Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite blodprøve svaret fra gyn legen i dag. Progesteron var på 12, noe som er altfor lavt og tyder på at el ikke har funnet sted.

Jeg har hatt veldig sen el de forrige syklusene, og tror dette skjedde denne syklusen også (fikk ikke lov til å teste el denne mnd av legen). Men hadde ingen særlig tegn på el før jeg fikk kraftige smerter i begge stokker mandag syklus dag 17. Hadde mange andre tegn til at det var el på gang også. Hadde fått beskjed om å ta blodprøve på dag 21 som vil si ca 4 dpo, hvis el var tilfelle på dag 17. Noe som er altfor tidlig!! Progesteronet er vel på vei opp på det tidspunktet!

Hva tror dere, noen som har samme erfaring?

Legen sa at jeg skal ha pause neste måned før ny dobbelkur og da skal jeg ta første tbl på syklusdag 3 og ta blodprøver på dag 25 istedet, så tyder på at legen tror el kom sent og jeg tok blodprøver tidlig!! kan vel nevne at jeg begynte med pergotbl syklusdag 6 denne mnd!

Hva tror dere? jeg er nå på 9dpo og har ennå ingen tegn til mensen, men kjenner murringer i ny og ne og puppene er ømme!

Bare håper mensen dukker opp da!

Er takknemlig for alle svar!! Er på vei ned i deppedalen nå kjenner jeg :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som ikke responderer på dobbel kur, det er også en del som ikke responderer på trippel (som er maks). Selv får jeg sen EL av enkel (ikke god EL), og god EL av dobbel. Selvfølgelig kan lav progesteron tyde på sen eggløsning, men det sier igjen at dosen ikke var høy nok for deg. Og 4 dpo er progesteron høyt, kun dag 1-2 det er på vei opp.

Jeg syntes det hører rart ut å gå på ny dobbelkur i stedet for å øke til trippel. Og det at du ikke fikk lov å teste EL høres også rart ut, det er jo på den måten du ser at pergo virker. Min gynekolog har stolt på at jeg tester/temper selv, så jeg har aldri tatt blodprøve etter pergokur.

Ellers vil jeg anbefale deg å tempe for å holde styr på dette selv. En temperaturstigning er en sikker måte å ha oversikten over om man virkelig har hatt EL, og at progesteronnivået holder seg høyt frem til mens.

Skrevet

Trippel høres ikke noe fristende ut, ble kjempedårlig av dobbel..uff!! men hva gjør man ikke for en liten spire!!

Gyn legen mente jeg skulle få slippe å teste denne mnd siden blodprøven uansett ville vise om jeg har hatt el eller ikke.

Men skal ringe han i løpet av neste måned og høre om jeg skal ta trippel og hvilke undersøkelser jeg skal ha den mnd. Skal uansett ha en pausemåned nå, kjenner jeg trenger det :gjeiper:

Så muligens alt håp er ute denne mnd da?! Verdien burde vel vært høyere, men hvem vet om el kom senere også!

Takk for langt og fint svar :jepp:

Skal begynne å tempe nå ja :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sen EL første syklus med dobbel pergo, så blodprøven ble tatt for tidlig (CD 21 og 23, EL CD23). Neste syklus fulgte gynekologen samme linja, men flyttet blodprøvene til noe senere, og plusset på en tredje blodprøve på CD 27.

Du kan fint få EL av enkel pergo en syklus, og ikke av dobbel pergo neste syklus. Alt er mulig.

Og progesteron-nivået blir ganske raskt høyt nok til å være målbart ville jeg tro. For jenter som temper vises jo dette veldig tydelig med et markert temphopp dagen etter EL. Temphoppet skyldes progesteron-nivået, og viser jo at det fint er en stor forskjell i nivå bare i løpet av en dag.

Skrevet

Jeg fikk sen EL første syklus med dobbel pergo, så blodprøven ble tatt for tidlig (CD 21 og 23, EL CD23). Neste syklus fulgte gynekologen samme linja, men flyttet blodprøvene til noe senere, og plusset på en tredje blodprøve på CD 27.

Du kan fint få EL av enkel pergo en syklus, og ikke av dobbel pergo neste syklus. Alt er mulig.

Og progesteron-nivået blir ganske raskt høyt nok til å være målbart ville jeg tro. For jenter som temper vises jo dette veldig tydelig med et markert temphopp dagen etter EL. Temphoppet skyldes progesteron-nivået, og viser jo at det fint er en stor forskjell i nivå bare i løpet av en dag.

Vet jo ikke helt sikkert når el egentlig kom, men håper at hvis jeg ikke hadde el at jeg likevel får mensen så jeg er i rute!

Fikk du/dere el i pausemåned?

Jeg skal begynne med dobbelkur nå etter neste måned men skal begynne med tbl på dag 2-3. Noen erfaring med at el kan komme tidligere da? Jeg har skjønt at jeg må begynne å tempe! Men hvordan funker det? Blir det temphopp etter el har vært eller rett før den kommer?

Skal bare ta en blodprøvesjekk, men tror jeg vil ha en ekstra blodprøve for å være sikker. Funker ikke pergorunde nr 2, så er det slutt med det! Tror du det er lurt med innvendig ul i tillegg under pergo syklusen? Hatt mange kurer?

Mange spørsmål dette :sjenert: men takk for svar :jepp:

Skrevet

Forresten noen som kan svare meg om mensen evt uteblir hvis man ikke har hatt el?

Har skjønt hva slags fag jeg bør ta senere, ikke helt greit å bli klok på alt dette styret her :P

Skrevet

Les om temping her http://www.pernille.info/bbt.htm Temstigning kommer etter EL.

Jeg hadde aldri pausemåned, hadde ikke hatt EL/mens av meg selv på et år da jeg fikk pergo, så gyn tok ikke sjangsen på at jeg kom ut av syklusen igjen. Tok syv kurer på rad. Det rare er at nå når jeg har sluttet har jeg EL av mg selv for tredje måned på rad, men jeg har ingen diagnose, og er tynn, ung og frisk, så kan være at alt fungerer fint av seg selv igjen nå.

Selv får jeg ikke mens om jeg ikke har hatt EL før, dette vet jeg gjennom temping de siste to år. Men jeg trur man kan få det, men at den kanskje vil arte seg litt annerledes. Mens etter primolut, eller på pillen, er jo mens uten eggløsning.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten noen som kan svare meg om mensen evt uteblir hvis man ikke har hatt el?

Har skjønt hva slags fag jeg bør ta senere, ikke helt greit å bli klok på alt dette styret her :P

De fleste som ikke har EL har heller ikke mens. Men det skjer. Jeg får mensen innimellom og da har jeg ikke hatt EL først. Menstruasjonene mine er alt fra full pakke med smerter og sterke blødninger til ingen smerte og lite/kort blødning. Jeg har som sagt ikke EL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...