Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter en ny baby når som helst og fra før har vi en sønn på 2 år (jan '09), og i den forbindelse lurer jeg på om det er smart å kjøpe oss en søskenvogn eller ikke!?

Er det noen av dere som har noen erfaringer rundt dette?

Jeg tenker at dette må jo være ganske praktisk, men gubben mener det er er bare bortkastet, da han mener vær eldste ikke kommer til å sitte så mye i vogn fremover. Jeg tenker på henting i bgh, turer, 17. mai, ferier (Kr. Sand til sommeren) etc må det jo være greit med 1 vogn istedenfor 2?! En 2 åring må jo også bli litt sliten....

All erfaring rundt dette tas imot med stor takk :takke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har tre barn med snaut to år mellom hver, og vi har aldri hatt søskenvogn. Vi har heller aldri brukt to vogner, men hatt et barn i vogn, ett i bæresele og ett på beina. Da den minste var baby og den eldste ennå ikke fire, hendte det at eldsten måtte få sitte på skuldrene iblant. Men jeg har vært på flere reiser med tog/buss/båt med alle tre, og da gikk eldstemann selv. Det gjelder bare å ha god nok tid …

Skrevet

Enig m mannen din. Den eldste kan gå. Hvis du skal ha, anbefaler jeg Phil and Teds. Her sitter barna over hverandre slik at vognen har vanlig bredde.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er 18mnd mellom våre, og jeg hadde ikke overlevd uten søskenvogn! Bare det å gå til og fra bhg var langt nok, og de gangene eldste gikk tok det evigheter, som er greit nok når en har tid, men det er jo ikke alltid en har det....

Vi kjøpte i Sverige på babyprofsen, deres eget merke Baby Travel. Sjekk http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/7:BabyTravel_Dublin_2010

Den er ikke så mye bredere enn vanlig vogn og kan lett snus mellom hyllene i en trang kiwibutikk. Noe av det fine er å at det er to separate bøyler og liggedeler, ikke en felles slik mange vogner har. Vi var veldig veldig fornøyd(Faktisk så fornøyd at vi byttet ut søskenvognen med en enkelvogn da eldste ble for stor til vogn)Den er lett og legge sammen og tar ikke så mye større plass enn vanlige vogner.

Tror det er opptimistisk å tro at en 2 åring ikke vil sitte i vogn...kanskje ikke hele tiden, men en 2 åring blir sliten å...så hvis du ikek vil bære hadde jeg helt klart gått for en søskenvogn. Vi brukte 2 vogner i en periode før vi fikk levert søskenvogna, og det var pes å dra med 2 vogner overalt, plass i bil osv.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ganske stor forskjell på 18 måneder og 26 måneder, da. Men jeg vil si: Ikke kjøp søskenvogn! Du vinner masse ved å investere den ekstra tiden du kanskje iblant trenger nå – vi har i hvert fall (ved ikke å bruke vogn etter toårsdagen) oppnådd å få barn som med letthet går et par kilometer uten å klage. Hvis dere skaffer søskenvogn, når skal storebror slutte med vogn, da?

En bæresele (Ergo e.l.) er mye billigere enn en vogn og kan ligge klar under babyvogna til de gangene storebror er sliten og ikke orker å gå.

Skrevet

Jeg har samme aldersforskjell på de to eldste mine; når nr to ble født var eldstemann 2 år og 2 mnd. Og jeg kjøpte søskenvogn. Den ble vel brukt ca 2-3 ganger totalt, og er vel noe av det dummeste jeg har anskaffet meg noen gang :kjefte:

Eldstemann ville jo selvfølgelig gå selv. Skulle vi på lengre turer brukte vi bil eller vi var to voksne (og da er det jo greit å bare ha med en lett trille til eldstemann). Jeg syns rett og slett det ble for upraktisk. Tung å dra på, løfte, håndtere osv osv. Så mitt råd er definitivt å la vær :jepp:

Skrevet

Jeg har 25 mnd mellom mine og er superglad for at jeg har kjøpt søskenvogn!

Kjøpte den for en 3 ukers tid siden først, for jeg ville se an behovet, og jeg følte, at før jeg fikk den så satt jeg fast hjemme med barna. Er jo f.eks umulig å gå på butikken med en "løs" 2 åring. Er så greit å bare hive begge i vognen og komme seg av sted. Jeg går også myyye tur med de, og 2 åringen får selvsagt gå litt også om hun ønsker, men hun blir fort sliten og vil sitte i vognen. Før vi fikk vognen var jeg avhengig av å ha en med meg som kunne bære 2 åringen i bæremeis eller lignende om vi skulle på lengre turer, og umulig å komme seg på tur alene. Har måttet bære 2 åringen min i tillegg til å dytte vognen med babyen i og det er ikke særlig deilig..

2 åringen går i barnehage på dagtid og vi har bil så vi trenger den ikke til henting og levering, men er det fint vær hender det jeg tar med meg vognen for å hente, og så går vi hjem - det hadde vi ikke hatt muligheten til uten vognen..

Tenker også at den vil bli brukt mye fremover når babyen som nå er 3 mnd også vil ha mer glede av og bli med på ting. Tenker byturer,akvariet, 17.mai, tur på stranden, osv. Er så greit å bare hive søskenvognen i bilen og kjøre steder og vite at vi har vogn til begge når vi kommer frem om vi ønsker det.

Vel verdte penger her iallefall, følte jeg slapp ut av fengselet.

• Liker 1
Skrevet

Om det er lurt for deg er jo vanskelig å seie, og kjem vel an på kor mykje du skal vere ute og trille.

Eg hadde aldri klart meg uten søskenvogna, og det er 21 mnd mellom dei. Det skal dog seies at eg var mykje aleine med begge, og storesøster var ikkje i barnehagen. Brukte søskenvogna kvar dag, båden til tur, butikken og soving. Det var særlig greit når vi var på bytur. Då vart storesøster fort sliten, og kunne sitte og passe på babyen. No har alltid storesøster vore den rolige typen. Hadde det vore minste som var eldst, trur eg det hadde vore annaleis. lillesøster har det altfor travelelt for å sitte i vogn. Vi hadde slik som dei sit atmed kvarandre, og storesøster tok oppgåve med å "passe på babyen" svært alvorlig. Dei hadde glede av å sitte atmed kvaradre.

Skrevet

her er det 2år mellom ungene og vi kjøpte ikke søskenvogn.Mest fordi den eldste gikk en del ,men også at vi hadde alt 2 stk vogner.En dyp og en vanlig trille (ikke paraplytrille).Men vi monterte et slik rullebrett til dypvogna slik at den eldste kunne stå på den om veien ble for lang.

Skrevet

Veldig vanskeleg å seie. Er du heime med både babyen og 2-åringen, vil eg definitivt anbefale syskenvogn. No er det riktignok berre 17 mnd mellom mine, men syskenvogn var utruleg praktisk sida eg var heime med begge to. Er den eldste i bhg, treng du nok ikkje det, med mindre du er mykje åleine med ungane. Til anledningar som 17. mai og feriar er du vel ikkje åleine med ungane og du og mannen din kan ta ei vogn kvar (for det er vel kjekt med trille til eldstemann uansett). Ein 2-åring er ikkje alltid like lett å få til å gå ein heil bytur, for å seie det slik - dei som seier noko anna pyntar nok på sanninga ;) Dei eg kjenner, har stort sett brukt vogn/trille til ungane var rundt 3 år, i alle fall. Ståbrett er jo og eit alternativ, eg tykkjer det fungerar fint.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :-)

2 åringen går i bhg, men ikke like mange timer pr dag som før jeg gikk ut i permisjon, så det blir en del timer med to barn pr dag da gubben ikke er hjemme før ca 1730-1800.

Jeg føler vel at (som flere av dere nevner) at en "løs" 2 åring kan ha behov for litt vogntid han også.

Jeg er MYE ute på tur, så jeg må prøve å overtale gubben (han for lese deres erfaringer:-) :-)

Hvilke vogner har dere?? Jeg har tittet på TFK sin twinner duo, men erfaring med alle typer søskenvogner tas imot med takk! Skal til Svinesund på lørdag, så jeg må ihvertfall se på den fra babyproffsen:-)

Må ha en som ikke er for bred... og det må være plass til en bag...

Skrevet

Eg kjøpte ein brukt Simo tvillingvogn. Hadde Simo enkeltvogn, så bagen passa jo perfekt inn. Vogna er eit drog, så ville ikkje valt det om eg hadde hatt fritt val, men økonomien set grenser... Eg har i alle fall ikkje råd til både vanleg vogn, og deretter tvillingvogn året etter...

Skrevet (endret)

Jeg har Carena double swing. Veldig fornøyd med den. Man kan ha softbag i den, men jeg droppet å kjøpe det siden babyen min ikke var helt nyfødt da jeg fikk den. Han ligger helt fint i den med seler og med setet i liggemodus og oppi en vognpose.

Endret av SummerJoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...