Auroressa Skrevet 30. mars 2011 #1 Skrevet 30. mars 2011 Sitter og ser på luksusfellen, så får han typen et visa electron, hvor han får hørt at dette går det ikke ann og overtrekke som det forrige kortet du hadde. Hæ? Kan man overtrekke vanlig Visa kort? Det har jeg aldri opplevd. Isåfall hvordan fungerer det da i praksis? At jeg har 100 kr på kortet, så tar jeg ut 200 ? hm. ? Noen som vil forklare ?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #2 Skrevet 30. mars 2011 Jeg kan overtrekke mitt VISA med en god del penger. Nedbetalingen vil foregå etter avtale med banken, eller det vil bli trukket med en gang det er penger på konto. Og jeg har sånn 18% rente på det som skal betales ned. Så "ekte" visa kan overtrekkes ja. Man betaler ikke med chip slik at betalingen blir trukket, men man betaler med visadelen der man bare drar kortet om du skjønner? Feks når man skal reise med buss, så tar ikke de automatene CHIP, men man kan betale med VISA delen. Da blir den summen trukket først senere. Om det ikke penger på kortet når busselskapet trekker pengene, går det altså i overtrekk og man må betale rente.
Heart Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 De fleste Visa-kort som er i omløp, inkludert Visa Elektron, er såkalte debet-kort. I motsetning til "ekte" kredittkort, trekkes det du bruker direkte fra bankkontoen din med det samme, så derfor er det vanligvis ikke mulig å bruke slike kort uten dekning. Men det var dette med "vanligvis", da. For vanlige betalingsterminaler og Visa-terminaler er egentlig ikke det samme, og Visa kan i utgangspunktet brukes selv om systemet ikke får kontakt med banken for autorisasjon. Og da kan man overtrekke av hjertens lyst. Det er faktisk skjedd at folk har utnyttet dette med overlegg, ved å f.eks. trekke ut kabelen av kortleseren mens de taster koden, slik at systemet går i offline-modus. Eller ved å bruke kortet på steder som ikke har online Visa-system.
Auroressa Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 30. mars 2011 Jeg forstår fremdeles ikke ? Så det er ikke slik at jeg kan gå i minibanken og ta ut 500 kr vist jeg har 300 kr på koret? Mener dere da at man må ha en avtale- med banken, for og få gjort dette?
Heart Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 Jeg forstår fremdeles ikke ? Så det er ikke slik at jeg kan gå i minibanken og ta ut 500 kr vist jeg har 300 kr på koret? Mener dere da at man må ha en avtale- med banken, for og få gjort dette? Det korte svaret er "ja", det er i noen tilfeller mulig å belaste en konto som det ikke er penger på. Det er det som er "overtrekk av konto". Det som da skjer, er at banken behandler det som et veldig dyrt lån som du må betale tilbake. Du trenger ingen spesiell avtale med banken for dette, for du HAR allerede en slik avtale; nemlig den du skrev under på når du opprettet bankkontoen. Overtrekk av konto er ikke noe som du egentlig skal gjøre, men det går an pga. tekniske begrensninger i systemet. Banken ser ikke på det med veldig blide øyne, og vil f.eks. ikke ha lyst til å gi deg et lån hvis du har en historikk med overtrekk av kontoen.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #6 Skrevet 30. mars 2011 La oss si at jeg skal ta buss fra Oslo til Trondheim, det koster 700 kroner, sier vi. På kortet mitt har jeg bare 10 kroner, og jeg vet det er lenge til neste gang jeg får lønning. Jeg betaler turen med VISA-delen på kortet, altså sjåføren drar kortet og gir meg billett. Pengene blir midlertidig ikke trukket før etter ca 1 ukes tid. Da har jeg fortsatt bare 10 kroner på kortet, og det går i overtrekk. Jeg må betale dyre renter på de 700kr jeg overtrakk kortet med, som jeg ikke hadde.
Auroressa Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. mars 2011 La oss si at jeg skal ta buss fra Oslo til Trondheim, det koster 700 kroner, sier vi. På kortet mitt har jeg bare 10 kroner, og jeg vet det er lenge til neste gang jeg får lønning. Jeg betaler turen med VISA-delen på kortet, altså sjåføren drar kortet og gir meg billett. Pengene blir midlertidig ikke trukket før etter ca 1 ukes tid. Da har jeg fortsatt bare 10 kroner på kortet, og det går i overtrekk. Jeg må betale dyre renter på de 700kr jeg overtrakk kortet med, som jeg ikke hadde. Hva mener du med at du betaler turen med VISA-delen av kortet? Jeg har aldri kunnet trukket over mitt kort ? ..hmf? Jeg forstår fremdeles lite?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #8 Skrevet 30. mars 2011 Unnskyld, kanskje jeg ordlegger meg vanskelig.. Du vet, med et vanlig visakort så kan man betale med Chip, ikke sant? Da taster man koden, og man overfører penger for varen nesten med en gang. Når jeg sier at man betaler med visadelen, så mener jeg jo selvsagt at man betaler slik at det blir på kreditt i stede. VISA electron har ingen mulighet for dette, du kan KUN betale slik at penger blir registrert med en gang. Feks du kan ikke betale med VISA electron på bussen slik du kan med VISA. For på bussen satser de på å trekke pengene senere, mens med VISA electron må man betale med en gang, det blir sjekket at summen er tilgjengelig på konto.
Gjest Consensio Skrevet 30. mars 2011 #9 Skrevet 30. mars 2011 trodde man måtte gjøre en avtale i banken for å kunne trekker over på VISA kortet. Jeg kan ikke det. Når jeg skulle ha VISA kortet så fikk jeg spørsmål om jeg ville ha det slik at jeg kan trekke det med 5000kr. Jeg svarte nei. Har flere ganger opp gjennom årene fått tilbud om å inngå en slik avtale, men at jeg har takket nei hver gang.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #10 Skrevet 30. mars 2011 Da jeg fikk visakortet mitt så måtte jeg skrive under på at jeg godtok den og den renta dersom jeg overtrakk kortet og slikt, det var i de vanlige papira en skriver under på før en får kortet..
Heart Skrevet 30. mars 2011 #11 Skrevet 30. mars 2011 (endret) Hva mener du med at du betaler turen med VISA-delen av kortet? Jeg har aldri kunnet trukket over mitt kort ? ..hmf? Jeg forstår fremdeles lite? Se på kortet ditt. Det har sannsynligvis en chip, og den har ingenting med Visa å gjøre. Den brukes når kortet benyttes som vanlig betalingskort og i minibanker. Da kan du ikke overtrekke, fordi kortterminalen kontakter banken for å se om det er dekning. I noen tilfeller får ikke terminalen kontakt, og da faller systemet tilbake til "reserveløsning" der du må skrive under på kvitteringen. Siden terminalen da ikke aner om du har penger på kortet eller ikke, kan du overtrekke. Du har kanskje aldri opplevd at en butikk har måttet bruke reserveløsning? I tillegg har kortet ditt en magnetstripe. Du kan ikke se det, men det er flere spor på den stripen, og en av dem er Visa-stripen. Visa-systemet er ikke nødvendigvis online, så på noen betalingssteder kan man overtrekke. Man finner ofte sånne offline-Visa-betalingsterminaler på steder der det er upraktisk å ha online-løsninger, f.eks. på busser. Til slutt har kortet ditt tall som er preget inn i kortet. De kan faktisk også brukes med en manuell Visa-løsning der de putter kortet og en spesiell Visa-kvittering inn i en "dings" som tar et avtrykk av tallene, og så må du kvittere. Da kan man også overtrekke. Denne løsningen har jeg ikke sett i bruk på mange år. Endret 30. mars 2011 av Heart
Auroressa Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 30. mars 2011 Hm rart, for jeg pleier alltid og dra kortet, og da får jeg alltid beskjed av betjeningen eller at det står på den automaten at jeg må ta chipen nedi.
Gjest Consensio Skrevet 30. mars 2011 #13 Skrevet 30. mars 2011 Hm rart, for jeg pleier alltid og dra kortet, og da får jeg alltid beskjed av betjeningen eller at det står på den automaten at jeg må ta chipen nedi. Det er fordi fler og fler har gått over til å bruke chip fordi det skal være tryggere eller noe Det har iallefall ingenting med om man kan overtrekke kontoen eller ikke.
SmallTalk Skrevet 31. mars 2011 #14 Skrevet 31. mars 2011 Hm rart, for jeg pleier alltid og dra kortet, og da får jeg alltid beskjed av betjeningen eller at det står på den automaten at jeg må ta chipen nedi. Hvor vanskelig er egentlig dette? Dersom du f.eks drar kortet ditt på en parkeringsautomat så bruker du VISA delen av kortet ditt. Dette fordi systemet ikke har direkte kontakt med BBS. Betaler du med kortet ditt i en vanlig butikk så bruker du ikke VISA delen din med mindre kommunikasjonen med BBS ligger nede. Handler du på nettet, så vil du også bruke VISA delen på kortet, og da er det mulig å overtrekke kontoen med ganske mye. Det samme gjelder f.eks dersom du er ute på byen, betaler med VISA i en taxi osv. Dette er ikke penger som blir trukket direkte fra kontoen. 2
Gjest Consensio Skrevet 31. mars 2011 #15 Skrevet 31. mars 2011 Jaha, tror du snakker om en annen ting Smalltalk. Det er mulig å få minus på kontoen om det tar flere dager før det blir trukket, men jeg tror at TS snakker om at man har kreditt på visakortet slik at man kan bruke opp til en viss sum selv om man ikke har penger på kortet (og betalingen blir gjort med en gang)
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #16 Skrevet 1. april 2011 Jaha, tror du snakker om en annen ting Smalltalk. Det er mulig å få minus på kontoen om det tar flere dager før det blir trukket, men jeg tror at TS snakker om at man har kreditt på visakortet slik at man kan bruke opp til en viss sum selv om man ikke har penger på kortet (og betalingen blir gjort med en gang) Nei, Smalltalk har rett. Det er ytterst sjeldent man kan overtrekke kortet på vanlige steder. Det er i slike tilfelle når du må signere på kvittering at kortet går rett på visa-delen, og du i praksis kan overtrekke kontoen fordi betalingsterminalen du da bruker er i offline-modus og den da ikke "får sjekket" hvor mye penger/om du har penger på kortet. Dette er ofte brukte løsninger i buss og taxi. Har du vært i en situasjon feks på byen hvor du måttet signere på regningen? Isåfall så er det visadelen som slår inn. Når du ba om å få mulighet til å trekke over kortet ditt med 5000 så ba du om kreditt på kortet ditt, altså et kombinert kreditt/debetkort. Der stilles samme betinngelsene som å få et kredittkort seg. Et visa-electron kort er et kort som du kun kan bruke når bankterminalene er online. Dvs om terminalen ikke får kontakt med banken "og sjekket" hvor my penger du har på konto så får du ikke brukt kortet. Da kommer det ofte en kvittering med beskjeden "ikke kontakt med kortutsteder". Et rent kredittkort har ikke noen kontakt med kontoen din i det hele tatt og er ett lån fra banken intill du betaler det tilbake.
Kråkesaks Skrevet 2. april 2011 #17 Skrevet 2. april 2011 Tråden er ryddet for reklame. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #18 Skrevet 2. april 2011 trodde man måtte gjøre en avtale i banken for å kunne trekker over på VISA kortet. Jeg kan ikke det. Når jeg skulle ha VISA kortet så fikk jeg spørsmål om jeg ville ha det slik at jeg kan trekke det med 5000kr. Jeg svarte nei. Har flere ganger opp gjennom årene fått tilbud om å inngå en slik avtale, men at jeg har takket nei hver gang. Det er vel to forskjellige ting, det du har fått er et tilbud om å kunne overtrekke ved vanlig bruk hvor man har kontakt med banken (og altså vet at du ikke har penger til kjøpet). Det man snakker om her er overtrekk når man ikke har kontakt med banken (og altså ikke vet at kontoen er tom).
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #19 Skrevet 2. april 2011 Jeg har VIsa Electron. Det betyr at jeg ikke kan overtrekke kortet mitt men jeg får de andre fordelene med Visa som å handle på nett, i utlandet og med taxi. Men har jeg ikke dekning får jeg ikke bruke kortet. Ande ordentlige Visa/kredittkort kan man overtrekke og må da betale rente på det man trekker over. En grei økonomisk regel, særlig om man ønsker å spare penger til egen bolig, og ha mulighet tilnå ta lån om noen år etc., er at man aldri får seg et ordentlig Visa/kredittkort og at man ALDRI tar opp forbrukslån eller bruker "kjøp nå betal senere" ordninger. Dette er pengesluk som gjør det vanskelig å holde orden på økonomien og man bruker gjerne penger på renter som man heller kunne spart.
SmallTalk Skrevet 2. april 2011 #20 Skrevet 2. april 2011 (endret) Jeg har VIsa Electron. Det betyr at jeg ikke kan overtrekke kortet mitt men jeg får de andre fordelene med Visa som å handle på nett, i utlandet og med taxi. Men har jeg ikke dekning får jeg ikke bruke kortet. Ande ordentlige Visa/kredittkort kan man overtrekke og må da betale rente på det man trekker over. En grei økonomisk regel, særlig om man ønsker å spare penger til egen bolig, og ha mulighet tilnå ta lån om noen år etc., er at man aldri får seg et ordentlig Visa/kredittkort og at man ALDRI tar opp forbrukslån eller bruker "kjøp nå betal senere" ordninger. Dette er pengesluk som gjør det vanskelig å holde orden på økonomien og man bruker gjerne penger på renter som man heller kunne spart. Det er feil at VISA Electron gir deg nøyaktig de samme fordelene som med vanlig VISA. Du har ikke mulighet til å handle fra alle mulige nettbutikker, du får ikke handlet når kommunikasjonen med BBS ligger nede (ja, det skjer), du kan ikke handle på steder hvor du ikke kan taste kode. Ergo: Du har ikke de samme fordelene. Resten av innlegget ditt er rett og slett tull. Det er tull at man ikke kan spare til bolig dersom man har kredittkort. Så lenge man betaler hele regninga når denne kommer, så er det ikke noe problem. Tvert imot så er det tryggere å ha et kort med vanlig VISA-del på enn det er å ha et kort med "kun" VISA Electron. Grunnen er at VISA delen på kortet ditt får du brukt mer eller mindre over alt i hele verden, det samme gjelder ikke VISA Electron. Du kan faktisk risikere å stå uten mulighet til å handle noe med kun VISA Electron. "Kjøp nå - betal senere" ordninger er heller ikke så ille som du skal ha det til dersom man velger riktig ordning. En del brillebutikker tilbyr f.eks slike ordninger, rentefritt og uten gebyrer. Dette vil si at du kan dele opp brillebetalingen din over f.eks ett år, og fortsatt ikke betale mer enn brillene faktisk kostet. Endret 2. april 2011 av SmallTalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå