AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Er det noen som har mulighet til å forklare meg, gjerne med te-skje metoden hvordan man regner ut hva man får i evt. varig uføretrygd? Blir det tatt hensyn til hva man hadde kommet til å tjent hvis man fortsatt hadde vært frisk (slik at det justeres på et vis), eller er det kun utifra de tre beste årene de tar det?
Gjest Consensio Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 66% av hva du har tjent, eller minstesats. Du kan få noe barnetillegg og greier, men det har jeg ingen peil på. De regnet ut hva jeg kom til å få dersom jeg får innvilget varig uføretrygd, og det er ca 12000kr pr mnd, før skatt...så ca 9000kr etter skatt.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 66% av hva du har tjent, eller minstesats. Du kan få noe barnetillegg og greier, men det har jeg ingen peil på. De regnet ut hva jeg kom til å få dersom jeg får innvilget varig uføretrygd, og det er ca 12000kr pr mnd, før skatt...så ca 9000kr etter skatt. 9000 etter skatt? Hvordan kan de tro at folk skal leve på det? Ja, jeg vet man kan overleve,men det er ikke noe mere.
Gjest Consensio Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 9000 etter skatt? Hvordan kan de tro at folk skal leve på det? Ja, jeg vet man kan overleve,men det er ikke noe mere. Hadde jeg bodd alene så ville jeg jo fått litt bostøtte (ca 1500kr tror jeg det var), og jeg kunne søkt om støtte til strømregning (absolutt ikke sikkert man får det innvilget hver gang da) Man blir ikke rik om man blir varig syk, nei, men jeg kjenner et par som får utbetalt rundt 15.000kr hver måned, men de jobbet veldig mye før de ble trygdet. For meg som ikke klarte å jobbe så mye før jeg ble syk, så må jeg ta til takke med minstesatsen. Ikke lett å få ting til å gå rundt, når man i tillegg til å være trygdet er avhengig av behandlingsformer og medisiner for å prøve å holde seg noenlunde oppegående. Heldigvis har jeg en mann som tjener mer enn meg og som ikke har noe problem med å ha felles økonomi, så jeg lever ikke så trangt. Om jeg velger å gå fra ham derimot, så vil jeg nok slite litt.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 Men hva om man hadde tenkt å bli advokat da? Da må man jo få uføre tilsvarende den inntekten??
Gjest Consensio Skrevet 30. mars 2011 #6 Skrevet 30. mars 2011 Men hva om man hadde tenkt å bli advokat da? Da må man jo få uføre tilsvarende den inntekten?? Nei, hvorfor det? Da kan jo jeg ha tenkt meg til at jeg skulle bli advokat da og få mer penger? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #7 Skrevet 30. mars 2011 Hadde jeg bodd alene så ville jeg jo fått litt bostøtte (ca 1500kr tror jeg det var), og jeg kunne søkt om støtte til strømregning (absolutt ikke sikkert man får det innvilget hver gang da) Man blir ikke rik om man blir varig syk, nei, men jeg kjenner et par som får utbetalt rundt 15.000kr hver måned, men de jobbet veldig mye før de ble trygdet. For meg som ikke klarte å jobbe så mye før jeg ble syk, så må jeg ta til takke med minstesatsen. Ikke lett å få ting til å gå rundt, når man i tillegg til å være trygdet er avhengig av behandlingsformer og medisiner for å prøve å holde seg noenlunde oppegående. Heldigvis har jeg en mann som tjener mer enn meg og som ikke har noe problem med å ha felles økonomi, så jeg lever ikke så trangt. Om jeg velger å gå fra ham derimot, så vil jeg nok slite litt. Syns heller ikke 15000 kr er mye for to personer. Er man ufør og alene, så er man fattig. Ser på mine utgifter,og jeg har ikke klart å levd på 9000 i mnd. Vet man får bostøtte,men selv om jeg halverer boutgiftene her jeg sitter og regner,så går det ikke i hop. Det er iallefall ikke en selvfølge at man kan ta del i samfunnet på lik linje med andre. Ferie blir et fremmedord. Og hva om eks tlf eller pc ryker. Har jo ikke mulighet til å spare en krone. Skulle man få lyst til å pusse opp litt hjemme, så er det uaktuelt også. Så det er lagt opp til at det skal vises at du er fattig. Skammer meg på Norges vegne 1
Gjest Consensio Skrevet 30. mars 2011 #8 Skrevet 30. mars 2011 Jeg mente at de får 15.000kr hver. De bor ikke sammen, ei heller kjenner hverandre, men at jeg kjente to stykker som får dette. Kanskje jeg som uttrykte meg litt feil Vi kan godt klage og klage over at vi får så lite når vi blir varig uføre, men vi skal jo også være takknemlige for at vi iallefall får noe syns jeg
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #9 Skrevet 30. mars 2011 Jeg har minstepensjon, 8600 utbetalt i måneden. Jeg var i jobb, før jeg ble ufør men hadde for lav lønn til at det gav meg ekstra pensjon. Jeg haaater å være uføretrygdet. Håper så innmari jeg greier å komme i jobb igjen. Men er en først blitt ufør og vert borte fra arbeidslivet i noen år, så er det absolutt ingen som tør å ansette en. Har søkt uttallige deltidsjobber siste året uten hell.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #10 Skrevet 30. mars 2011 Jeg mente at de får 15.000kr hver. De bor ikke sammen, ei heller kjenner hverandre, men at jeg kjente to stykker som får dette. Kanskje jeg som uttrykte meg litt feil Vi kan godt klage og klage over at vi får så lite når vi blir varig uføre, men vi skal jo også være takknemlige for at vi iallefall får noe syns jeg De som blir uføre før de blir 26 (unge uføre) får 15.000 i måneden minus skatt. Har man stort lån blir man nullskatteyter. Eb venninne er ufør og har boliglån. Hun er ung ufør og får utbetalt 15.ooo i trygd i måneden. I tillegg får hun 2500 kr i bostøtte, altså 17.500 kr totalt. Jeg får 8600 i minstepensjon. Jeg er vanlig uføretrygdet, ikke ung ufør. Men en ting å merke seg er forskjellen på rettigheten til en som er vanlig ufør og en som er ung ufør. En vanlig ufør kan flytte til Spania og bo der om en vil, og fortsatt mottatt trygd. En med ung ufør får ikke lov til det. De har heller ikke lov til å oppholde seg i utlandet mer enn under 6 mnd i året, ellers mister de trygden. Hvorfor disse reglene er laget vet jeg ikke. Ei heller forstår jeg dem.
Gjest Consensio Skrevet 30. mars 2011 #11 Skrevet 30. mars 2011 Disse to jeg snakket om er ikke ung uføre. Ikke alle som får ung uføre får 15000kr heller...vet om ei som får ca 13.000kr før skatt og som har ung ufør. De som har ung ufør får lov til å oppholde seg i utlandet lengre enn 6 mnd, men de må være over en viss alder først. Regelen er nok sikkert fordi det er mange med varig uføre (ung eller ei) som faktisk kan komme ut i jobb igjen etter hvert. I tillegg så handler det vel også om at man må være over en viss alder o.l. for at ikke folk kan få uføretrygd og bare flytte til utlandet med en gang.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #12 Skrevet 30. mars 2011 Men hva om man hadde tenkt å bli advokat da? Da må man jo få uføre tilsvarende den inntekten?? For en innstilling. Tror du pengene vil falle deg i fanget? 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #13 Skrevet 31. mars 2011 Vi kan godt klage og klage over at vi får så lite når vi blir varig uføre, men vi skal jo også være takknemlige for at vi iallefall får noe syns jeg det er veldig beundringsverdig av deg, at du klarer å tenke sånn. Da er du et langt bedre menneske enn meg. jeg blir sykere av å ha det slik. Men nå er du heldig som har en mann da, alene går det nemlig ikke an å leve på dette i dagens Norge 1
Gjest Consensio Skrevet 31. mars 2011 #14 Skrevet 31. mars 2011 det er veldig beundringsverdig av deg, at du klarer å tenke sånn. Da er du et langt bedre menneske enn meg. jeg blir sykere av å ha det slik. Men nå er du heldig som har en mann da, alene går det nemlig ikke an å leve på dette i dagens Norge Jeg har levd på det alene også, og klarte det helt fint. Bodde i en rønne av en leilighet, levde sparsommelig som jeg bare kunne. Man kan ikke være kresen og man må gi opp ganske mye, men det går. Men ja, jeg er heldig som har en snill mann nå og det vet jeg veldig, veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #15 Skrevet 31. mars 2011 Men hva om man hadde tenkt å bli advokat da? Da må man jo få uføre tilsvarende den inntekten?? Ja, det synes jeg virkelig. Jeg hadde tenkt å bli mangemillionær. De må ha regnet feil et sted... 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #16 Skrevet 31. mars 2011 66% av hva du har tjent, eller minstesats. 66% av det du har tjent når? Totalt i alle år før du ble ufør? Eller de tre siste årene? Hva om man tidligere har tjent relativt godt og så være delvis arbeidsledig og delvis i deltidsjobber pga helseproblemene? Blir det tatt hensyn til tidligere lønn eller er det de siste miserable årene som teller uansett?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #17 Skrevet 31. mars 2011 Jeg mente at de får 15.000kr hver. De bor ikke sammen, ei heller kjenner hverandre, men at jeg kjente to stykker som får dette. Kanskje jeg som uttrykte meg litt feil Vi kan godt klage og klage over at vi får så lite når vi blir varig uføre, men vi skal jo også være takknemlige for at vi iallefall får noe syns jeg Kjenner selv folk som har 15000 brutto i trygd,men så har de jobbet 43 år før de ble ufør. Ikke er det mye,og det er heller ikke mye de får de som aldri har jobbet,men det er for liten forskjell på de som har jobbet-ikke jobbet
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #18 Skrevet 31. mars 2011 De som blir uføre før de blir 26 (unge uføre) får 15.000 i måneden minus skatt. Har man stort lån blir man nullskatteyter. Eb venninne er ufør og har boliglån. Hun er ung ufør og får utbetalt 15.ooo i trygd i måneden. I tillegg får hun 2500 kr i bostøtte, altså 17.500 kr totalt. Jeg får 8600 i minstepensjon. Jeg er vanlig uføretrygdet, ikke ung ufør. Men en ting å merke seg er forskjellen på rettigheten til en som er vanlig ufør og en som er ung ufør. En vanlig ufør kan flytte til Spania og bo der om en vil, og fortsatt mottatt trygd. En med ung ufør får ikke lov til det. De har heller ikke lov til å oppholde seg i utlandet mer enn under 6 mnd i året, ellers mister de trygden. Hvorfor disse reglene er laget vet jeg ikke. Ei heller forstår jeg dem. 8600 i minstepensjon? da får du vel en del bostøtte? da har du fått strømtillegget i mars? uansett er ikke denne summen en anstendig sum å leve for. Den summen har kansje dekket mine faste utgifter,men det hadde ikke vært penger til tannlege,lege,beh,frisør,jule og bursdagsgaver,ferie,reise i hverdagen til fam,kino. Det som er synd med å bevilge så lite penger til syke folk er at du får en sum, så kan du søke på div ordninger. man har mer enn nok,om en ikke skal være bødt til å holde på med div kontorer. Det kunne spart mange off arb.plasser som en kunne brukt til folk som trenger hjelp til andre ting.
Gjest Consensio Skrevet 31. mars 2011 #19 Skrevet 31. mars 2011 66% av det du har tjent når? Totalt i alle år før du ble ufør? Eller de tre siste årene? Hva om man tidligere har tjent relativt godt og så være delvis arbeidsledig og delvis i deltidsjobber pga helseproblemene? Blir det tatt hensyn til tidligere lønn eller er det de siste miserable årene som teller uansett? Av den årslønna du har fått det siste året, eller så ser de på de tre siste årene og du får 66% av gjennomsnittet der. Det blir ikke tatt hensyn til om du tjente mye for ti år siden.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #20 Skrevet 1. april 2011 Er det noen som har mulighet til å forklare meg, gjerne med te-skje metoden hvordan man regner ut hva man får i evt. varig uføretrygd? 66% av hva du har tjent, eller minstesats. Du kan få noe barnetillegg og greier, men det har jeg ingen peil på. Varig uførepensjon regnes ikke ut på denne måten. 66% av arbeidsinntekten får du når du er på AAP eller midlertidig ufør på overgangsordning. Varig ufør beregnes etter hvor mange pensjonspoeng man har klart å opparbeide seg før man ble syk. Ingen pensjonspoeng betyr minstepensjon http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon http://www.nav.no/1026.cms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå