Gå til innhold

Hest med løs mage

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Vet ikke om det er så mange hestefolk her jeg..

Hva gjør man med hest med løs mage?? Har hatt veterinær på henne, og hun er ikke syk på noe vis...

Har byttet fôr, og hun er helt klart fastere i magen på tørt høy, men akkurat nå har vi bare tørr rundball (har ikke fått tak i mer tørt høy). Hun får litt diare av det, men det er veldig opp og ned. Har også kuttet ned på kraftfôret.

Har lest om et fôr fra Champion som visstnok skal være bra, erfaringer?

Gjest Raggy
Skrevet

Hesten jeg hadde før var veldig sart i magen. Hun fikk skikkelig løs mage av å spise ensilasje.

Jeg ga kun tørt høy og ga henne biola, da roet det seg. Ang kraftfor vet jeg ikke, synes ikke det hadde noen innvirkning på magen. Tror nok ganske sikkert det var våtforet, hun reagerte uansett hvor leng tid jeg brukte på å gå over til dette.

Har blitt noen lange turer og til tider intens jakt på høy:)

Skrevet

Håper du klarer å få fatt i tørrhøy!

Jeg ga min hest Improwin i kraftforet, blandet det med vann. Dette kan du lese mer om HER

Masse lykke til.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Takk for tips. Jeg ga ImproWin til min tidl. hest, og det funket veldig. Skal se om jeg kanskje har noe liggende jeg kan prøve.

Har fått bestilt litt tørrhøy nå, juhu! Problemet er bare at hun er litt snau i kroppen (har vokst veldig), og skal ha fri tilgang. Bør jeg kanskje gi henne fri tilgang på halm?

Vi har nå funnet det tørreste av det tørre innen rundball, så reagerer hun på denne, så blir jeg litt fortvila.

Skrevet

Halm kan de vel spise så mye de vil av?

Etter som jeg har forstått så er det ikke mye næring i halm, mest for å fylle i magen og dekke tyggebehovet til hesten... litt usikker på dette...

Så bra at du har fått tak i tørrhøy. :danse:

Er det lenge siden hesten har fått ormekur?

Skrevet

Halm er vomfyll.. men de kan få litt mage av det også. :) Vet også av mange med gode erfaringer med ImproWin. Mye dårlig ensilasje der ute, så at hesten går bedre på høy er ikke så overraskende. Og flokken er godt sammensatt uten mobbing? Og lite stress generelt?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, de er gode venner alle sammen. Litt knuffing og løping er det jo, men de trives sammen og leker sammen. Veterinær har sjekket henne fra nesetipp til halespiss, og han mener hun er litt sensetiv for rundball, men det rare er at det går i perioder. Hun er mye bedre nå enn på lenge, så vi krysser fingrene for at det er på vei over. Hun fikk ormekur ved jul, og fikk i samme slengen sjekket tenner.

Jeg vil helst ha litt mer "fyll" på henne i form av masse, så kanskje ikke halm er tingen da.. Hun er jo bare to år, og skal sikkert vokse mye mer enda. Fra mai og utover skal hun kose seg på beite, satser på hun får litt mer masse av det :)

Skrevet (endret)

Fulgt opp med ormerkurer? Pass også på hva du gir av tilleggsfor, mange hester reagerer på det. hold forplanen enkel. Biola funker også, men bruk det som en kur på feks en ukes tid. Pass på at hesten din får i seg nok vann, hester med løs mage bli dehydrert. Om du har vannkar, ville jeg supplert med vannbøtte.

Edit: postet samtidig, ser du har gitt ormekur. Er uansett fortsatt en mulighet at hun har orm, så sjekk hvilken kur du har gitt og gi evt en til( sterkere)

Endret av Xtra_lilje
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Fulgt opp med ormerkurer? Pass også på hva du gir av tilleggsfor, mange hester reagerer på det. hold forplanen enkel. Biola funker også, men bruk det som en kur på feks en ukes tid. Pass på at hesten din får i seg nok vann, hester med løs mage bli dehydrert. Om du har vannkar, ville jeg supplert med vannbøtte.

Takk for tips.

Hun har tilgang på friskt vann hele tiden, og inne drikker hun mye (har ikke automatisk drikkegreie, så har kontroll med hvor mye hun drikker inne om natten).

Hun gikk på en kur med ProBiosa(?) etter jul, og det fungerte veldig bra. Hun ble fastere i magen på null komma niks. Jeg kommer til å kjøre en sånn kur igjen på henne rundt påske, det syntes veterinær også hørtes smart ut. Hesten har ikke feber eller noe, og er frisk som en fisk ellers.

Hun får litt olje i fôret samt b-vitaminer. Begynte med det nå nylig, og har ikke sett noe utslag i noen retning. Har som sagt kuttet ned på kraftfôret, hun får bare en liten neve hver dag (burde vel helt sikkert hatt mer mtp. kroppsmassen).

En ting er sikkert - fra høsten av blir det bare tørrhøy, selv om det gir meg litt merarbeid med flere fôringer etc. Jeg gjør jo alt for babyen min :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kuttet ut rundball, gitt høy og halm og ekstra kraftfor. Hvilket kraftfor må du prøve frem til. Å gi yoghurt eller andre melkesyrebakterier sies å ikke hjelpe på hester.

Poenget med halm er at hesten får jevnlig fyll i magen som om den går på beite.

Skrevet

Prøv å gi litt salt i foret også for å hjelpe på med tanke på væsketapet. Da drikker hun sannsynligvis enda mer også.:)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Vi skal prøve champion 4, det kosttilskuddet for magen. Videre får veterinær avgjøre hva vi skal gjøre med rundballen, siden hun helst må ha fri tilgang ute.

Noen erfaring med betfiber?

Skrevet

Jeg har best erfaring med mest mulig høy og minst mulig kraftfôr samt tilskudd ved behov (olje/ImproWin/annet). Har brukt betfiber i perioder (pass på at det er betFIBER, og vit at det skal bløtes godt opp.. just mentioning, sånn i tilfelle :)). Kun brukt det som "blandevann" til vitaminer samt under oppfeting.

Skrevet

Vi skal prøve champion 4, det kosttilskuddet for magen. Videre får veterinær avgjøre hva vi skal gjøre med rundballen, siden hun helst må ha fri tilgang ute.

Noen erfaring med betfiber?

Er dette disse kjeksene? I så fall har jeg kun godord å si om dem! De fikk magen til min hest balansert, og selv da han ble satt på sommerbeite holdt han seg fin i magen.

Min hest er veldig følsom for stivelse, så han går på champion gull (det er varmebehandlet for å trekke ut mest mulig av stivelsen), betfiber (grovfor i pelletsform, må bløtelegges), yea-sacc (tilskuddsfor som balanserer bakterieflorian i endetarmen (er også en viktig ingredisens i disse kjeksene)) og salt. Så lenge høyet er bra, er han bra i magen, det var han ikke før.

Og ja, gode erfaringer med betfiber :) Bare husk på at det skal bløtelegges ca 7 ganger sin egen vekt, og at det må svelle ferdig før hesten kan spise det. Tar ca 10-15 min i varmt vann, og en 1,5-2 timer med kaldt vann.

AnonymBruker
Skrevet

selv om hesten fikk ormekur ved juletider kan du gi den en til nå for sikkerhetsskyld.

En av hestene her hadde fryktelig dårlig mage for en tid tilbake, rettet seg etter en ormekur, tiltross for at det bare var 2 måneder siden sist.

Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Takk for råd ang. betfiber og ormekur.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...