Gå til innhold

gå julebukk ?


Catlin

Anbefalte innlegg

Nå i disse halloween tider, kom jeg til å tenke på den norske tradisjonen med å gå julebukk. Er det helt falt bort nå. For et par år siden fikk vi besøk av julebukker (nabojentene). Mannen min som ikke er norsk så ut som et spørsmålstegn. :ler: Jeg husker jo at vi gikk julebukk da jeg var liten. Men det er jo 25 år siden nå. :o Når er det egentlig man tradisjonelt går julebukk? Er det flere som har fått julebukkbesøk, eller er dette en tradisjon som er i ferd med å gå i glemmeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Vi gikk julebukk i romjula, og det gjør noen unger hjemme enda (dvs, slektninger stort sett, små fettere og kusiner, og barn av mine eldre kusiner) kommer og ringer på døra og synger, og får med seg noe godt.

Langt mer praktisk enn halloween, for i jula HAR vi jo snop og frukt i huset (dessuten får de noe for å synge for oss, ikke for å true med rampestreker)

Julebukk besøk av kjente eller ukjente er koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt mer praktisk enn halloween, for i jula HAR vi jo snop og frukt i huset (dessuten får de noe for å synge for oss, ikke for å true med rampestreker)

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig å gå julebukk. Da jeg var liten gikk jeg julebukk på nyttårsaften. Om ettermiddagen altså. Gøy å kle seg ut, men ikke så gøy å få appelsiner. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å gå julebukk. Da jeg var liten gikk jeg julebukk på nyttårsaften. Om ettermiddagen altså. Gøy å kle seg ut' date=' men ikke så gøy å få appelsiner. :ler:[/quote']

Det gjorde vi også.

Her vi bor nå er det så og si slutt på å gå julebukk, og der jeg kommer fra er det visst heller ingen som går. Husker ett år jeg var hos foreldrene mine i jula. Vi hadde laget masse små godteposer, og da kvelden kom satt vi igjen med nesten alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk alltid julebukk i romjulen da jeg var yngre..

Å får fortsatt besøk av syngende barn i romjula.

Å det er kjempe koselig.. :P

Mye triveligere det, enn barna som kommer å krever

snop på Halloween ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna her går julebokk i romjulen og mange voksne går julebokk på kveldstid i romjulen-fra dør til dør og inn å ta seg et glass. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Fredagsbarn. Skulle ønske hele Halloween dro dit peppern gror, og at julebukkene kom tilbake....

Ikke minst for at ungene måtte pugge noen gamle julesanger før de kunne kreve godis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

gikk julebukk hvert år da jeg var yngre.. og så en ny bølge for å være "eldre følge" for noen yngre søskenbarn..

mye gøy, men veeeldig kaldt

og et par mindre tivelige opplevelser med enslige gamle menn som inviterte oss inn på brus.. de mente det sikkert bare hyggelig, men det er ikke så enkelt når man er 12 år og utsikker.. og i en situasjon man ikke føler man har kontroll over..

men stort sett et hyggelig minne..

dersom jeg får barn, tror jeg at jeg skal oppmuntre dem til å gå julebukk.. i alle fall til folk vi kjenner.. og evt i nærområdet med mamma eller pappa ventende i oppkjørselen til huset eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, det hadde jeg nesten glemt av :-? Brukte å gå julebukk når jeg var lita... Vi gikk ofte på nyttårsaften på ettermiddagen, for å få tida til å gå.... (Og så fikk vi jo masse goderier :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gikk også julebukk når jeg var mindre....kjempegøy å synge for folk og få godterier... og alle voksne klurte fælt på hvem dette var :ler:

husker spesellt godt når vi på rundturen gikk innom gamlehjemmet :D vi passa på å gå der når de hadde ettermiddagskaffe, og sang for alle i fellesstuen!! Mange av de gamle fikk helt tårer i øynene...et godt barndomsminne :D

Der jeg kommer fra ( en liten bygd i Hardanger) vet jeg om flere som fremdeles går julebukk...men det blir mindre og mindre...mest fordi ungene nå til dags er blitt mer late...for det er store avstander hjemme....

håper flere vil fortsette med det!!!

Når det gjelder Halloween, ble vi foreldre her i nabolaget enige om at vi ikke ønsket å feire dette, så vi boikottet det hele. Fikk bare 1 gjeng på døren pga dette.

Mvh,

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Barna her går nyttårsbukk. Altså på nyttårsaften.

Det gjør mine også. Vi gikk også nyttårsbukk når jeg var liten, og jeg er 34. Har aldri gått julebukk i romjulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Tradisjoner som julebukk (og også halloween) har jeg utrolig lite sansen for! Minner mest mulig om tigging ved dørene, og jeg er ganske sikker på at ungene får den godisen de ønsker og mer til hjemme hos seg selv. Jeg boikotter konsekvent hele greia og blir sikkert sett på som tante Sofie i gata.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

tigging ved dørene??

du mener julesangsynging..(?)

vi fikk mye mindre godis ved å surre rundt slik enn vi ville fått av å sitte hjemme om kvelden.. (tror jeg), men vi syntes det var morro..

og det gjorde de vi gikk til også.. de snakket og lo og sa at vi MÅTTE komme igjen til neste år.. :)

og de som ikke ville, (det skjedde også en eller to ganger) kunne jo bare åpne døren og si "nei, takk vi vil helst ikke ha julbukker".. og så gikk vi videre..

ingen tigging her i gården.. og vi smilte og takket pent når vi fikk en twist eller en mandarin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi sang som sagt også!! Ville aldri gått julebukk uten å synge!!! Det skal jo liksom være en "belønning" fordi vi var så flinke!!

Liker heller ikke denne tiggingen som jeg syns Halloween er.....

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...