tussi84 Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har begynt å forandre livsstil... Kort om meg for 3 måneder siden: Stor røyker 20-30 sigaratter om dagen, + sittestillende aktiviteter. 9 januar 2011: Jeg tar min siste røyk, og har ikke røyka før det. For ca 1 og en halv uke siden: Jeg begynner å være aktiv. Har vært aktiv i en eller annen form for fyisk aktivitet hver dag siden da + meldt meg inn på treningstudio. Resultatet er at jeg trener 2 dager i uka, + svømmer 2 dager i uka + går turer i 40-45 min de 3 dagene jeg ikke gjør noe annet. Vel vel det var bakgrunnen til denne tråden. Jeg er 170 høy, og veier nå 112 kg. SÅ årsaken til at jeg har begynt å endre livstil er nettopp grunnet det som er over. Jeg vil ned i vekt. Jeg vil ikke ned i vekt fort, men forventer kanskje 1 kg ca i uka, men jeg har insulin resistens og har hørt at det er meget vanskelig å gå ned i vekt da selv om man er aktiv.. Er litt redd for å bli umotivert hvis ikke denne fysiske aktiveten gir resultater. Noen som har erfaring med dette? Per nå trener jeg slik: Mandag: Trening helse studio 1 time Tirsdag: Gå tur Onsdag: Svømming ca 1 km -1,5 km Torsdag: Trening på helsestudio 1 time Fredag: Går tur Lørdag: Svømming: SØndag: Går tur Jeg har forsåvidt fått beskjed om at jeg omtrent kan spise så mye jeg vil, av sunne ting så klart, andre igjen sier jeg burde gå for lav-karbo. Lav-karbo har jeg prøvd engang før, men jeg ble kjempesulten allerede etter et noen dager og var tilbake på den gamle stien med det jeg kaller norskt kosthold "potet, pasta, ris, brød osv" Generellt et kosthold med mange karbohydrater, slik at blodsukkeret mitt går som yoyo. Jeg tenkte å legge inn et par endringer: - spise mer knekkebrød enn brød, hvis brød så fullkorn brød. - Fullkornpasta - Bytte ut pålegg som salami med .feks kalkunfile. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal spise, og er meget kresen. Jeg har søkt på sunn mat på matprat.no men får bare opp kylling og kalkun/fisk. SÅ blir jeg da litt negativ, er det slik jeg må spise resten av livet mitt hver dag? Skal jeg aldri kunne unne meg noe rødt kjøtt som kjøttdeig, koteletter eller noe sånt? Hva med sjokolade eller brus? Kan jeg aldri unne meg noe ekstra? Jeg forventer og forstår at jeg ikke kan spise usunn mat hver dag, men en gang i ny og ne? Jeg skal ned ca 50 kg tenkte jeg totalt. Har som plan å veie ca 62-65 kg. Vet det er en lang vei å gå, men jeg vil gjøre det på den riktige måten. Dette er hva jeg ikke liker av mat: - Tomater - Ananas - Fisk rett fra havet (jeg peller etter ben) - Bær eller syltetøy (nå ler du sikkert, men jeg liker det ikke) Det vil si at mye av den sunn maten som kan lages liker jeg ikke. Mulig jeg er veldig sær eller kresen, men jeg er ute etter ting jeg kan spise som er sunt som jeg kan like. Det må heller ikke være dyrt eller ta lang tid å lage. Endelig gjør jeg noe for meg selv, men jeg trenger tips...
MilliVanilli Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Kjøp en hel, grillet kylling. Da har du sunn og billig mat for 1-2 dager. Kjøp svinekoteletter og og skjær dem i strimler(billigere enn ferdigstrimlet svinekjøtt) og skjær opp grønnsaker du liker og stek det i en panne. Til det er salsa (av tomat) supergodt som en slags saus, men om du ikke liker tomater kan du krydre det med krydder du liker i stedet for å sette mer smak. Kjempesunt og godt! Lykke til!
Gjest Pantherinae Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Om det bare er disse tingene du ikke liker, er det da masse du kan spise! I begynnelsen er det vanskelig å komme i gang, fordi man har lite peiling. Etterhvert så kommer det seg, og ting går mer automatisk. Jeg har gått ned noen kilo selv nå, og spiser veldig mye wok og salat. Grønnsaker har lite kalorier, og man kan spise mye! Begge deler er veldig enkelt, ingen spesiell oppskrift man må følge, hiv oppi det man ønsker av grønnsaker, kjøtt og saus (f.eks. soyasaus, østerssaus, buljong, og masse godt krydder). Samme med salat, man kan putte alt oppi egentlig. Jeg holder meg ikke unna rødt kjøtt, men spiser det ikke flere ganger i uken. Veldig glad i tacosalat, da har jeg karbonadedeig og alt jeg pleier å ha inni taco, men uten skjell/tortillas, for disse er det mye kalorier i. Hva med supper? Med insulinresistens må du være obs på sukkerinntaket, men om du bytter ut til grove varianter, og passer litt på inntaket burde det ikke være et kjempeproblem. Om ikke du synes lavkarbo er en grei måte å gjøre det på, så hold deg unna, da vil du ikke klare å gjennomføre. Kjempefint at du klarer å trene så mye, det vil nok absolutt hjelpe deg godt på vei! Etterhvert vil vel også insulinresistensen komme mer under kontroll, ettersom vekten gjør det? Anbefaler også vektklubben.no, sidene til Grete Roede. Du kan melde deg inn gratis, og kan da legge inn alt du spiser slik at du får oversikt. Kan også legge inn det du har trent, og vekt/midjemål slik at du lett holder oversikten. Husk at en kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. Ligger du da 1000 kalorier i underskudd pr dag, går du ned en kilo i uka sånn ca. Lykke til! Endret 29. mars 2011 av Pantherinae
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Jeg vil bare si åt du er flink, dette greier du! Lykke til!
Tullepia Skrevet 30. mars 2011 #5 Skrevet 30. mars 2011 Jeg har begynt å forandre livsstil... Kort om meg for 3 måneder siden: Stor røyker 20-30 sigaratter om dagen, + sittestillende aktiviteter. 9 januar 2011: Jeg tar min siste røyk, og har ikke røyka før det. For ca 1 og en halv uke siden: Jeg begynner å være aktiv. Har vært aktiv i en eller annen form for fyisk aktivitet hver dag siden da + meldt meg inn på treningstudio. Resultatet er at jeg trener 2 dager i uka, + svømmer 2 dager i uka + går turer i 40-45 min de 3 dagene jeg ikke gjør noe annet. Kjempebra! Vel vel det var bakgrunnen til denne tråden. Jeg er 170 høy, og veier nå 112 kg. SÅ årsaken til at jeg har begynt å endre livstil er nettopp grunnet det som er over. Jeg vil ned i vekt. Jeg vil ikke ned i vekt fort, men forventer kanskje 1 kg ca i uka, men jeg har insulin resistens og har hørt at det er meget vanskelig å gå ned i vekt da selv om man er aktiv.. Er litt redd for å bli umotivert hvis ikke denne fysiske aktiveten gir resultater. Å ha som mål å miste 1 kg i uka er for mye. Du vil nok miste motivasjonen når du ser at dette ikke skjer. Så ikke begynn å veie deg hver uke, vekta varierer alt etter menstruasjonssyklus, muskelbygging osv. Sett deg i tilfelle et mer langsiktig mål, for eksempel 1 kg i måneden. Ikke at det nødvendigvis vil gå så sakte, men da slipper du å kjenne på urealistisk press og føle motivasjonssvikt. Det er best å ta det langsomt også fordi at huden får tid til å trekke seg sammen, så den ikke blir løs. Se mer på målene dine og klærne dine enn vekta, og legg merke til om du klarer å svømme raskere og raskere eller løfte tyngre og tyngre. Noen som har erfaring med dette? Per nå trener jeg slik: Mandag: Trening helse studio 1 time Tirsdag: Gå tur Onsdag: Svømming ca 1 km -1,5 km Torsdag: Trening på helsestudio 1 time Fredag: Går tur Lørdag: Svømming: SØndag: Går tur Kjempeflott! Sørg også for å være så aktiv du klarer i hverdagen. Trapper i stedet for heis, sykkel i stedet for bil osv. Prøv gjerne å løpe litt mens du går. Jeg har forsåvidt fått beskjed om at jeg omtrent kan spise så mye jeg vil, av sunne ting så klart, andre igjen sier jeg burde gå for lav-karbo. Lav-karbo har jeg prøvd engang før, men jeg ble kjempesulten allerede etter et noen dager og var tilbake på den gamle stien med det jeg kaller norskt kosthold "potet, pasta, ris, brød osv" Generellt et kosthold med mange karbohydrater, slik at blodsukkeret mitt går som yoyo. Lavkarbo er absolutt ikke nødvendig for å gå ned i vekt på en sunn måte, så ikke har dårlig samvittighet for at du spiser normal mat. Jeg tenkte å legge inn et par endringer: - spise mer knekkebrød enn brød, hvis brød så fullkorn brød. - Fullkornpasta - Bytte ut pålegg som salami med .feks kalkunfile. Høres veldig bra ut! Jeg har ikke peiling på hva jeg skal spise, og er meget kresen. Jeg har søkt på sunn mat på matprat.no men får bare opp kylling og kalkun/fisk. SÅ blir jeg da litt negativ, er det slik jeg må spise resten av livet mitt hver dag? Skal jeg aldri kunne unne meg noe rødt kjøtt som kjøttdeig, koteletter eller noe sånt? Hva med sjokolade eller brus? Kan jeg aldri unne meg noe ekstra? Jeg forventer og forstår at jeg ikke kan spise usunn mat hver dag, men en gang i ny og ne? Spis rødt kjøtt en til to ganger i uka. Karbonadedeig eller kyllingdeig er sunnere enn vanlig kjøttdeig, så gå for det! Spis sjokolade, brus og alkohol kun på lørdagen. Ikke få dårlig samvittighet om du spiser et kakestykke utenom det hvis du er i selskap, men husk å la det bli med det ene stykket. Jeg skal ned ca 50 kg tenkte jeg totalt. Har som plan å veie ca 62-65 kg. Vet det er en lang vei å gå, men jeg vil gjøre det på den riktige måten. Det er bra! Husk at du bygger muskler når du trener, og at muskler veier mer enn fett. Derfor må du ikke se deg blind på matchvekta du har satt deg, men heller kjenne etter på formen og se på om klærne sitter løsere. Men det er fint å ha satt seg et mål. Dette er hva jeg ikke liker av mat: - Tomater - Ananas - Fisk rett fra havet (jeg peller etter ben) - Bær eller syltetøy (nå ler du sikkert, men jeg liker det ikke) Det vil si at mye av den sunn maten som kan lages liker jeg ikke. Mulig jeg er veldig sær eller kresen, men jeg er ute etter ting jeg kan spise som er sunt som jeg kan like. Det må heller ikke være dyrt eller ta lang tid å lage. Spis fiskefileter som ikke inneholder noen bein. Prøv også vegetarkost, som er billig og næringsrikt. Du kan finne mange gode oppskrifter på veg-veg.no Jeg vil anbefale deg å gå på biblioteket og låne Ingrid E. Hovigs store, rutete kokebok som inneholder fullstendig dagsmeny for to uker for den som vil spise sunt og kanskje slanke seg litt. Den inneholder også massevis av gode oppskrifter. Husk at det finnes massevis av gode grønnsaker og frukt du kan velge og vrake i. Gå i velassorterte butikker og utenlandske butikker. Du kan også finne masse godt på rema. Rask med deg alt du finner av gratisoppskrifter og prøv deg frem. Etterhvert lærer du hva du liker og hva som funker for deg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå