Gå til innhold

University of St.Andrews - blir det så sinnsykt dyrt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste en tråd her for en stund siden om University of St.Andrews, hvor jeg har veldig lyst til å studere men jeg forsto ikke helt reglene angående studielån og stipend:

Jeg vet at det i utgangspunktet koster ca 100.000 kroner i året i skolepenger å gå der. Og at lånekassen gir ut lån. Det betyr jo 300.000 i gjeld for bacheloren og 500.000 for en master. Men så kommer jo levekostnader i tilegg, fort 3-4000 i måneden for å leie leilighet og deretter mat :sukk: så det hele vil jo ende på en gjeld på nesten 200.000 per år! Det er jo helt vilt og nesten uoverkommelig. Kan ikke regne med å jobbe i tilegg til studiene, fordi jeg har en del fysuiske plager og studiet garantert er mer enn krevende nok.

Men så er det noe med stipend? Noen som vet? Alt hjelper jo, 1 million for å ta en master blir litt i dyreste laget for meg :regn: Hvor mye blir det egentlig, hele regnestykket med bo og matutgifter og skolepenger? Håper det er litt snillere, for det jeg satte opp ovenfor kan jeg nesten ikke leve med.

Og så lurer jeg på enda en ting: for å få lån til disse årene så må jeg ikke ha noe studielån fra før, f.eks å ta et årsstudium først vil ødelegge det fordi da får jeg ikke lån til en hel master? Er det slik det fungerer?

Takker for alle svar! MVH forvirret :)

AnonymBruker
Skrevet

100' er virkelig ikke så ille internasjonalt. Det er på den lavere delen av skalaen for gode skoler, for å si det slik.

Og oss nordmenn får nesten alt dekket av lånekassen. Du får ca 90,000 i året i skolepengestøtte + normalt stipend/lån som alle studenter i Norge og utlandet får.

Skrevet

Jeg tar master i UK og har betalt over 100.000 i skolepenger.

AnonymBruker
Skrevet

Av levekostandene, som er billigere, får man omgjort 40% til stipend. Jeg tror det samme gjelder for skolepengene også.

Skrevet

Ja, du lever veldig billig, i tillegg til at det ikke er mye å bruke penger på i St. Andrews siden det praktisk talt er en liten bygd.

AnonymBruker
Skrevet

Så det blir ikke fullt så ille som en million? Men en master vil jo fort koste 400 000 mer enn en master i Norge? Men bo og leveutgifter er kanskje på et lavt nivå i St.Andrews?

De 90.000 jeg får som lån, hvor mye av det blir omgjort til stipend?

Og hvor mange år får man studielån/stipend til? Kan jeg f.eks ta utdanning på et norskt universitet før eller etter et studium på St.Andrews?

AnonymBruker
Skrevet

Du får to lån.

1. Dette lånet er 90 000 til livsopphold, og gitt at du står på eksamen, blir 40% omgjort til stipend.

2. Lån 2 er skolepengelån. St. Andrews er støttet av lånekassa og du får fullt lån.

Du får maks 8 år med støtte fra lånekassa.

Jeg foreslår at du går inn på det kurset du vil studere på St. Andrews og sjekk hvor mye skolepenger de tar for 'non EU'/ international students. Avhenging av kurs er det minimum 9500 pund.

Bruk deretter denne kalkulatoren: http://app.lanekassen.no/stottekalk/

Den gir full oversikt over støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Du får to lån.

1. Dette lånet er 90 000 til livsopphold, og gitt at du står på eksamen, blir 40% omgjort til stipend.

2. Lån 2 er skolepengelån. St. Andrews er støttet av lånekassa og du får fullt lån.

Du får maks 8 år med støtte fra lånekassa.

Jeg foreslår at du går inn på det kurset du vil studere på St. Andrews og sjekk hvor mye skolepenger de tar for 'non EU'/ international students. Avhenging av kurs er det minimum 9500 pund.

Bruk deretter denne kalkulatoren: http://app.lanekassen.no/stottekalk/

Den gir full oversikt over støtte.

Takk for flott svar!

Disse 90 000 til livsopphold var jo supert, og hvis jeg står på eksamen og får 40% omgjort til stipend kan jeg jo slippe unna det med ikke alt for mye lån - hvis jeg er litt forsiktig, men klart jeg skal jo både leie bolig og ha mat osv.

Men lån 2, altså skolepengene, der blir ingenting omgjort til stipend?

Og dette med lånekassen og støtte i 8 år: vil det si 8 år etter at man går ut av vgs eller 8 år med støtte uavhengig av når? I år har jeghatt friår og ikke fått støtte fra lånekassen, har jeg da bare 7 år igjen med støtte??

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flott svar!

Disse 90 000 til livsopphold var jo supert, og hvis jeg står på eksamen og får 40% omgjort til stipend kan jeg jo slippe unna det med ikke alt for mye lån - hvis jeg er litt forsiktig, men klart jeg skal jo både leie bolig og ha mat osv.

Og dette med lånekassen og støtte i 8 år: vil det si 8 år etter at man går ut av vgs eller 8 år med støtte uavhengig av når? I år har jeghatt friår og ikke fått støtte fra lånekassen, har jeg da bare 7 år igjen med støtte??

Det er åtte år med støtte totalt, (nesten) uavhengig av når.

Jeg mener ikke å være krass, men alle spørsmålene du stiller ellers i innlegget ditt finner du enkelt svarene på på Lånekassens nettsider, for eksempel her. Det er lett å stille spørsmål her, men det er nok det beste for deg selv om du blir flinkere til å finne informasjonen du har bruk for selv. Både fordi du ikke kan stole på at svarene du får her alltid er 100% riktige, og fordi et utenlandsstudium vil kreve mye selvstendighet av deg. Da kan du like gjerne begynne å bygge det opp nå.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flott svar!

Jeg som skrev om lån 1 og 2.

Av lån 2 omgjøres 40% til stipend, gitt at du består eksamener.

Lånekassen gir kun ut støtte når du er i utdanning. F.eks, begynner du å studere når du er 50, og studerer i 8 år, er det de 8 årene. Det er INGEN sammenhegn mellom når du går ut av vgs og antall år du får støtte. Tror du blander lånekassen med regler for rett til studieplass på vgs. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...