Gå til innhold

Jeg vil bli fosterfamilie for min bror på 16

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 24 år som bor sammen med min samboer. Vi har snakket om å ta over ansvaret for min bror på 16 år, som bor i et fosterhjem. Han har bodd i det fosterhjemmet siden han var 8 år. Fosterhjemmet han bor i har en god del penger, og de skjemmer bort de 3 andre barna de har mens min bror ikke får så mye. Han holdt på å bli flyttet ut fra det hjemmet for noen år siden på grunn av det, så det er ikke bare småelige overfladiske ting... gjelder det meste. Sist nå i konfirmasjonen klaget de over at maten hadde kostet så mye penger,(ca 2000) mens alle kaker og dekor var hjemmelaget og medbrakt av andre.. de fikk 15000 av barne vernet til konfirmasjonen, så å klage er det siste de burde gjøre! Han fikk heller ikke noe spesiell gave av familien, tror faktisk konfirmasjonen var gaven.. (ikke noe galt i det, men når de andre har fått biler (bmw osv blir det litt galt)

Det jeg lurer på er hvordan man går frem for? Han må jo selfølgelig ville bo hos oss så han kan velge det selv, men det er jo greit å vite litt før jeg spør. så han ikke får falske forhåpninger.

Noen som jobber med dette, eller har erfaringer og vet hva man skal gjøre??

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kan du ikke bare spørre barnevernet?

Har du økonomi til å forsørge han ? De 5000 du får fra

Barnevernet opphører vel når han blir myndig?

Skrevet

Som familiefosterhjem får en somregel kun utgiftsdekningen (rundt 5000 kr for undom, satsene fins på nett). En får dette fremt til ungdommen er 18. Deretter er det sosialtjenesten, lånekassa og bidrag fra foreldre (om han er elev ved vgs som gjelder).

Snakk med barneverntjenesten før du snakker med gutten for å ikke gi han falske forhåpninger.

AnonymBruker
Skrevet

Hva får deg til å tro at dere vil bli godkjente som fosterhjem?

AnonymBruker
Skrevet

Som familiefosterhjem får en somregel kun utgiftsdekningen (rundt 5000 kr for undom, satsene fins på nett). En får dette fremt til ungdommen er 18. Deretter er det sosialtjenesten, lånekassa og bidrag fra foreldre (om han er elev ved vgs som gjelder).

Snakk med barneverntjenesten før du snakker med gutten for å ikke gi han falske forhåpninger.

Dette er feil.

Uansett om man er familiefosterhjem (fosterhjem i slekt/nettverk) eller "vanlig" fosterhjem skal man ha både utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse. Arbeidsgodtgjørelse er på rundt 5000 kroner og den skatter man av. Utgiftsgodtgjørelsen for ungdom over 15 er på rundt 6000 kr, den skatter man ikke av. Hvis noen kommuner praktiserer det slik du skriver så går de imot regelverket.

Det er mulig å fortsette å være fosterhjem med utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse også etter at barnet er fylt 18. Det forutsetter at barnet selv ønsker det og inngår en avtale med barnevernet, og barnet er da fortsatt undre barnevernets omsorg inntil avtalen ender. Forberedelsene til dette må starte i god tid før 18-årsdagen.

Men penger til side. Det å være fosterforeldre er mye mer krevende enn mange forstår. Er du ts forberedt på å bytte bort storesøsterrollen og heller påta deg fostermorrollen? Er du forberedt på hvordan det kan endre forholdet til din bror? Tror du at du klarer å være grensesetter i de vanskelige tenårene? Klarer du å stå i det når han sier han hater deg, at du er verdens verste storesøster, at han hadde det mye bedre hos fosterfamilien han bodde hos før, at du ødelegger livet hans osv?

Å bli fostermor for sin egen bror - særlig når han er så gammel og du såpass ung - vil mest sannsynlig bli meget krevende. Det er også stor sannsynlighet for at forholdet mellom dere vil endre seg i negativ retning fordi du ikke lenger blir den snille og støttende storesøsteren, men heller den kjipe og sjefete fostermora. Tror du dette er riktig vei å gå for dere?

Jeg tror du kan gjøre bedre ting for broren din ved å fortsette å være en støttende storesøster. Han kommer til å trenge deg.

Sjansen for å bli godkjent av barnevernet er også veldig liten, så ikke har for høye forhåpninger. Man skal i utgangspunktet være minst 25 år for å bli fosterhjem, og man vil sjelden plassere en 16-åring hos så unge fosterforeldre. Dessuten vet man at fosterhjem i slekt og nettverk ofte er en stor belastning for fosterforeldrene fordi de havner i en skvis mellom barnet, barnevernet og de biologiske foreldrene på en langt mer utfordrende måte enn vanlige fosterhjem.

Hilsen ei som har vært fostermor for en slektning og har erfart at ting gikk helt annerledes enn man hadde håpet og trodd.

• Liker 5
Gjest navnelapp
Skrevet

BMW i konfirmasjonsgåve? Trur vel ikkje det?

Skrevet

Hva vet du vel om det? Jeg har hørt om flere som har fått biler til konfirmasjonen, og det var ingen som sa at den var ny - kan ha vært gammel og skranglete for alt vi vet.

Når gutten har blitt 16 kan han selv være med på å bestemme hvor han vil bo, og han kan velge å flytte ut av fosterhjemmet han bor i nå. Nå vet ikke jeg hva slags gutt din bror er, og hva slags problemer han har (og om du er istand til å takle dem), men jeg ville ha snakket med barnevernet først, for å høre hva dere må gjennom av kurs, og om det i det hele tatt er ønskelig, og lar seg gjøre. Jeg syns uansett at det er flott at du vil stille opp for broren din!

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Hva vet du vel om det? Jeg har hørt om flere som har fått biler til konfirmasjonen, og det var ingen som sa at den var ny - kan ha vært gammel og skranglete for alt vi vet.

I så fall får du eit problem, og ikkje ei gåve.

AnonymBruker
Skrevet

hvor usakelig går det ann å bli!??

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

hvor usakelig går det ann å bli!??

Det går an å bli ganske mykje meir usakleg enn dette.

Det virkar ikkje som om TS har eit heilt realistisk forhold til kva dette handlar om, verken den delen av spørsmålet som går på korleis ein vert fosterforeldre, eller den delen som går på forskjellsbehandling mellom eigne barn og fosterbarn. Å flytte frå ei fosterfamilie fordi foreldra er rausare med sine eigne barn enn med fosterbarnet syns eg virkar korttenkt og umodent. Og ts sine tankar om å bli fostermor (!!) etter å ha vakse opp i den same heimen som broren er fjerna frå virkar også luftige og lite gjennomtenkte.

AnonymBruker
Skrevet

Og ts sine tankar om å bli fostermor (!!) etter å ha vakse opp i den same heimen som broren er fjerna frå virkar også luftige og lite gjennomtenkte.

Nå har vel ikke ts sagt noe om hvor hun selv har vokst opp - gutten kan være halvbroren hennes og vokst opp i et annet hjem enn henne for alt vi vet.

• Liker 2
Skrevet

Det går an å bli ganske mykje meir usakleg enn dette.

Det virkar ikkje som om TS har eit heilt realistisk forhold til kva dette handlar om, verken den delen av spørsmålet som går på korleis ein vert fosterforeldre, eller den delen som går på forskjellsbehandling mellom eigne barn og fosterbarn. Å flytte frå ei fosterfamilie fordi foreldra er rausare med sine eigne barn enn med fosterbarnet syns eg virkar korttenkt og umodent. Og ts sine tankar om å bli fostermor (!!) etter å ha vakse opp i den same heimen som broren er fjerna frå virkar også luftige og lite gjennomtenkte.

Du trekker ekstremt mange slutninger uten å kjenne situasjonen særlig godt!

Forskjellsbehandling mellom egne barn og fosterbarn er vel en av de vanligste grunnene til at barnet velger å forlate fosterhjemmet - hvertfall slik jeg har opplevd det (vi har fosterforeldre i familien og venner i Bufetat). Når barn blir satt i fosterhjem i føste omgang, går man som regel til familien først - enten tanter, besteforeldre eller eldre søsken, så at TS sitter med dette ønsket synes jeg ikke er noe merkelig i det hele tatt. Kanskje er hun for ung, men i hvilken grad hun er skikket eller ikke er det ingen her som kan uttale seg om.

Det har heller aldri vært snakk om å ta han tilbake til det hjemme han var fjernet fra (noe som forøvrig heller ikke er spesielt uvanlig, men det er igjen en annen diskusjon), vi vet ingenting om hvor lenge disse søsknene har bodd sammen, eller om de i det hele tatt har gjort det. Ei heller grunnene til at gutten havnet under omsorg av barnevernet. Vi vet heller ikke hvor TS har vokst opp, og under hvilke forhold.

Igjen syns jeg det er flott at TS ønsker å stille opp, og jeg vil gjerne høre hva som skjer videre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...