Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på hvor jeg kan få tak i en enkel trille til datteren vår på 4,5 år.

Tenker på en veldig enkel en som er lett og som man bare kan klappe sammen.

Vi skal til Alicante i sommer og er veldig glad i å gå tur. Turene blir gjerne lenger enn det datteren vår orker og da er det så praktisk med en trille.

De trillene vi finner er rett og slett for små til henne...

Jeg kan huske at jeg hadde en veldig enkel trille når jeg var mindre og de trillene jeg finner nå er både store i forhold og altså for små.

Noen som har tips

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/549820-trille-til-jente-p%C3%A5-45-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kommer an på hvor mye du skal legge i en vogn det.

simo er den vogna som har best plass i lengda etter hva jeg vet.

den er enkel og klappe sammen åsså.litt størrelse på den er det.men skal du ha en vogn hun kan bruke så må en nesten ha noe det er bitte litt størrelse på åsså.

den er god og trille sjenerelt sett i sand osv.har simo 124 og er veldig fornøyd med den.

Hun skal begynne på skolen neste år, og så har du tenkt å kjøpe en trille til henne? Unnskyld, det er OT, men jeg ble litt sånn: :fnise:

Til saken (fottur i Syden): Kan dere ikke ha med en bæresele, så kan hun gå litt og bli båret litt?

Tviler på at du har gått langt med barn utifra ditt svar. Vi brukte joggevogn til rundt skolestart på alle, når vi gikk over 1 mil iallefall. Vi brukte vogna som hjelp når bena til de minste trang en liten pause. Når de ønsket - hoppet de ut av vogna og gikk igjen....

En bæresele til et så stort barn???

Til TS:

Joggevognene har plass til store barn, og er veldig lette - men de blir nok ikke så små (når du slår de sammen, som du trenger.)Det finnes iallefall noen "enkle" modeller, som ikke koster så mye...(husker iallefall de solgte noen billige på Obs!)

Ikke lett å finne en liten trille, med stor plass.... Paraplytriller er jo helt håpløse.

Gjest Gjest

Tviler på at du har gått langt med barn utifra ditt svar.

Tvil i vei, men jeg har gått levadaer på Madeira med en femåring, og en bæresele funker fett til en 20-kilos unge små stykker av gangen. Og forresten: Da jeg var fire år gikk jeg selv turer på fem kilometer (skogsterreng), og da var det ikke snakk om noen bæring eller trilling. Det handler jo om hva man legger til rette for.

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker

Kanskje denne er til hjelp:

http://www.barnevognguiden.no/34-eldre-trader/797-joggetrille-eller-sportsvogn.html

(

Tvil i vei, men jeg har gått levadaer på Madeira med en femåring, og en bæresele funker fett til en 20-kilos unge små stykker av gangen. Og forresten: Da jeg var fire år gikk jeg selv turer på fem kilometer (skogsterreng), og da var det ikke snakk om noen bæring eller trilling. Det handler jo om hva man legger til rette for.

Det handler også mye om foreldrene og ungen..

Si at foreldrene har vond rygg det er jo vanlig da er ikke sele så greit. Ikke alle barn er like flinke til å gå og det kan det være mange grunner til.

(Beklager for litt surt svart men blir litt lei av skikkelige usaklige svar, spør en om tips til god is, får en til svar at kake er mye bedre, men det er kanskje en grunn til at en ønsker akkurat is, som matallergi for eksempel.))

• Liker 2

Både Simo og Brio har vel enda de "gameldagse" trillene? Hadde selv Simo sin til alle mine 3. De fås både med tak og regntrekk, Hadde med Simo sin til Spania, gikk helt fint. Vil vel tro bæresele (uten at jeg har erfaring med det) vil være tungt med en så stor unge. Men en bæremeis slik som evt Bergans har funker kanskje bedre?

Endret av ToveM

Til gjest vil jeg bare si at det spiller vel ingen rolle om hun begynner på skolen neste år når det gjelder vogn for lengre turer?

Jeg vil heller ikke tvinge henne til å gå 5-10 km for at vi ønsker å gå tur, hun skal ha en god opplevelse av det hun også.

Har selvfølgelig ikke tenkt til å trille fra start til slutt, men blir hun sliten så må hun få mulighet til å hvile.

Men det er min mening.

Takker for mange gode tips, disse vognene skal jeg undersøke :-)

Både Simo og Brio har vel enda de "gameldagse" trillene? Hadde selv Simo sin til alle mine 3. De fås både med tak og regntrekk, Hadde med Simo sin til Spania, gikk helt fint. Vil vel tro bæresele (uten at jeg har erfaring med det) vil være tungt med en så stor unge. Men en bæremeis slik som evt Bergans har funker kanskje bedre?

Bare til info, så er bæresele lettere enn bæremeis. (Eller, vektfordelingen er bedre, så det føles ikke så tungt, i tillegg til at den veier mindre i seg selv.)

Jeg tenkte faktisk å foreslå bæresele ala Manduca, patapum eller Ergo jeg også.

Vet ingenting om store vogner, da vi har sluttet med vogn til 4-åringen, og bruker bæresele når det blir for langt å gå for han.

• Liker 1

Kanskje denne er til hjelp:

http://www.barnevognguiden.no/34-eldre-trader/797-joggetrille-eller-sportsvogn.html

(

Det handler også mye om foreldrene og ungen..

Si at foreldrene har vond rygg det er jo vanlig da er ikke sele så greit. Ikke alle barn er like flinke til å gå og det kan det være mange grunner til.

(Beklager for litt surt svart men blir litt lei av skikkelige usaklige svar, spør en om tips til god is, får en til svar at kake er mye bedre, men det er kanskje en grunn til at en ønsker akkurat is, som matallergi for eksempel.))

Av erfaring når det gjelder vogn vs bæretøy, så er det mange som tror bæretøy er enten sjal eller babybjørn. Og kun noe man bruker på små babyer.

Altså er det naturlig å anta at TS kanskje ikke vet om muligheten, og informere om at det finnes andre løsninger enn vogn til samme bruk.

• Liker 2

Jeg ville også gått for bæretøy. Jeg kan fint bære lillejenta på 16 kg i flere timer på ryggen i meitai, så en 4,5-åring på, tja, 20 kg? i kortere perioder tror jeg ville gå helt fint. Gikk levada på Madeira med lillejenta i meitai i november, det var en dagstur. Hun var bare nede fra ryggen i forbindelse med spising og tissepauser.

Men så bruker vi da heller ikke vogna særlig mye, vi bærer stort sett overalt.

• Liker 1
Gjest snacks

Da jeg skulle til Spania med min 4-åring så kjøpte jeg en kjempefin sportsvogn på loppemarked. Barnet hadde stor glede av vogna og når vi gikk på de lange stranpromenadene om kvelden hadde han mulighet til å sette seg i vogna når han ønsket det. Når vi satt ute om kvelden lå 4-åringen i vogna ved siden meg og sov.

Vogna satte jeg igjen i Spania når jeg skulle hjem!

• Liker 1

Annonse

Jeg ville også gått for bæretøy. Jeg kan fint bære lillejenta på 16 kg i flere timer på ryggen i meitai, så en 4,5-åring på, tja, 20 kg? i kortere perioder tror jeg ville gå helt fint. Gikk levada på Madeira med lillejenta i meitai i november, det var en dagstur. Hun var bare nede fra ryggen i forbindelse med spising og tissepauser.

Men så bruker vi da heller ikke vogna særlig mye, vi bærer stort sett overalt.

Hoi, kva er skuldra/ryggen din laga av då? Stål?

Eg greier ikkje bere 1,5-åringen min på 12 kg meir enn max ein halvtime...

Kanskje det er eg som er i elendig form ;)

Hun skal begynne på skolen neste år, og så har du tenkt å kjøpe en trille til henne? Unnskyld, det er OT, men jeg ble litt sånn: :fnise:

Til saken (fottur i Syden): Kan dere ikke ha med en bæresele, så kan hun gå litt og bli båret litt?

Tror du ikke er en smule tungt å gå rundt å bære på en unge som er 4 1/2 år, med tanke på at TS skriver at de skal gå lange turer.. 30 + grader og i tillegg gå å bære på noen = Tungt!

Samme her. Jeg er generelt i god form, men 14-kg unge i meitai går fint i maks en time. Da trenger ryggen avlastning.

For øvrig følger jeg også med på vogntipsene her. Hva er definisjonen på ei joggevogn egentlig? Tre hjul?

Annonse

Når en meitai, evt vevd sjal eller formsydd som passer bæreren er rett knytt/justert, er det lite belastning på skuldre og rygg. Med god polstring i magebeltet ligger mesteparten av vekten på hoftene. Det er klart det er tungt å bære langt (og tungt) dersom tyngden og belastningen er feil plassert. Folk bærer da tyngre enn 20 kg på ryggen med ryggsekker? :klo:

Men jeg er også høy og er ikke blant de spinkleste mtp beinbygning, så det har sikkert litt å si.

Edit: Og for all del, jeg var sliten på slutten av den dagsturen på Madeira, men det var ikke noe problem å bære henne fordet. Sliten hadde jeg sikkert blitt av å gå turen uten henne på ryggen óg. Men når hun sitter godt, blir det jo på sett og vis som om jeg skulle vært 15-16 kg tyngre selv.

Endret av *Joyce*
Gjest Gjest

Som *Joyce* sier, det er ikke spesielt tungt å bære et barn på ryggen hvis man har noe skikkelig å bære i. Jeg har ikke så gode knær og er derfor forsiktig med å ha tung bør i bratte nedoverbakker, men sånn ellers går det knirkefritt å bære fireåringen (og seksåringen bar jeg litt i fjor, det gikk fint, det også).

Jeg ser det har kommet en del tips til triller, men hva slags terreng er det denne fotturen skal gås i? Hvis det ikke er asfalt/betong, nytter det ikke med paraplytrille, i hvert fall. Og selv "vanlige" hjul blir vanskelig på skogstur eller levadavandring. Joggevogn kan vel funke i litt ulendt terreng, men det blir dyrt igjen …

Hvor skal du spasere, TS?

Det å gå kun 5 km for en fireåring er ikke lange biten (for mine barn iallefall. Vi går turorientering og turmarsjer beregnet for voksne hele sommerhalvåret, så jeg vet hva jeg snakker om...) Men TS skrev at de skulle gå LANGE turer, og da må man gjøre turen lystbetont for en liten tass også.

Ei joggevogn veier omtrent ingenting - og den kommer lett frem i rimelig ulendt terreng.. (ulempen er at de er "litt lange" når de slås sammen - men de kan bli omtrent flate ved å fjerne hjulene - noe som er en meget enkel sak)

Et tips er jo å selge vogna når du ikke har behov for den lenger. Det helper jo godt på prisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...