Gå til innhold

Kan noen se på dette treningsopplegget og kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Målet mitt er å stramme opp, bli sterkere og gå ned i vekt. Fint hvis noen med litt peiling kunne sett om jeg gjør noe feil her. Vekten har nemlig stoppet helt opp. Har holdt på siden januar.

Styrke:

Varmer opp med steppemaskin - 10 min

Nedtrekk. Foran og bak - 12x3

Mage på apparat - 12x3

Benkpress - 12x3

Biceps - frivekter - 12x3

Triceps - nedtrekk med apparat - 12x3

Utfall - uten belastning - 10x3

Indre lår - apparat - 12x3

Er usikker på hvor mye belastning jeg har på de forskjellige, (trener på et gammelt apparat hjemme), men jeg har såpass at jeg akkurat klarer den siste.

Dette opplegget prøver å jeg å trene 3 ganger i uka. De dagene jeg ikke trener går jeg turer på ca en time. Yoga en dag i uka.

Kosthold:

Frokost:

1 knekkebrød med lite karber med ost, skinke, agurk. 1-2 egg

Lunsj: Samme som frokost, salat eller omelett.

Middag: Ofte kylling eller koteletter. Grønnsaker eller salat ved siden av. Kanskje litt rømme. Jeg spiser meg mett, men ikke for mett.

Kvelds: 1-2 knekkebrød med kjøttpålegg og ost. Eventuellt litt tunfisk.

Når jeg trener styrke drikker jeg en proteinshake umiddelbart etter trening. Spiser middagen en stund etterpå.

Drikke: Kaffe, grønn te, vann.

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Målet mitt er å stramme opp, bli sterkere og gå ned i vekt. Fint hvis noen med litt peiling kunne sett om jeg gjør noe feil her. Vekten har nemlig stoppet helt opp. Har holdt på siden januar.

Styrke:

Varmer opp med steppemaskin - 10 min

Nedtrekk. Foran og bak - 12x3

Mage på apparat - 12x3

Benkpress - 12x3

Biceps - frivekter - 12x3

Triceps - nedtrekk med apparat - 12x3

Utfall - uten belastning - 10x3

Indre lår - apparat - 12x3

Er usikker på hvor mye belastning jeg har på de forskjellige, (trener på et gammelt apparat hjemme), men jeg har såpass at jeg akkurat klarer den siste.

Du må varme opp kroppen mer når du skal trene styrke. Ta gjerne noen repetisjoner med lett belastning på hvert apparat før du går over til tyngre vekter.

Det er bra at du bruker såpass med belastning at du akkurat klarer siste repetisjon. Etterhvert som det blir lettere øker du belastningen.

Dette opplegget prøver å jeg å trene 3 ganger i uka. De dagene jeg ikke trener går jeg turer på ca en time. Yoga en dag i uka.

Å gå er bra, men du bør prøve å løpe i stedet for å gå. Det vil hjelpe fettforbrenningen. Start med så mye løping du orker, og øk på etterhvert som du blir mer utholdende. Løp i skog og mark, ikke på asfalt - det kan gi belastningsskader. Kjempeflott at du trener yoga!

Kosthold:

Frokost:

1 knekkebrød med lite karber med ost, skinke, agurk. 1-2 egg

Lunsj: Samme som frokost, salat eller omelett.

Middag: Ofte kylling eller koteletter. Grønnsaker eller salat ved siden av. Kanskje litt rømme. Jeg spiser meg mett, men ikke for mett.

Kvelds: 1-2 knekkebrød med kjøttpålegg og ost. Eventuellt litt tunfisk.

Når jeg trener styrke drikker jeg en proteinshake umiddelbart etter trening. Spiser middagen en stund etterpå.

Drikke: Kaffe, grønn te, vann.

Hva syns dere?

Du bør øke inntaket av fisk, minst tre middager med fisk i uka. Veldig bra at du spiser tunfisk, prøv gjerne makrell i tomat eller røkelaks også.

AnonymBruker
Skrevet

Du må varme opp kroppen mer når du skal trene styrke. Ta gjerne noen repetisjoner med lett belastning på hvert apparat før du går over til tyngre vekter.

Det er bra at du bruker såpass med belastning at du akkurat klarer siste repetisjon. Etterhvert som det blir lettere øker du belastningen.

Å gå er bra, men du bør prøve å løpe i stedet for å gå. Det vil hjelpe fettforbrenningen. Start med så mye løping du orker, og øk på etterhvert som du blir mer utholdende. Løp i skog og mark, ikke på asfalt - det kan gi belastningsskader. Kjempeflott at du trener yoga!

Du bør øke inntaket av fisk, minst tre middager med fisk i uka. Veldig bra at du spiser tunfisk, prøv gjerne makrell i tomat eller røkelaks også.

Takk for svar :)

Jeg hater å løpe!! Derfor har jeg gjort alt for å unngå det :sjenert: Når jeg går tur så er det harde turer. Jeg går fort og i flere tunge bakker. Svetter siler og jeg er skikkelig anpusten

Skal prøve å varme opp med lette vekter fra i dag :)

Jeg glemte å skrive at jeg spiser litt mer fisk enn dette. Er glad i både røkelaks og sushi. Lager også fiskesuppe et par ganger i mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har vekten din stagnert? Du må nemlig regne med at det skjer innimellom. Det ser imidlertid ut til at du spiser for lite i forhold til treningsmengden din. Les denne artikkelen: http://myrevolution.no/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

Edit: Dropp nedtrekk bak hodet. Nedtrekk foran hodet er bedre og tryggere.

Vekten har stått stille ca. en mnd. Syns jeg spiser nok egentlig, men det er klart jeg kunne fått ned litt mer middag kanskje.

Blir bare så skuffa når jeg har stått på som jeg har gjort etter jul. Har hatt svært få utskeielser. En kebab siden januar og et par biter sjokolade i helgene er det eneste. Ellers har jeg holdt en stramm linje hele tiden.

Angående nedtrekk. Tar ikke øvelsen foran og bak på forskjellige muskler? Har en følelse av at den tar mer på ryggen når jeg trekker ned bak og bryst foran.

Skrevet

Dersom vekten har stått stille så lenge, så gjør du noe feil. Hvordan trener du? Blir du svett og sliten? Jeg mistenker likevel at du spiser for lite. Les artikkelen jeg linket til. Børge Fagerli kan virkelig sine saker.

Når det gjelder nedtrekk så er det både mer effektivt og mindre skadelig å foreta det foran hodet. Les her: http://www.kiropraktorunhammer.no/2009/10/skal-nedtrekk-lat-pull-down-gjøres-foran-eller-bak-hodet/ og her: http://www.trim.no/pub/art.php?id=1442

AnonymBruker
Skrevet

Dersom vekten har stått stille så lenge, så gjør du noe feil. Hvordan trener du? Blir du svett og sliten? Jeg mistenker likevel at du spiser for lite. Les artikkelen jeg linket til. Børge Fagerli kan virkelig sine saker.

Når det gjelder nedtrekk så er det både mer effektivt og mindre skadelig å foreta det foran hodet. Les her: http://www.kiropraktorunhammer.no/2009/10/skal-nedtrekk-lat-pull-down-gjøres-foran-eller-bak-hodet/ og her: http://www.trim.no/pub/art.php?id=1442

Har lest gjennom artikkelen og ser at jeg sikkert kan spise mer. Det ligger nok bare en innebygd sperre for å spise mer når man føler seg overvektig......

Kutter ut nedtrekk bak hodet heretter. De er jo uansett ganske like.

Jeg trener så jeg blir sliten og svett. Tar i skikkelig. Jeg tar ikke pauser mellom settene, men skifter mellom to. F.eks mage/benkpress/mage....osv. Jeg sitter altså ikke å venter på neste sett, men trener en annen muskelgruppe imellom.

TS

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg hater å løpe!! Derfor har jeg gjort alt for å unngå det :sjenert: Når jeg går tur så er det harde turer. Jeg går fort og i flere tunge bakker. Svetter siler og jeg er skikkelig anpusten

Skal prøve å varme opp med lette vekter fra i dag :)

Jeg glemte å skrive at jeg spiser litt mer fisk enn dette. Er glad i både røkelaks og sushi. Lager også fiskesuppe et par ganger i mnd.

Så bra! Sushi og fiskesuppe er veldig godt.

I stedet for å løpe kan du prøve å sykle eller svømme. Du kan sette deg noen enkle mål som du tror kan være oppnåelige for deg. Det finnes ingenting verre enn å grue seg til å trene, så fortsett med å gå i hvertfall. Et alternativ til en times løping kan være intervalltrening, der du løper opp en bakke i 4 minutter, og så går/jogger lett 4 minutter - alt gjentas fire ganger. Det er en greiere form for utholdenhetstrening for de av oss som misliker å løpe mye.

Skrevet

Har lest gjennom artikkelen og ser at jeg sikkert kan spise mer. Det ligger nok bare en innebygd sperre for å spise mer når man føler seg overvektig......

Kutter ut nedtrekk bak hodet heretter. De er jo uansett ganske like.

Jeg trener så jeg blir sliten og svett. Tar i skikkelig. Jeg tar ikke pauser mellom settene, men skifter mellom to. F.eks mage/benkpress/mage....osv. Jeg sitter altså ikke å venter på neste sett, men trener en annen muskelgruppe imellom.

TS

Kjenner meg igjen i problemstillingen. Jeg begynte på et nytt trenings- og kostholdsopplegg for litt over en uke siden. Jeg nå spiser jeg dobbelt så mye som jeg gjorde før jeg begynte på programmet, men jeg har likevel gått ned i fett og musklene har fått seg en boost. Men jeg var svært skeptisk i starten, og jeg må fremdeles trykke maten nedpå.

Merk at å spise mer ikke betyr at man kan gå på en grandizfrenzy. Spis mer proteiner. Kyllingfilet, karbonadedeig, biff og fisk.

Ps: legg bort badevekten og bruk speilet for å se fremgangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...