Gå til innhold

Katolske jenter

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest mann
Skrevet

Hei

Noen katolske jenter (eller andre som vet) kan kanskje svare på mitt spm.

For noen uker siden så hadde jeg en "one night stand", dvs det ble 2 - 3 nights.

Jeg regnet med at det ville bli sex av det og kjøpte inn kondomer. De lå til og med åpenlyst på nattbordet. Som jeg hadde tenkt (og håpet) etter en tur på byen inkl. en bedre middag så ble hun med hjem og vi hadde sex. Kondom pakken ble aldri åpnet.

Jeg vet at katolikker nærmest ser på bruk av kondom som synd. Men gjelder det for kvinner også? At partneren bruker selv om han ikke er katolikk så vil det "støte" hennes tro?

Jeg prøvde så vidt og komme innpå tema med henne men fikk aldri noe svar.

Er det noen som vet?

Hilsen "Nysgjerrig"

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dette vil variere fra person til person.

Noen katolikker bruker FAM (med varierende kunnskap), andre bruker kondom, pessar eller avbrutt samleie. Det eneste du kan være rimelig sikker på er at spiral, hormonprevensjon og abort er ikke aktuelt.

Så enten har du flaks, og hun har god oversikt over syklusen sin, eller så er det ca 5-10 % sjanse for at du blir far om 9 måneder.

Skrevet

De aller fleste moderne katolske kvinner bruker prevensjon, det er bare tull å påstå noe annet. Forskjellen er at de holder det skjult.

Hvis dette ikke hadde vært riktig ville det vært enorme mender med katolske alenemødre og det er det ikke.

Og du hovedinnlegger skulle insistert på å bruke kondom.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

De aller fleste moderne katolske kvinner bruker prevensjon, det er bare tull å påstå noe annet. Forskjellen er at de holder det skjult.

Hvis dette ikke hadde vært riktig ville det vært enorme mender med katolske alenemødre og det er det ikke.

Og du hovedinnlegger skulle insistert på å bruke kondom.

Hvordan vet du at dette er tilfellet, og at at de ikke er avholdende? Jeg kjenner ikke til noen nyere statestikk for norske forhold, men det kunne vært interessant å sett.

Skrevet

Hvordan vet du at dette er tilfellet, og at at de ikke er avholdende? Jeg kjenner ikke til noen nyere statestikk for norske forhold, men det kunne vært interessant å sett.

Bildet media har skapt av avholdene katolske jenter stemmer ikke med virkeligheten. Ikke i 2011 hvertfall!

Det er mest naturlig å se til mer typiske katolske land som Italia og Irland da den katolske befolkningen i Norge er relativt liten.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Bildet media har skapt av avholdene katolske jenter stemmer ikke med virkeligheten. Ikke i 2011 hvertfall!

Det er mest naturlig å se til mer typiske katolske land som Italia og Irland da den katolske befolkningen i Norge er relativt liten.

Da er vi i ulike katolske miljøer virker det som :) Så vidt jeg vet er jeg en av få i omgangskretsen som bruker "kunstig" prevensjon (kondom), resten er avholdende fra samleie eller benytter seg av NFP/FAM.

Men dette blir uansett bare anekdoter fra hver vår kant.

Skrevet

Hei

Noen katolske jenter (eller andre som vet) kan kanskje svare på mitt spm.

For noen uker siden så hadde jeg en "one night stand", dvs det ble 2 - 3 nights.

Jeg regnet med at det ville bli sex av det og kjøpte inn kondomer. De lå til og med åpenlyst på nattbordet. Som jeg hadde tenkt (og håpet) etter en tur på byen inkl. en bedre middag så ble hun med hjem og vi hadde sex. Kondom pakken ble aldri åpnet.

Jeg vet at katolikker nærmest ser på bruk av kondom som synd. Men gjelder det for kvinner også? At partneren bruker selv om han ikke er katolikk så vil det "støte" hennes tro?

Er det noen som vet?

Hilsen "Nysgjerrig"

Til informasjon så lettet nettopp paven på forbudet mot kondomer. (gud fikk tydeligvis kalde føtter...)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som vet?

Hilsen "Nysgjerrig"

Kanskje hun ikke sa noe spesiellt fordi hun innerst inne bare ville pule og ikke gadd å konfrontere deg med at hun syntes du hadde et fordomsfullt syn på katolisismen, og at hun var ukomfortabel med at du gikk ut fra at hun skulle passe inn i en klisje/stereotypi om hva du tror en religiøs persjon er...

Det er så godt som umulig å møte mennesker som ikke tror de vet alt om deg basert på sine fordommer om din tro, og til slutt gidder men bare ikke forholde seg til de flosklene folk tror man skal leve opp til når man ikke er ateist...

Katolikker vet at de ikke er immune mot HIV/Aids, hepatitt, herpes, klamydia og gorore. De vet også at de ikke alltid er innstilt på å bli mor til et ONS' sitt barn uten videre. De vet også at Gud ikke har tenkt å slå dem ihjel med en ildrake med en gang de ikke gjør alt som ikke -religiøse tror at er påkrevd av en som tilhører et kirkesamfunn...

Jeg tor du kan lure på om det er andre grunner til at hun ikke brukte kondom, enn at hun står oppført i den katolske kirke...

Kanskje hun rett og slett ville bli på tjukken, uten at det hadde med religion å gjøre. Kanskje hun hadde herpes fra før.Kanskje hun har lateksallergi.

Kanskje hun rett og slett ikke brydde seg.

Jeg tror du bør lure mer på hvorfor hun ikke brydde seg, enn å skylde på normer fra middelalderen som ikke er i utbredt daglig bruk i vårt moderne samfunn. De aller fleste katolikker lever akkurat som de vil, skrifter av og til og får syndsforlatelse. Så går de videre i hverdagen sin uten å bry seg spesiellt om religion.

Hvis hun var så middelalder-religiøs som du går ut fra, ville hun først og fremst aldri hatt seg med en hun ikke var gift med, så det var vel andre ting hun syndet mer mot enn om hun hadde bedt deg tre på kondom...

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg bor for tiden i et land hvor katolisismen er veldig utbredt, og jeg kan love deg at dette med at katolikker ikke bruker prevensjon er en gammel og utgått skikk. Unge jenter bruker oftest kondom. Jeg tenker at grunnen til at denne jenta ikke nevnte noe om prevensjon, er at hun ikke er så opptatt av å ha sikker sex, ikke fordi hun unnlater å bruke prevensjon av religiøse grunner.

Skrevet

Til informasjon så lettet nettopp paven på forbudet mot kondomer. (gud fikk tydeligvis kalde føtter...)

Nå gjaldt denne lempingen bare for homofile menn som har sex med prostituerte som har hiv, så det gjelder vel neppe jenta TS traff...

AnonymBruker
Skrevet

Skulle vel tro at om man er en en troende katolikk så puler man heller ikke rundt.

Så hvis man først har ONS så kan det da ikke være så farlig å bruke prevensjon heller.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Religionen til hun du sengekoser med har da ingen betydning - bruk ALLTID kondom uansett.

Gjest Godt gift
Skrevet

Jeg bor i katolsk land, "vanlige" katolikker er helt like som "vanlige" protestanter, både i forhold til prevensjon, sex før ekteskap, abort og i forhold til paven og Gud osv. osv.

Skrevet

De fleste katolikker i vestlige land lever mer eller mindre likt til flertallet av norske protestanter, mao. veldig likt til ateister, og hadde hun tilhørt den gruppen som IKKE gjorde det, hadde hun aldri gått med på å ha sex med en hun ikke var gift med(utenomekteskapelig sex er en langt større synd innen katolisismen enn prevensjonsbruk er).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...