Gjest sabrinais Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Mange som snakker her om sparemodus og Jeg lurer på om noen vet om kroppen Går inn i sparemodus hvis jeg trener masse? Har lest mange steder at sparemodusen kommer når man priser mindre enn 1200kcal for dag. Hvis jeg inntar la oss si mellom 1200-1500kcal for dag, men forbrenner 3000kcal ved trening. Går kroppen inn i sparemodus da eller kan man trene hvor mye man til så lenge man får i seg 1200kcal?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Du spiser 1200 kcal og forbrenner 3000 kcal? Lykke til. Du ødelegger deg selv.
Gjest made4u Skrevet 30. mars 2011 #3 Skrevet 30. mars 2011 Nei. Kroppen vil forbrenne mer ved trening, ikke mindre. Få om noen forbrenner like mye som dem som trener mye, ikke bare mens dem trener, men restitusjonsfasen (hvilen) er en oppbyggende fase for kroppen som koster energi i seg selv og derfor øker forbrenningen. Dessuten forbrenner en kropp med mer/sterkere muskelvev mer energi enn en utrent kropp. Dog er det viktig å få i seg nok næring, både trening og restitusjon krever at man ikke har for stort kaloriunderskudd (dersom man slanker seg). Ideelt sett er man i energibalanse eller energioverskudd, sant det kommer an på målsetningen enn har - vil du bygge styrke bør du ha overskudd, og desto underskudd dersom målet er å slanke deg. Uansett må du veie alt opp mot komprimiss etter hva ditt mål er.
Gjest sabrinais Skrevet 30. mars 2011 #4 Skrevet 30. mars 2011 okei, nei nå inntar jeg ca 1800-2000 kcal per dag, men tenkte hvis jeg reuserer til mellom 1200-1500 om kroppen gikk i sparemodus. ja jeg vet jo at når jeg styrker musklene, så forbrenner man fortsatt og bedre etter treningen enn man gjorde før man trente
Gjest made4u Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 Ikke bare ved styrketrening man forbrenner mer etter en treningsøkt (under hvile), dette skjer også ved utholdenhetstrening. All trening er bra i så måte. Men selvfølgelig, det koster kroppen mer å bygge opp muskelvev etter en styrketrening, dessuten har jo gjerne dem som trener styrke mer og sterkere mer muskelvev. Når det er sagt er det viktig å spise nok. Mange tror nemlig missoppfattet at å spise mer betyr vektoppgang, noe det ikke nødvendigvis betyr om man ikke har all verdens mye fettvev. Må således se ditt utgangspunkt og hvor store eller små fettreserver kroppen din har. Kommer man under en viss fettprosent og i tillegg har lavt kalori-inntak så vil man ikke ha gevinst for et lavt kalori-inntak, snarere heller vil det være negativt helhetsmessig sett, og for de i dem gruppen er faktisk det rette å heve kalori-inntaket og vekten vil være stabil fordet. Er det mange omtaler som sparebluss, og er riktig at kroppen kan gå inn i en "modus" hvor den vil unngå å "tære på seg selv". Med det mener jeg at den vil unngå en nedbrytende prosess, hente energi fra muskelvev, og heller regulere kroppstemperaturen litt samt vil redusere blodsirkulasjonen etc., dette for å bruke mindre energi og hindre at den skal tære på muskelvev for å tilpasse seg et for lavt kalori-inntak. Gjerne kan man i en tidlig fase av dette oppleve at hender og føtter (som ikke er viktige kroppsdeler) opplever dårligere sirkulasjon og blir kalde fordi kroppen nedprioriterer disse kroppsdelene på bekostning av livsviktige organer som nyrer, lever etc. Dog er det en negativ modus uansett, og ikke noen som har et sunt forhold til egen kropp og helse samt slanking opplever. Dessverre har ikke alle som vil slanke seg dette sunne forholdet til egen kropp og helse, er mange normalvektige og sågar underernærte som vil slanke seg (og da stritter kroppen naturlig nok imot og dem har ikke særlig med fettreserver å forbrenne fra). Er således stor forskjell på hva en overvektig og noen som ikke burde slanke seg i det hele tatt opplever et slankeprogram.
sequin Skrevet 30. mars 2011 #6 Skrevet 30. mars 2011 (endret) Les denne, var en som la den ut i sted. Endret 30. mars 2011 av sequin
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #7 Skrevet 30. mars 2011 For det første bør du kutte ut dette syke synet på kost og trening før det går utover kroppen din. Tror du du kommer til å se særlig sunn ut om du spiser 1200 kalorier om dagen? Hud, hår og negler trenger energi. Det samme gjør kroppen din for at ting skal fungere optimalt, blant annet hormonbalansen. ETC.... Hvis du har grunn til å gå ned i vekt er det fordi du er overvektig, og da reguleres kroppsvekten hvis du legger om til et sunnere kosthold og begynner å bevege deg optimalt. Hvis du vil ha strammere kropp bør du trene mye hard styrke og sørge for optimal sammensetning av karbohydrater, fett og proteiner. Men hva som er ens optimale vekt er individuelt, og den skal man ikke tulle for mye med, verken den ene eller andre veien. Spis sunt, nok, og beveg deg, og slutt der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå