke at alle barn er like og det som har fungert for oss er ikke sikkert fungerer for dere. Men dette er nå hvertfall vår erfaring. Snakk gjerne med helsesøster også, alltid greit å høre med fagpersonell.

Lykke til! Håper det ordner seg raskt, for slik du har det nå kan du ikke ha det i lengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9065386
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner godt at dette er vanskelig for dere :klemmer: Vi har selv hatt mye problemer med søvn, og tok en ferber light da han var yngre enn din. Det fungerte veldig bra!! Han lærte å sovne selv, og ble veldig mye lettere å legge. Alt som skulle til var en kveld. Jeg lå ved siden av han mens han skreik, og etterhvert sovnet han av seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549926-ferber-metoden/#findComment-9066244
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...