Gå til innhold

Psykoterapi

Kid-a

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som går/har gått til psykoterapi, evt psykoanalytisk orientert korttidsterapi? Eller som arbeider innenfor området, eller av andre grunner vet hva alt dette dreier seg om?

Jeg tror psykologen min er inne på et freudiansk spor for tida, og jeg føler meg helt dårlig bare ved tanken. Jeg forstår ingenting, og han har så makt over meg?!

Kan noen fortelle hva som skjer?

Kid-a

:frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Dersom du synes det er vanskelig må du si i fra til psykologen !

Mange opplever at man kommer til et punkt der alt virker uforståelig og rotete når man går i terapi (før det løsner) og det kan oppleves som skremmende å gi slipp på kontrollen.

Hva er det som gjør at du føler deg dårlig på tanken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du føler deg dårlig på tanken?

Jeg blir urolig, og jeg vet ikke hvorfor. Jeg reagerer rart, og jeg forstår ikke hva som egentlig skjer med meg. Det er bare så utrolig skremmende.

Dette er helt annerledes enn all tidligere terapi jeg har vært i. Jeg føler meg så utrygg!

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn hele tiden. Uansett hva som skjer. Om han er stille, eller om han stiller spørsmål. Når jeg snakker føler jeg det samme... alt er bare så evig ubehagelig. Selv om det jeg snakker om ikke er sensitivt. Det er noe med hele situasjonen. Jeg føler at jeg mister all kontroll, og det er bare så utrolig skremmende.

Men jeg fatter ikke hva han gjør for å fremkalle denne følelsen i meg. Og hvorfor?

Kid :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Er du redd for å miste kontrollen da ?

Jeg mener, at du begynner å gråte eller at du skal si ting du ikke ønsker å si ?

Hva er det som er farlig med å miste kontroll ?

Stillheten fra terapeutens side er som oftes for at du skal få si mer om emnet. Det får deg til å reflektere.

De aller aller fleste opplever det som ubehagelig før de blir vant med det. Noen blir ikke vant til det og kutter ut terapien av den årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke reflektere da, jeg blir bare satt ut. Jeg blir urolig, det er kjempeskummelt. Og jeg vet ikke hvorfor. Jeg vet at han vet om min reaksjon, men ikke gjør noe med det. Det gjør meg sint. Og jeg lurer på om det er hensikten?

Jeg er vel egentlig ikke så redd for å miste kontrollen, heller. Jeg er bare redd fordi han kontrollerer følelsene mine sånn. Jeg forstår ikke mine egne reaksjoner---- kanskje det er det som er å miste kontrollen.

Huff. Jeg skjønner ikke hva som skjer med meg!

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Som oftes når terapeuten tier stille, vil denne kunne se at du blir rastløs og irritert. Men denne reaksjonen din fører deg videre selv om det høres irrasjonelt ut !

Hensikten kan godt være å gjøre deg sint.

Sinne kan være forløsende og plutselig en dag kommer det fram ting du ikke har tenkt på at du er sint for en gang.

Ofte når man er forbannet kan man ramse opp en hel liste over HVA man er forbannet for, selv om det er en enkelt ting som utløser aggresjonen.

Sannsynligvis er det som skjer med deg at du nærmer deg et bristepunkt.

Har jeg lov å spørre hva som er årsaken til at du går i terapi ?

Og hva mener du med at han kontrollerer følelsene dine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsak: depresjon, som er min foreløpige diagnose. Jeg sliter også litt med angst. Er mye sint, og er veldig perfeksjonistisk. Har mye dårlig samvittighet.

Jeg skjønner ikke hvordan "reaksjonen" skal føre meg videre, det er derfor jeg blir så frustrert. Jeg skjønner ikke hva all denne... ehm... smerten skal være godt for?

Jeg kan ikke kontrollere meg når jeg er der. Jeg blir redd uten å ha noen grunn, jeg blir sint. Det må være noe han gjør eller sier. Det er noe... som jeg ikke vet. Derfor tror jeg på en måte at han kontrollerer det. Eller iallfall mister jeg kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Får du ut noe frustrasjon når du er der da ?

Har årsakene til at du er perfeksjonistisk og har dårlig samvittighet kommet fram ?

Det må være ok å ha et "fristed" der du klarer å kjenne på smerten !

Det du må huske er at han er eksperten på følelser og 100 % vant til at folk mister kontroll. Han er opplært i metoder som skal gjøre at du "slipper deg løs" når du er hos han.

Føles det bare jævlig, eller har det vært til noen form for hjelp ?

Det kan ta litt tid før det løsner når man går i psykoterapi. Som oftes går man i denne typen terapi i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...