flickan Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Vi har blitt påkjørt av noen andre og skal få bilen reparert på deres forsikring. I dag snakket jeg med forsikringsselskapet deres og de krevde at vi brukte et av deres godkjente verksted. Dette verkstedet ligger veldig kronglete til i forhold til der vi bor og siden vi bare har 1 bil blir det store logistikkutfordringer når skaden skal taksteres og siden repareres, i forhold til bringing, henting, og ikke minst i forhold til barnehage. Verkstedet vi alltid bruker, og som er merkeverksted ligger bygg-i-bygg med jobben til mannen, det hadde vært veldig mye enklere om vi kunne benyttet det. Har de hjemmel gjennom lov eller vilkår til å bestemme hvilket verksted som skal benyttes? Er det forskjell på takstering og utbedring her? Snakket med forbrukerrådet i dag, men damen der var usikker. Hun videresndte meg bank og forsikringsklagenemnda for å spørre der om de visste. De har imidlertid ingen rådgivertjeneste og ville ikke ta imot min henvendelse.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Kan du ikkje ringe ditt eiget forsikringsselskap og høyre?
lillemia Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Du har vel krav på leiebil? Snakk med forsikringsselskapet!
Alison Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Du har vel krav på leiebil? Snakk med forsikringsselskapet! Det kommer helt an på. Hvis TS har leiebildekning med i sin egen bilforsikring vil hun få det, men har ikke TS en slik dekning vil hun heller ikke få leiebil i den situasjonen hun er i nå. Hvis en har dekning for leiebil i egen forsikring vil en få leiebil i reparasjonsperioden enten skaden blir dekket av egen forsikring eller motpartens. Har en ikke leiebildekning får en ikke leiebil hverken når skaden dekkes av egen forsikring eller av motpartens.
flickan Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har ikke leiebil i min forsikring. Har prøvd å ringe mitt eget selskap men lang tlf.kø og plutselige brudd har gjort at jeg midlertidig har gitt opp der, forsøker nok igjen senere. Takk for svar, tar gjerne imot flere.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Det kommer helt an på. Hvis TS har leiebildekning med i sin egen bilforsikring vil hun få det, men har ikke TS en slik dekning vil hun heller ikke få leiebil i den situasjonen hun er i nå. Hvis en har dekning for leiebil i egen forsikring vil en få leiebil i reparasjonsperioden enten skaden blir dekket av egen forsikring eller motpartens. Har en ikke leiebildekning får en ikke leiebil hverken når skaden dekkes av egen forsikring eller av motpartens. Her er jeg redd du tar feil- Flickan kan kreve at motpart dekker leiebil i den perioden hun har bilen på verksted. Om Flickan har toppdekning eller kun ansvar på forsikringen er helt irelevant så lenge den andre parten har 100%. (Skulle gjerne referert til paragraf i FAL, men har den på jobben og gidder rett og slett ikke søke på nett) Ring selskapet ditt i morgen du Flickan, de kan sikkert henvise deg til riktig paragraf som du igjen kan rette til motpartens selskap i forbindelse med fremsetting av kravet. Eller så får du skrive et hint her- så skal jeg se om jeg husker det når morgendagen kommer...
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Skulle selvfølgelig stå- så lenge motparten har 100%s skyld...
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Vi har blitt påkjørt av noen andre og skal få bilen reparert på deres forsikring. I dag snakket jeg med forsikringsselskapet deres og de krevde at vi brukte et av deres godkjente verksted. Dette verkstedet ligger veldig kronglete til i forhold til der vi bor og siden vi bare har 1 bil blir det store logistikkutfordringer når skaden skal taksteres og siden repareres, i forhold til bringing, henting, og ikke minst i forhold til barnehage. Verkstedet vi alltid bruker, og som er merkeverksted ligger bygg-i-bygg med jobben til mannen, det hadde vært veldig mye enklere om vi kunne benyttet det. Har de hjemmel gjennom lov eller vilkår til å bestemme hvilket verksted som skal benyttes? Er det forskjell på takstering og utbedring her? Snakket med forbrukerrådet i dag, men damen der var usikker. Hun videresndte meg bank og forsikringsklagenemnda for å spørre der om de visste. De har imidlertid ingen rådgivertjeneste og ville ikke ta imot min henvendelse. Kanskje også svare på de spørsmålene du stiller også... Ja- motpartens forsikringsselskap kan bestemme hvilket verksted som skal benyttes (dette fordi selskapet ofte benytter seg av avtaler, for å minimere sine kostnader både ved taksering og utbedring). Dere kan derimot somregel kreve et kontantoppgjør i steden for utbedring- innenfor den skadetakseringen som er satt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Vi har blitt påkjørt av noen andre og skal få bilen reparert på deres forsikring. I dag snakket jeg med forsikringsselskapet deres og de krevde at vi brukte et av deres godkjente verksted. Dette verkstedet ligger veldig kronglete til i forhold til der vi bor og siden vi bare har 1 bil blir det store logistikkutfordringer når skaden skal taksteres og siden repareres, i forhold til bringing, henting, og ikke minst i forhold til barnehage. Verkstedet vi alltid bruker, og som er merkeverksted ligger bygg-i-bygg med jobben til mannen, det hadde vært veldig mye enklere om vi kunne benyttet det. Har de hjemmel gjennom lov eller vilkår til å bestemme hvilket verksted som skal benyttes? Er det forskjell på takstering og utbedring her? Snakket med forbrukerrådet i dag, men damen der var usikker. Hun videresndte meg bank og forsikringsklagenemnda for å spørre der om de visste. De har imidlertid ingen rådgivertjeneste og ville ikke ta imot min henvendelse. Har du sjekket ut om du får leiebil i perioden bilen er på verkstedet? Jeg leverte bilen på vårt merkeverksted,fikk takst som andre bileier fikk. Time bestilt og bilen satt inn. Tviler på om selskapet til andre bileier kan kreve dette av dere. Hva om du kontakter forbrukerrådet? Og selvf ditt eget selskap.
Alison Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Her er jeg redd du tar feil- Flickan kan kreve at motpart dekker leiebil i den perioden hun har bilen på verksted. Om Flickan har toppdekning eller kun ansvar på forsikringen er helt irelevant så lenge den andre parten har 100%. (Skulle gjerne referert til paragraf i FAL, men har den på jobben og gidder rett og slett ikke søke på nett) Jeg selger forsikringer som en del av jobben min og akkurat på dette punktet har jeg sjekket opp hva som gjelder, og her er vilkårene slik jeg har skrevet tidligere i tråden. Endret 29. mars 2011 av Alison
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå