pixiiie Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Hvordan er det med feriedager. Jeg ble ansatt som vikar i august, og ble fast ansatt første januar. Har man da krav på noe ferie? Jeg så nettopp på ferielisten og jeg har ikke blitt satt opp..
lillemia Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Du har krav på 4 uker ferie, men siden du kun har jobbet siden august har du ikke opparbeidet full ferie med lønn. Da blir det eventuelt noen dager/uker ulønnet ferie. Men fri har du krav på uansett.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Ja du har krav på full ferie. Det står i loven. Ta en prat med sjefen, er nok bare en glipp at du ikke har kommet med på lista. Husk forøvrig at du ikke har noen plikt til å avvikle mer ferie enn du har opptjent feriepenger for. Ettersom du ble ansatt i år hos denne arbeidsgiveren, og ikke får feriepenger fra dem (men fra vikarbyrået) i år, er det dermed 100% opp til deg å bestemme hvor mange av feriedagene dine du vil benytte.
Gjest Iah Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Du har krav på 4 uker ferie, men siden du kun har jobbet siden august har du ikke opparbeidet full ferie med lønn. Da blir det eventuelt noen dager/uker ulønnet ferie. Men fri har du krav på uansett. Ferie med lønn? Det er vel ikke vanlig?
Shade Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Ferie med lønn? Det er vel ikke vanlig? Noen steder får man feriepenger istedenfor lønn en måned og så får man vanlig lønn når man har ferie
Anglofil Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Noen steder får man feriepenger istedenfor lønn en måned og så får man vanlig lønn når man har ferie Og noen får begge deler. Mvh Yvonne
Mammamiafelice Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Og noen får begge deler. Mvh Yvonne Du verden Endret 29. mars 2011 av Mammamiafelice
Mammamiafelice Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Helt ny her, prøver å finne ut av hvordan jeg poster, redigerer osv Endret 29. mars 2011 av Mammamiafelice
Gjest Iah Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Noen steder får man feriepenger istedenfor lønn en måned og så får man vanlig lønn når man har ferie Ja, det er jo det vanlige. Feriepenger i juni og lønn resten av året. Tar man ikke ferie i juni får man jo lønn som vanlig. Men det er jo ikke det samme som ferie med lønn. Det tolker jeg som om man får både feriepenger og lønn i f.eks juni. Og det er jo i så fall en veldig godt avtale, det kjenner jeg ingen som har.
lillemia Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Ja, det er jo det vanlige. Feriepenger i juni og lønn resten av året. Tar man ikke ferie i juni får man jo lønn som vanlig. Men det er jo ikke det samme som ferie med lønn. Det tolker jeg som om man får både feriepenger og lønn i f.eks juni. Og det er jo i så fall en veldig godt avtale, det kjenner jeg ingen som har. Poenget i denne debatten var hvorvidt TS har krav på å ta ut ferie, og det har hun jo. Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at om man ikke har jobbet fullt året før, og ikke har opparbeidet nok feriepenger, vil man få mindre utbetalt om man likevel velger å ta ut alle de fire (fem) ferieukene. Jeg kan feks ta ut tre uker fri med lønn (=feriepenger tilsvarende 15 arbeidsdager) i år. Om jeg velger å ta ut flere dager, regnes dette som ulønnet ferie.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Ja, det er jo det vanlige. Feriepenger i juni og lønn resten av året. Tar man ikke ferie i juni får man jo lønn som vanlig. Men det er jo ikke det samme som ferie med lønn. Det tolker jeg som om man får både feriepenger og lønn i f.eks juni. Og det er jo i så fall en veldig godt avtale, det kjenner jeg ingen som har. Om man velger å ikke ta ut ferie, får man både feriepenger og vanlig lønn i juni.
Personlig12 Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Alle arbeidstakere har krav på ferie. De fleste arbeidsplasser vil du skal ta ferie og ikke få pengene utbetalt. Noen få gjør det, men det må du nesten prate med de om.
Gjest Iah Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Om man velger å ikke ta ut ferie, får man både feriepenger og vanlig lønn i juni. Selvsagt. Men de aller fleste tar nå ut ferie. Så vidt jeg vet er man pålagt det også.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Man er pliktig å ta ut 3 uker sammenhengende ferie. Resten kan man dele opp som man ønsker.
Kjetil S. Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 Man er pliktig å ta ut 3 uker sammenhengende ferie. Resten kan man dele opp som man ønsker. Tulleball. Man har krav på 3 ukers sammenhengende ferie innenfor sommerhalvåret, men man MÅ ikke ta det ut på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå