Gå til innhold

Male oppå tapet?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Vi har en tapetsert vegg som vi skal male. Tapeten er hel, sitter skikkelig på underlaget og har svakt strukturmønster, og jeg tror derfor at den kan være et greit underlag for maling.

Tapeten er et par år gammel, helt vanlig slik tapet fra Borge..tror jeg.

Noen som vet om jeg bare kan male oppå, og hvilken maling jeg bør bruke? (latex, akryl eller olje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma og pappa har vinyltapet i stova. Mamma malte oppå denne med Lady-maling - det dekka heilt fint! (Men ho prøvde først med ein liten 'prøvelapp' som ho limte på ei fjøl... Kanksje ein idè?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ihvertfall prøve litt på et sted før jeg maler hele veggen. Vi har revet en vegg med tapet på, og nå står det en enslig tapet vegg igjen....

Takk for svar, Pip. Går ut i fra at det var vannbasert LAdy foreldrene dine brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På papirtapet, må man bruke oljebasert grunning før man maler.

På vinyltapet, går det helt greit å bruke vannbasert Lady. Strax anbefales derimot ikke på vinyltapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Hva er egentlig vinyltapet da? Tapeten min er litt tjukk og kraftig...litt sånn "seig" overflate...! Er det vinyltapet mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Papirtapeten vi malte, begynte å flasse av under 3. lags maling (grunning og så to ganger farge) - fordi den ble for våt...

Men det skal visst kunne gå an å male tapet, ja. Ser andre har tipset om hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...