Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nettopp begynt på NKI`s nettstudie for å få generell studiekompetanse, men oppdaget at gym ikke er et av fagene. Er det ikke slik at man må ha gym for å oppnå generell studiekompetanse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pantherinae
Skrevet

Kommer an på om du skal søke med 23/5 regelen, eller ikke. :)

Har du fagbrev, eller fem års erfaring fra jobb eller skolegang, kan du benytte deg av denne. Hvis ikke må du dessverre ta gym også ja.

Skrevet

Hvordan kan jeg få tatt gym, da dette ikke er et nettstudie?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta det som vanlig privatist. Meld deg opp på en skole (gjøres vel over nett tror jeg), les på egenhånd og ta eksamen. Tror det bare er teori.

Skrevet

Okei. Takk for svar! :)

Gjest Pantherinae
Skrevet (endret)

Har du ikke snakket med skolen i forkant om hvilke fag du trenger? Sikker på at du må ha gym?

Hentet dette fra Sonans sine sider:

Påbygging til generell studiekompetanse

Dersom du har Vg1 og Vg2 fra yrkesfaglig retning, trenger du et påbygg som består av norsk muntlig og skriftlig, matematikk 1+2P/T, naturfag Vg1, historie Vg3, kroppsøving og 5 timer programfag, for eksempel Fysikk 1 eller Sosialkunnskap.

Er vel for sent å melde seg opp til privatisteksamen for i vår, så da er du nødt til å ta det til høsten igjen. Har ikke tatt gym som privatist selv, men skal visstnok være veldig greit, bedre enn å ha det på vanlig skole, for er bare teori. ;) Er bare å melde seg opp til høsten, kjøpe boka og lese. :)

Hvis du trenger gym, så vil du også trenge valgfag i tillegg, tilsvarende 5 timer i uken.

Men må bare si, at hvis skolen er klar over at du ikke oppfyller 23/5 regelen, og sier at du får studiekompetanse med å bare ta de andre fagene, har de gjort en forferdelig dårlig jobb!!

Endret av Pantherinae
AnonymBruker
Skrevet

Husk å ta KRO1003 som kode da, og ikke 02 :)

Skrevet

Har du ikke snakket med skolen i forkant om hvilke fag du trenger? Sikker på at du må ha gym?

Jeg snakket ikke med skolen, men sånn jeg og mamma forsto det så var alle fagene i den pakka fra NKI. Det var først etter jeg hadde sendt inn søknad jeg kom på at gym var et viktig fag.

http://www.nki.no/Studier/Generell-studiekompetanse Link til NKI. Trodde alt var i orden.

Er vel for sent å melde seg opp til privatisteksamen for i vår, så da er du nødt til å ta det til høsten igjen. Har ikke tatt gym som privatist selv, men skal visstnok være veldig greit, bedre enn å ha det på vanlig skole, for er bare teori. ;) Er bare å melde seg opp til høsten, kjøpe boka og lese. :)

Hvis du trenger gym, så vil du også trenge valgfag i tillegg, tilsvarende 5 timer i uken.

Men må bare si, at hvis skolen er klar over at du ikke oppfyller 23/5 regelen, og sier at du får studiekompetanse med å bare ta de andre fagene, har de gjort en forferdelig dårlig jobb!!

Regner med skolen er klar over at jeg ikke oppfyller 23/5 regelen da jeg er 18år. Men som sagt, jeg har ikke snakket med de. Jeg sendte bare inn en søknad. Synes det er rart at gym og valgfag ikke var med i den pakka. Den kostet 40.000 så jeg trodde alt var med.. Jeg har bok fra jeg gikk vg1 så da får jeg vel bare sette igang å lese i den og!

Gjest Pantherinae
Skrevet

Ok, da forstår jeg. Da er du ihevrtfall nødt til å ta gym, og også programfag. Der er det ihvertfall en del å velge i, så skal jo alltids finne noe man interesserer seg for. Ved å ta det som privatist får man vel som regel valgt mellom alle fagene også. :)

Skrevet

Okei. Så jeg kan ta hva som helst? F.eks spansk. Kjøpe meg ei spanskbok og melde meg til eksamen? Er det lett?:sjokkert:

Gjest Pantherinae
Skrevet

Hehe, ja det er faktisk det. :gjeiper: Nå har jeg veldig lite peiling på programfag som ikke er realfag, så vet ikke akkurat hvilket fag du må velge for å få godkjent og sånn. Men kanskje NKI kan hjelpe deg med litt info rundt det? Hvis du ser på fagoversikten til Sonans her, ser du hva som går under programfag. Ser ikke ut som spansk går under det, men er godt mulig å få det godkjent, så lenge timetallet er høyt nok. Men dette vet jeg ikke altså, så det må du sjekke ut med noen som har mer kunnskap om akkurat dette. :)

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det du tar på NKI, så må du vel ha 6 programfag,fremedspråk og gym. Formuleringen til NKI er virkelig dårlig, og får nok mange til å tro at kurset deres, uten å ta andre fag, gir studiekompetanse.

Du er klar over at det ikke er NKI som avholder eksamen for deg? Det er en offentlig eksamen som alle kan melde seg på. NKI gir deg undervisning i fagene, men det er ikke nødvendig å ha undervisning hos dem for å ta eksamen. Du kan også lese selv og melde deg opp til eksamen selv, uten å måtte betale NKI. Det blir uansett den samme prøven du må ta.

Jeg stusser virkelig på det de skriver i linken til TS. Det virker ikke som om de har peiling på hva de skriver om. http://www.nki.no/Studier/Generell-studiekompetanse (link TS la ut). Eller er det bare jeg som ikke forstår systemet godt nok?

Skrevet

Jeg sendte mail til NKI, og fikk til svar at jeg måtte gå inn under 23/5 regelen for å få bruk for studie. Heldigvis var ikke angrefristen gått ut, så jeg fikk meldt meg av studiet. Dårli innformasjon vil jeg si. Da blir det allmen på meg til høsten da.. Hurra...

Gjest Pantherinae
Skrevet

Ok, var bra du fikk meldt deg av da. :)

Men har du fått søkt deg inn på vgs?Har ikke søknadsfristen dit gått ut?

Men bare vær obs på, at du kan fortsatt ta alle fagene som privatist, ved å melde deg opp til privatisteksamen, kjøpe bøker og lese selv. Spesielt gym kan være lurt å ta på den måten, spesielt hvis du er bedre på skriftlige prøver enn i sport. Kan også gjøres i andre fag, men ofte prøver skolene å unngå at man tar fag utenom.

Har man litt selvdisiplin, og klarer å jobbe jevnt er det veldig greit å ta ting som privatist ihvertfall. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde nå egentlig?

Du skrivre at du er 18 år, har du gått noe som helst på videregående skole?

Skrevet

Ja, jeg har søkt meg inn på vgs før søknadsfristen gikk ut :)

Jeg gikk vg1, men jeg gikk feil linje og var skolelei så det gikk ikke så bra. Er på mitt andre friår nå, og har endelig funnet ut hva jeg skal bli!

Jeg tror det blir vanskelig for meg å ta alle fagene som privatist, da jeg er veldig glad i tilbakemeldinger for å høre om jeg gjør ting riktig.

Nå må jeg virkelig tenke litt, og snakke med rådgiveren på vgs!

Gjest Nadezhda
Skrevet

Kroppsøvingseksamen er bare å lage et treningsprogam pluss noen teorispørsmål. Om du vil at det skal gå raskere, ville jeg tatt lesefagene som privatist og heller tatt de fagene jeg sleit med på vanlig vgs. Du kan spare inn litt tid på denne måten, i verste fall slipper du det utrolige surret med masse forskjellige fag på en gang. Det gjør ihvertfall meg forvirret :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...