AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Jeg er litt usikker på hva jeg vil studere, og vimser mellom ulike typer fagfelt.. Jeg er glad i å skrive og elsker mote, og tenker på en journalistutdanning og studere videre mote i et annet land, tenker på f.eks. New York, London, Paris. Hva slags muligheter gir dette? Jeg er klar over at ikke alle kan få en jobb i italienske ELLE eller Vogue, men hvordan er jobbmulighetene(kan tenke meg å bo og jobbe i utlandet)? Noen som har erfaring eller vet noe? Er opptatt av å tjene godt, men trivsel har også mye å si, og det er derfor jeg har begynt å sikte inn mot motejournalist.
Hvitdrøm Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Jeg er litt usikker på hva jeg vil studere, og vimser mellom ulike typer fagfelt.. Jeg er glad i å skrive og elsker mote, og tenker på en journalistutdanning og studere videre mote i et annet land, tenker på f.eks. New York, London, Paris. Hva slags muligheter gir dette? Jeg er klar over at ikke alle kan få en jobb i italienske ELLE eller Vogue, men hvordan er jobbmulighetene(kan tenke meg å bo og jobbe i utlandet)? Noen som har erfaring eller vet noe? Er opptatt av å tjene godt, men trivsel har også mye å si, og det er derfor jeg har begynt å sikte inn mot motejournalist. Har selv jobbet som motejournalist. For det første; du skal kunne utrolig mye om mote, for å være kvalifisert til å bli motejournalist. Vil du jobbe med mote i større magasiner som f.eks Elle, bør du helt klart studere mote. Når det gjelder de utenlandske bladene du nevner, så er det klart at det er mange om beinet. Jeg vil si at noe sånt er ganske umulig, med mindre du utmerker deg svært positivt i flere år her i Norge. Og selv i Norge er det få jobber som motejournalist... Hvis du er 19-20 og aldri har jobbet journalistisk, bør du få journalistisk erfaring kjapt... Når mediene rekrutterer nye medarbeidere ser de på praksis, ikke utdanning. Ikke meningen å knuse noen håp nå, men jeg føler at mange er veldig blåøyde når det gjelder jobbmuligheter.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har inntrykk av at for å få jobb som motejournalist er det nærmest obligatorisk med mye gratis "intern"-jobbing.
Hvitdrøm Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har inntrykk av at for å få jobb som motejournalist er det nærmest obligatorisk med mye gratis "intern"-jobbing. Vet ikke hvor utbredt denne praksisen er her i landet, men i utlandet er det vanlig, ja. Her i Norge er det vanlig å ha studert mote/moterelaterte ting, og å bygge seg opp stylist/journalisterfaring. Mange begynner som mote-og redaksjonsassistenter i div. blader. De jobbene er ikke akkurat godt betalte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå