AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Kanskje litt rart å spørre om, men "må" jeg gjøre øvelser med frivekter for å få god effekt av treningen? Jeg er jente og vil bli sterk! (trener med tung belastning, vanligvis 8-10 rep * 3) Nå trener jeg mest på maskiner på studio. Litt egenvektøvelser som planken, armhevinger osv, men mest på apparater. Bruker beinpressmaskin bl.a (tar 70-110 kg her, litt utifra hvilken type maskin det er). Får litt dårlig samvittighet for at jeg ikke trener med frivekter. Det er vel bedre med knebøy, utfall, benkpress osv enn apparater? Føler til tider jeg holder på med kvasitrening. Litt av grunnen til at jeg holder meg til apparatene er at det føles trygt. Jeg mestrer øvelsene, med frivekter er jeg redd for å gjøre feil. Spesielt tunge øvelser, er redd for å miste balansen, få vondt i knær, rygg osv. Har blitt vist øvelsene flere ganger av erfarne kompiser, men når jeg er alene føler jeg meg klønete. Dessuten føler jeg det er ubehagelig å gå inn i frivektområdet. Er kun gutter der og de glor! (spesielt når man gjør knebøy og sånn). Føler meg utilpass og alene der inne. Trener jeg sammen med noen er det ikke flaut, men syns det er flaut å gå inn der alene og begynne å styre. Redd for å få blikk. Derfor putler jeg videre på apparatene uten å helt føle det gir en god effekt. Har sterke bein og kjenner lite etter beinpressmaskinen, selv om jeg har tung belastning. Hvordan trener dere andre jenter? Bruker dere apparater eller tør dere gå inn til gutt i frivektsområdet? Er foressten 22 år. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har alltid gjort utfall, knebøy og slikt hjemme med vekter og hantler, jeg har ikke vært på treningssenter mer enn èn gang, og det er fordi det er laaaangt dit herfra Har alltid fungert for meg, men du MÅ ikke gjøre det, om du ikke vil. Du kompenserer sikkert med å gjøre like gode eller bedre øvelser på apparater?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har alltid gjort utfall, knebøy og slikt hjemme med vekter og hantler, jeg har ikke vært på treningssenter mer enn èn gang, og det er fordi det er laaaangt dit herfra Har alltid fungert for meg, men du MÅ ikke gjøre det, om du ikke vil. Du kompenserer sikkert med å gjøre like gode eller bedre øvelser på apparater? Trener ved universitetet jeg går på, så er enkelt for meg å trene etter forelesninger. Har ikke utstyr til god trening hjemme:/ Øvelsene jeg gjør på apparater er nok gode de og, all trening er god trening, men jeg har mine tvil om de er like gode som disse "store hovedøvelsene". Vil ha skikkelig med muskler og vil ikke kaste bort tid på tulletrening:p
bMay Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Å trene med frivekter skal vist være bedre pgr av at du da trener balanse, stabelisering elr noe slikt. Google det, apparat vs frivekt. sikker på at du finner noe Jeg trener halvt om halt. Og jeg liker heller ikke å gå inn i "gutte området". Vet ikke om de stirrer eller ei for jeg ignorerer alle rundt meg og tasser rundt i min egen verden. Vil ikke vite om de stirrer eller ei. Det jeg gjør er å bite tenna sammen og går inn i frivektområdet uten å vise at jeg bryr meg. Bare få det overstått! Det verste er over når du er kommet deg inn der. Bare ignorer gutta hvis de stirrer, eller hvis du tar noen i å stirre, så kan du vel kanskje si i fra? Uansett, jeg merker jeg får mer ut av å trene med frivekter, og jeg syntes det er mye mer gøy!! Lykke til!
Stellia Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 For å si det sånn; når jeg begynte å gå over til frivekter etter halvannet år på apparater, tittet endelig musklene fram! Man trener også støttemusklaturen ved frivekter, og langt flere andre muskler i samme slengen enn øvelser man gjør på apparater.
ladyluna Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Du MÅ nok ikke trene med frivekter, men det er en del fordeler med det. Blant annet så får du tatt i bruk mange flere muskelgrupper på en gang dersom du gjør basisøvelser som f.esk. benkpress, markløft, knebøy o.l., særlig nyttig er det at du får brukt kjerne-muskulaturen. Dette er blant annet på grunn av at du aktiviserer en del muskler ved å holde stanga stødig, i motsetning til trening på apparater hvor du kun trenger å skyve fra. I tillegg kan du enkelt legge inn noen øvelser som går mer spesifikt på de musklene du ønsker å fremheve, f.eks. biceps eller triceps. Jeg personlig synes det er mye mer givende å trene med frivekter enn apparater. Ikke nødvendigvis på grunn av at det gir bedre utbytte, men på grunn av at jeg føler jeg virkelig får brukt kroppen. Men jeg og syntes, som deg, at det var litt skummelt i starten (liker best å ha full kontroll!), men det går seg til etter hvert! Kanskje du kan få med deg han kameraten du nevner fram til du har blitt tryggere på frivektene? Så kan han stå klar i tilfelle du skulle få problemer. Forresten så vil jeg nevne at du ikke må bli skuffet dersom du ikke klarer samme belastning med frivekter som du gjør på apparatene! Det krever en del trening og god teknikk, og er uansett mye mer krevende for kroppen. Jeg vil derfor anbefale deg å starte veldig forsiktig første gangen! Kan være lurt å varme opp med bare stanga, som som regel veier 20 kg, for så å øke belastningen gradvis til du kjenner at du nærmer deg maks, slik at du får en anelse om hva slags belastning du kan starte på fra neste økt av. Go for it Lykke til
Rødtoppen86 Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Du bør absolutt trene med frivekter Jeg trener i en kjeller på et senter hvor det er "skikkelig" tøffe gutter, men det er bare å overse dem og tenk på deg selv. Du nevnte noen av grunnene til at du burde trene med nettopp frivekter, det styrker balansen og alt av små støttemuskler som apparater ikke tar. Det kan ofte være verre for kroppen å bare trene i apparater da de kan gi veldig ensformig bevegelsesbaner. Tenk på det å jogge på tredemølle i motsetning til skogstier. Jeg gjør mange rare rumpe/beinøvelser der nede i kjelleren, men ingen har flirt. Det som heller har skjedd er at en del har begynt å bruke samme øvelser som jeg gjør fordi de innser at det er supre øvelser. Ikke vær redd for å gjøre noe feil eller dumt. Det tar guttene seg av
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Jeg begynte å trene i frivektsavdelingen for fem år siden, og gutta glor fortsatt. De kommer til å fortsette å glo fram til det blir vanlig at jenter med frivekter, så jenter, ta plass!
Leifr Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Har alltid fungert for meg, men du MÅ ikke gjøre det, om du ikke vil. Du kompenserer sikkert med å gjøre like gode eller bedre øvelser på apparater? Ingen "like gode eller bedre øvelser på apparater" eksisterer.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 JA! Til frivekter! Du merker det jo selv. Det utfordrer balansen, koordinasjonen og teknikken mye mer. I stedet for bare å sette seg ned, trene en isolerende øvelse, dill og dall og "ha trent". I frivektsøvelsene får du svært gode øvelser, som trener de store musklene i kroppen, og dermed også gjerne får med bi-effekter av at mindre muskler får litt trening de også. Viss du føler deg usikker, så øv deg på teknikken, gjerne hjemme i stua eller når det er ingen andre på senteret. Da jeg begynte med frivekter, torde jeg ikke trene på senteret typisk i trenetidene, for da glodde jo alle. Og det var bare de sterke gutta i frivektområdet. Så jeg trente enten om morgenen eller på formiddagen, og lot meg nok styre unna frivektområdet noen ganger, pga jeg rett og slett ikke turte Så skjønner deg godt! Men etter hvert som du blir kjent der, trygg på øvelsene og teknikken din, så går det automatisk. Jeg er på senteret for å trene. Jeg syns også det ble gøyere å trene styrke da jeg begynte med frivekter, for det ga meg større utfordring og jeg måtte fokusere mer. Kan anbefale programmet RYP https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf Der er det satt sammen øvelser og programmet regner ut hvor tunge vekter du skal løfte og hvor mye du skal øke i vekter (dvs det på en måte sikrer fremgang, de fleste av oss er nok ikke eksperter på det selv. Du blir sterkere!). Programmet varer i 7 uker, før man sjekker effekten og begynner på igjen. Da kan man også etterhvert bytte ut noen av øvelsene. (Feks markløft er ikke med i programmet, men er en øving feks jeg er veldig glad i). I programmet skal man også trene kondis/intervall. Så for fremgang- begynn med vekter, tørr å finne ut av maks vekter og tren det programmet sier. Da blir man sterk 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 ...og er utradisjonell jente blant høypåpæra gutta!
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Jeg syns også du skal joine gutta i "gutteområdet". De glor jo bare fordi du gjerne er eneste jenta der og fordi de gjerne vil se flere der. Og vil gjerne se flere jenter som tørr å trene med kraft og muskler! Ikke bry deg om dem. Det er jo lov å kikke litt tilbake også, viss man føler for det Lær deg øvelsene før du legger på vekter, og opptre med selvtillit!
Inx Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Du kan jo bare ta kontakt med disse sterke guttene da, de er som regel hyggelige karer med relativt stor erfaring i å løfte skrot - de ønsker nok alle sammen og være behjelpelige, men tør ikke ta første kontakten sjæl. Sjenerte gutter i digre mannekropper! 1
Spøkelse Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Tenk på det sånn; med maskiner må DU passe inn i maskinen. Det er en veldig styrt bevegelse. Med frivekter vil du i begynnelsen riste og vingle litt, fordi du aktiverer musklene og støttemusklaturen på en annen måte. Du får mer igjen for det du trenger selvfølgelig ikke erstatte ALT i starten om du ikke føler deg komfortabel med det, begynn med noen øvelser du liker og føler du mestrer og ta det derfra. 1
loffen Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har det akkurat sånn som deg TS, så denne tråden vil jeg ha på mine innlegg! Jeg vil se resultater, noe jeg føler jeg ikke gjør nå.. og ikke minst få fin rumpe. Ikke denne flate uten sprett i. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #16 Skrevet 30. mars 2011 http://www.amazon.com/Starting-Strength-2nd-Mark-Rippetoe/dp/0976805421/ref=si_aps_sup?ie=UTF8&qid=1301062225&sr=8-1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #17 Skrevet 30. mars 2011 Hvis de glor på deg så slipper du bare en brakfis rett i trynet på dem. Da slutter dem tenker jeg! 1
Gjest aeikina Skrevet 30. mars 2011 #18 Skrevet 30. mars 2011 Kanskje litt rart å spørre om, men "må" jeg gjøre øvelser med frivekter for å få god effekt av treningen? Jeg er jente og vil bli sterk! (trener med tung belastning, vanligvis 8-10 rep * 3) Nå trener jeg mest på maskiner på studio. Litt egenvektøvelser som planken, armhevinger osv, men mest på apparater. Bruker beinpressmaskin bl.a (tar 70-110 kg her, litt utifra hvilken type maskin det er). Får litt dårlig samvittighet for at jeg ikke trener med frivekter. Det er vel bedre med knebøy, utfall, benkpress osv enn apparater? Føler til tider jeg holder på med kvasitrening. Litt av grunnen til at jeg holder meg til apparatene er at det føles trygt. Jeg mestrer øvelsene, med frivekter er jeg redd for å gjøre feil. Spesielt tunge øvelser, er redd for å miste balansen, få vondt i knær, rygg osv. Har blitt vist øvelsene flere ganger av erfarne kompiser, men når jeg er alene føler jeg meg klønete. Dessuten føler jeg det er ubehagelig å gå inn i frivektområdet. Er kun gutter der og de glor! (spesielt når man gjør knebøy og sånn). Føler meg utilpass og alene der inne. Trener jeg sammen med noen er det ikke flaut, men syns det er flaut å gå inn der alene og begynne å styre. Redd for å få blikk. Derfor putler jeg videre på apparatene uten å helt føle det gir en god effekt. Har sterke bein og kjenner lite etter beinpressmaskinen, selv om jeg har tung belastning. Hvordan trener dere andre jenter? Bruker dere apparater eller tør dere gå inn til gutt i frivektsområdet? Er foressten 22 år. ÅÅÅ, dette var som jeg ville skrevet det selv, jeg også "sliter" med å gå inn i frivekts-området. På mitt treningssenter er rommet ganske lite og alltid masse gutter som glaner og "eier" plassen. Har ikke turt å trene der, så jeg har tatt mye maskiner selv. Men nåå har jeg tenkt å bare ha musikk på øra og go for it! tror det er en vanesak også etterhvert blir man vandt til det.. eller? uff første dagen min er i dag, faktisk! skal vi trene sammen?? hehe.. lykke til:) 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2011 #19 Skrevet 30. mars 2011 Øvelser med frivekter kan du gjøre hjemme. Kjøp deg noen vekter og en gummimatte/yogamatte.
loppekasse Skrevet 30. mars 2011 #20 Skrevet 30. mars 2011 Haha, samme her. Har sååå lyst å begynne med frivekter istedenfor de kjipe apparatene, men jeg føler meg liksom ikke helt tøff nok. Der kommer hun lubne kjerringen å skal løfte vekter liksom. Men så igjen, heia meg som trener når jeg er overvektig liksom Jeg prøver jo å gjøre noe med problemet. Men pokker så flaut det er å gå ned i frivektområdet mens det er fult av gutter der :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå