Gå til innhold

Kø i matbutikk/noen her som jobber i matbutikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker for mange herrens år siden, når jeg jobbet i en matbutikk, så var det en uskreven regel om at "aldri mer enn tre i kø", før kasse nr to åpnes....

Noen som vet om den praktiseres enda?

Videoannonse
Annonse
Gjest kreps73
Skrevet

Den regelen brukte jeg også når jeg jobbet i butikk for noen år siden. Tror ikke den gjelder lengere, nei. Nå kan det være veldig mange i kø før det åpnes en ekstra kasse. Veldig irriterende.

Skrevet

Tror det er forskjell fra kjede til kjede, og også mellom butikker. Da jeg jobbet i Rimi for et par år siden hadde vi den regelen, og butikksjefen var nøye på at vi fulgte den. Andre kjeder virker det som om ikke har det - jeg har f.eks. en Kiwi i nærheten og der har jeg opplevd at køen kan bli fryktelig lang til én kasse før de tilkaller fler. (men så også dette en rotete butikk med tidvis utrolig uproffe ansatte, så det kan hende det er der problemet ligger)

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg regner med man ser an køen litt også. Hvis det er tre personer med en brus hver så er det vel unødvendig å åpen en kasse til, når det sikkert er mer enn nok av andre ting for ansatte å gjøre i butikken.

Men jeg er enig i at terskelen for å åpne en annen kasse ser ut til å være ganske høy.

• Liker 2
Skrevet

Det praktiseres hos oss, det er anonyme kontrollører som er innom og sjekker en rekke ting, blant annet at det ikke er mer enn 3 som står i kø. Mulig at det er forskjellig fra kjede til kjede, det vet jeg ikke. Men det er jo en god regel!

Skrevet

Ja, den regelen er svært viktig der jeg jobber. Om ikke nøyaktig 3, så åpner vi kasse om en person med bare et par varer havner bak en person med full vogn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den regelen ble ikke praktiser i min siste butikkjobb, men der gikk det mer på det at man var bare to stykker på jobb, og om man skulle rekke å gjøre alt som måtte gjøres for dagen så kunne man ikke springe rundt kassene hele tiden. Derimot så så man jo køen an, og om tre kunder med fulle handlevogner (skal sies at dette var en liten butikk så var egentlig bare i helgene noen hadde fulle vogner) sto etter hverandre, åpnet man gjerne kasse to. I tillegg hadde vi en ringeklokke utenfor kassene som kundene kunne bruke til å ringe på en ansatt om den som allerede satt i kasse én stresset og ikke så hvor lang køen var, og den andre for eksemepl var ute på brus/øllageret.

Er vel ingen butikk jeg har jobbet i som har hatt denne regelen, har alltid vært "se det an"-regelen som har gjeldt.

AnonymBruker
Skrevet

Den praktiseres på Rema1000 i alle fall. Jeg har jobbet i to ulike Rema-butikker, hvor nyansatte fikk utdelt en liten perm/hefte. Der står det blant annet at det skal åpnes en ny kasse når det står tre, eller fler i kø.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har også jobbet hos Rema, og vi praktiserte dette. Ikke alltid man åpnet ny kasse når det stod tre stk. med hver sin colaflaske liksom, men er det folk med litt mere varer - så JA!

Ikke god service når kundene må stå lenge i kø.

Gjest Spinell
Skrevet

Denne regelen praktiseres helt tydelig på min nærmeste Kiwibutikk.

Rema-butikken som ligger i nærheten er derimot ikke like flink, men jeg tror det er personavhengig i det tilfellet. På Rema mistenker jeg den nysgjerrige slarvekjerringa som ofte sitter i kassa for verken å følge med på køens lengde eller ville ringe i det hele tatt. Da får hun jo ikke sett hva folk handler, eller oppdatert seg på kundenes (og kundenes ektefellers) liv, levned og helsetilstand, må vite. Og køen vokser kjempelang... Og der måtte hun jammen ta tippinga også, gitt!

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktetskal det ringes når det står 3, eller fler i kø. Men antall varer hos kunder, og sløvhet hos ansatte er en del av det som spiller inn.

Da jeg jobbet på Rema var jeg veldig påpasselig, og ringte når jeg så det oppstod kø. Dessverre var mine kollegaer fryktelig sløve, og kom sjeldent på første ring. Jeg kunne ringe, og ringe, og ringe... og ringe, men fortsatt ingen hjelp. Jeg fikk flere ganger kjeft av kunder fordi jeg måtte jo se at det var kø, og åpne kasser. Ikke så lett når ingen ville komme å hjelpe :sukk:

Skrevet

Der jeg jobber er det max to i kø bak den som blir ekspidert.

AnonymBruker
Skrevet

Den praktiseres på Rema1000 i alle fall. Jeg har jobbet i to ulike Rema-butikker, hvor nyansatte fikk utdelt en liten perm/hefte. Der står det blant annet at det skal åpnes en ny kasse når det står tre, eller fler i kø.

Jeg skal ikke navngi hvilken Remabutikk dette gjelder, en der jeg bodde før, var praksisen slik: på mandagsmorgen, i åtte-ni-titiden, var alle de seks kassene åpne, selv om det ikke var kunder der. På fredagsettermiddag, så kan du banne på at det var toppen to kasser som var åpne. På Remabutikkene jeg handler på er det mer regelen enn unntaket at det kan være fem/seks i kø med handlevogner, uten at flere kasser åpnes.

Som andre her sier, kommer det nok også mye an på personalet. Har egentlig kommet frem til i mine egne butikkjobber at om man ikke har mye yrkesstolthet, så er matbutikk veien å gå.

Skrevet

Jeg ser litt ann på hva kundene har.

Er på et senter og har da veldig mange en brus og en sjokoladekjøpere, da ringer jeg ikke på en person til hvis det står fire i kø, nettopp fordi det vil ta meg kortere tid å ta disse fire enn det tar for en person å komme. Men står det derimot en person og lesser på med en full handlevogn ringer jeg på noen om det kommer en bak med bare en brus.

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det kun Rema 1000 som i såfall føler den regelen. På rimi og kiwi har dem nesten aldri mer enn en kasse åpen.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg jobbet i matbutikk hadde vi ikke noen slik regel. Har faktisk ikke hørt om den før nå, men det kan muligens ha noe med at de som jobbet i kassa satt i kassa, og de som jobbet på gulvet holdt på med å plassere ut varer. Ikke så mye folk å ta av, med andre ord, da de på gulvet ikke hadde kasseopplæring og som oftest ikke var gamle nok til å selge øl/sigaretter.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns det varierer veldig fra butikk til butikk. Jeg har to Rema i nørheten av der jeg bor, og på den ene er det aldri lang kø, alltid smilende ansatte, ryddig rent og fullt opp i hyllene. På den andre er det stikk motsatt. Kan virke som den enkelte daglig leder har mye mer å si enn kjedens retningslinjer.

Gjest Emera
Skrevet

Her hvor jeg handler følger de mer regelen om "mer enn hundre i kø så åpnes en ny kasse..." Jeg overdriver, men det skal visst lange køer til før ny kasse åpnes, ja. Men nå bor jeg i nærheten av en diger matvarebutikk.

Gjest D.O.A.
Skrevet

Jeg har selv jobbet i en stor matbutikk på Oslos beste vestkant, og forstår utrolig godt hvor irriterende det er når det er få kasser åpne.

Der jeg jobbet driver sjefen stadig vekk og kutter ned for å spare penger, hvilket resulterer i at det som regel kun er 1 i kassa på jobb frem til kl 10, deretter to stk til klokken 13, tre stk til klokken 15 og så kommer det et par rundt 16.

Det er ufattelig frustrerende, og har ingen verdens ting å gjøre med moral, men rett og slett at det ikke finnes flere å ringe på. Det er lett som kunde å tro at det har å gjøre med at de som jobber i kassa er late, har lav moral, bryr seg ikke, sure, etc, men når sjefen har bestemt seg for hvor mange som skal være på jobb, får man ikke gjort noe uansett hvor mye, ofte og høyt man klager.

Det eneste vi kan gjøre er å beklage det ovenfor kundene, og oppfordre dem til å klage til de som er høyere opp i systemet, fordi alle klager fra oss i kassen gir ikke resultat der jeg har jobbet.

AnonymBruker
Skrevet

Har egentlig kommet frem til i mine egne butikkjobber at om man ikke har mye yrkesstolthet, så er matbutikk veien å gå.

Nei, for man kan jo umulig ha yrkesstolthet om man har ekstrajobb i matbutikk mens man studerer. :sarkasme:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...