Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Lille gutten min fikk i dag påvist fjerde barnesykdom. Selv har jeg ikke vært borti denne med eldste gutten min og ble litt "stresset" da jeg våknet i dag og så alt utslettet han hadde på kroppen. Lest meg litt opp her, og forløpet virker klassisk. Han fikk høy feber natt til søndag (sånn helt ut av det blå). Og virket noe utilpass disse dagene. Paracet fikk han ved behov og denne hadde noelunde grei effekt. Etter tre dager med feber er den nå avtagende. Ligger på rundt 38 og litt under. Også kom dette utslettet. Natten i natt har vært hektisk. Våken annenhver time, tok han tilslutt inn til oss og da sov han noelunde greit og vi fikk også noen timer på øyet. Dro til legen med han i dag da jeg syns han var vanvittig sutrete og utilpass. (Føler meg snart som en hysterisk mor...) Han ble grundig undersøkt og legen sa at det var fjerde barnesykdom. Dette var noe som ville gå over ila noen dager. Grunnen til at han var slapp/utilpass gikk på viruset som herjet i kroppen. Kunne gi Paracet og Ibux mikstur for å roe ubehaget hans.

Er det noen andre der ute som har hatt dette på sine barn? Er det vanlig å bli så utenfor av disse prikkene?

Håper dette går over snart. Syns lillegutt har fått sin dose "sykdom" tiltross for sine 4 mnd. Det er vel slik det er å være lillebror :-/

Videoannonse
Annonse
Gjest Emo Fisk
Skrevet

Hei, min har akkurat hatt det. Ho ble veldig dårlig, og det varte i hvetfall to dager etter utslettet. Kraftig feber på 41. Det slo ho godt ut. Men når feberen ga seg, gikk det ikke lange tiden før ho var seg selv igjen. Det er en hard kneik av en sykdom, men helt ufarlig. Men ring legen dersom feberen blir veldig høy, og ho ikke vil spise/drikke lenger.

Skrevet

Hei, min har akkurat hatt det. Ho ble veldig dårlig, og det varte i hvetfall to dager etter utslettet. Kraftig feber på 41. Det slo ho godt ut. Men når feberen ga seg, gikk det ikke lange tiden før ho var seg selv igjen. Det er en hard kneik av en sykdom, men helt ufarlig. Men ring legen dersom feberen blir veldig høy, og ho ikke vil spise/drikke lenger.

Tusen takk for svar! Så de kan være dårlige når utlsettet står på også? Får stålsette meg på et par tøffe dager.

Skrevet

Min datter har også hatt dette, og hun var rimelig slapp de første dagene med utslett også. Hun hadde feber på over 40 i 3 dager, og så gikk den nedover. Den slapp ikke helt før dag 5-6 tror jeg.

Utslettet ser ganske ille ut, men er heldigvis helt ufarlig, og det blir ingen merker etter det når sykdommen er over.

Pass på at barnet ikke blir dehydrert. Det er det viktigste. Ring lege/legevakt hvis du er usikker.

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Tusen takk for svar! Så de kan være dårlige når utlsettet står på også? Får stålsette meg på et par tøffe dager.

Ja, hos oss kom utslettet etter to eller tre dager, og så var ho sjuk i hvertfall i to dager til. På internett står det mye om at de blir friske med en gang utslettet kommer, men det stemte ikke for oss. Som Wit1 skriver, så går utslettene bort av seg selv, og de etterlater ikke merker. Så snart utslettene er vekk, er de smittefrie.

Skrevet

Jeg takker for utfyllende og gode svar. Utslettet kom ila natten og han var en liten "prøvelse" i natt (misforstå den rett) han ble verre! Natten før sov han rundt. Så vi skjønte lite før vi så dette i dag. Han er sutrete og utilpass! Men spiser og drikker godt. Ser frem til dette er over. Vært nok syk nå!!! Luftveier og det som er.

Ja, ser på nettet at det står at de blir "friske" så fort utslettet kommer. Det stemmer ikke her!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...