Jentepusen Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har hatt et lite utslett i en mnd tid. Var hos legen for noen uker siden, men han trodde det kom av stress. Røde små prikker rundtom på kroppen I går fant jeg plutselig et utslett på foten, som kunne ligne veldig på ringorm. Anderledes en resten av utslettet. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg hadde tidligere misstanke om dette på hunden min for noen mnd siden. Men så ble dette borte. Når jeg så mitt utslett på benet ble jeg enda mere bekymret. Sjekket hunden og så hun hadde noe lignende på buken. Gikk til legen i dag, han så på det og sa dette var ikke noe å bekymre seg over. Først da jeg nevnte at hunden min hadde lignende utslett (fant det i går) - sa han at ja det kunne være ringorm. Og sa jeg måtte kjøpe soppdrepende krem på apoteket. Smøre i 2 uker så se. Det andre utslettet kunne ha sammenheng, men det var vanskelig å si. Han sa også at dette ikke var veldig smitsomt. Noe veterinæren jeg var hos i dag sa at det var. Vi lyste med ultra violett lys uten utslag på hunden, men det var vist 2 typer ringorm. den ene gja utslag den andre ikke. Veterinæren sa at det kunne minne om ringorm, men at det pleide å være mere betent, vått og skjellete i forhold til det som hunden har. Og at det ikke var noe å ta prøve av siden det ikke var skjellete. Jeg skulle ringe en annen veterinær i morgen som hadde mere peiling på hva vi skulle gjøre ang dyret da tegnene ikke var 100% typiske. Og har noen her inne erfaring med ringorm? Hvor stor smittefare er jeg egentlig???? Jeg har også en eldre hund på 13 år, hun viser ingen tegn til utslett. Veterinæren sa det kunne koste ca 3000 å få gitt hunden kur, noe jeg er villig til å betale. Vi skal konkurrere sammen og starter sesongen nå ! Har også forsikring, men vet ikke hva som koster penger. Er det tablettene blir nok ikke dette dekket. Vet det også krever en del tiltak hjemme, men hva?
Pusemamma Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har hatt ringorm. Trodde først det var eksem. Klødde noe fryktelig, fikk en krem og etter en tid gikk det bort. Dette er ikke farlig. Legger ved en link så kan du lese litt om det ang smitte. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/ringorm-15058.html
Jentepusen Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har hatt ringorm. Trodde først det var eksem. Klødde noe fryktelig, fikk en krem og etter en tid gikk det bort. Dette er ikke farlig. Legger ved en link så kan du lese litt om det ang smitte. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/ringorm-15058.html Det klør ikke det jeg kan kjenne,,, kan ikke si jeg merker noe unormal kløing på hunden heller...
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Jeg ble smittet av hester. Brukte canesten på de og da forsvant det umiddelbart. Du kan vaske hunden din med VirkonS eller bare vaske selve utslettene med VirkonS. Dette er et soppdrepende middel.
Jentepusen Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2011 Jeg ble smittet av hester. Brukte canesten på de og da forsvant det umiddelbart. Du kan vaske hunden din med VirkonS eller bare vaske selve utslettene med VirkonS. Dette er et soppdrepende middel. Hvis det bare er å vaske med dette middelet, er det rart veterinæren forespeilet meg ca 3000 kr. Det virket på meg som en stor baluba å behandle hunden. Mens på mennesker er det bare å lokal behandle? Hvorfor kan man ikke bare lokalbehandle hund?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. mars 2011 #6 Skrevet 28. mars 2011 Hvis det bare er å vaske med dette middelet, er det rart veterinæren forespeilet meg ca 3000 kr. Det virket på meg som en stor baluba å behandle hunden. Mens på mennesker er det bare å lokal behandle? Hvorfor kan man ikke bare lokalbehandle hund? Fordi man kan lettere se hvor ringormen er enn på dyr med pels.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #7 Skrevet 28. mars 2011 snakk med din veterinær om behandling, her er et svar fra canis Min lenke Jeg hadde nok ikke vasket hunden eller dyret mitt med Virkon uten å sjekket dette opp først. (Goft mulig det er rikitg behandling, men for meg er dette et middel som desinfiserer bur, bord og rom...) Kan ikke huske vi har brukt dette middel på et dyr noen gang på min klinikk... (jobber på klinikk, men er ikke veterinær)...
Gjest Lille-pus Skrevet 28. mars 2011 #8 Skrevet 28. mars 2011 For + 10 år siden fikk min første elskede katt ringorm. Vetrinæren vår kunne da informere om at kuren for ringorm hos katt var: a) pille x antall ganger om dagen i ukesvis (og han mente det kom til å bli en meget interessant affære for både pus og "mor". b) væskeform av kur mot kattelopper. Bieffekten av denne kuren var at den tok knekken på ringorm. Vetrinæren kunne importere denne "mirakel-drikken" selv. Valgte selvsagt kuren mot katte-lopper. Den bestod av tre dosetter flytende mixtur som skulle tas, og så nye tre dosetter etter noen uker (kan desverre ikke huske hvor mange uker lenger.... mener det var tre, men er meget usikker her nå....) Det virket mot ringormen, var lett å gi, og kostet det hvite ut av øynene Mener jeg gav rundt 400, - for hver dosett (to runde á 3 dosetter) og dette er altså + 10 år siden. Av en eller annen grunn så fikk ikke jeg det....enda han sov krøllet rundt armen min hver eneste natt (ringorm or not).
Jentepusen Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2011 Fått time hos en annen veterinær i morra. Han sa han kunne se under mikroskop og i nødstilfelle sende inn prøver som tok ca 10 dager.
Sugerøret Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Du har nå 2 stk poster om samme sak. Ringorm er ikke farlig ,så slapp litt av. Om du har funnet et sted på hunden der den har ringorm,kan du barbere vekk hårene og bruke canesten krem.
Gjest Caitlin Skrevet 5. april 2011 #11 Skrevet 5. april 2011 Jeg syns det er helt forferdelig at det skal være så vanskelig å få konkret og riktig info om ringorm. Jeg mistenkte ringorm på mine katter for en stund siden og testet begge to. Testen er en børste (ser ut som tannbørste) som man stryker over hele katten og så sendes den til dyrkning på veterinærhøyskolen. Den kostet 450 kr pr test her. Det tar ca 2 uker å få svar på testen. Det som er merkelig med ringorm er at jeg fikk beskjed om at jeg måtte desinfisere huset mitt, dvs vaske OVERALT (også under stoler og bord osv) med virkon hver uke i 8 (!!!) uker samtidig som kattene skulle behandles med en pillekur, så skulle det tas nye prøver. Ringormsporer kan nemlig overleve i miljøet i opptil 1 år. Jeg kjenner en katteoppdretter som fikk påvist ringorm og har hørt om marsvinoppdrett som alle har fått samme beskjed - alt inventar og rom i huset må desinfiseres over flere uker. Det som er merkelig er jo da at hos mennesker, feks barn i barnehager der dette kan smitte forholdsvis lett, der får man altså beskjed om å smøre med soppdrepende krem og thats it... Helt utrolig at det skal være så store forskjeller og meninger fra veterinær til veterinær og leger... (For the record så var kattene takk og pris fri :gjeiper: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå