Småkjekset Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Jeg sluttet på p-pillen i april i fjor, så nå er det snart 1 år som er gått uten at noe har skjedd. Hadde legetime 16. mars og ble da henvist til gynekolog for videre undersøkelse og hjelp videre og har i dag vært hos gynekolog for første gang. Timen startet med at jeg fortalte om syklusene jeg har hatt det siste året og hvordan de var før jeg startet på pillen. På grunn av lange ut uregelmessige sykluser sa han det samme som legen min, at jeg nok ikke har eggløsninger. Syklusene har vært på 31 dager, 100 dager, 172 dager og 36 dager. Den siste syklusen var ikke som de andre jeg har hatt, da den bestod av flere dager med spotting enn jeg vanligvis har hatt i tillegg til at jeg bare hadde to dager med skikkelige blødninger. Deretter var det tid for innvendig ul og celleprøve, og han sa at livmoren og slimhinnene så veldig fine ut. Han nevnte ikke noe om PCO eller PCOS og jeg glemte selvfølgelig å spørre om dette, så det får jeg evt ta en annen gang. Mitt siste skikkelige TR besøk var i midten på februar, men da jeg også hadde noen dager med spotting og litt kraftigere blødninger nå i mars går vi ut i fra at det var et TR besøk, bare mye mindre enn vanlig. Så ut i fra det er jeg nå på dag 12 fra den dagen blødningen tok seg opp, så på dag 21-23 skal jeg til legen og ta blodprøver for å se om jeg har hatt eggløsning eller ikke. Jeg fikk resept på Provera som jeg skal starte på 20. april og gå på det i 10 dager hvis TR ikke dukker opp før da og på Pergotime som jeg da skal starte med to 50 mg tabletter i fem dager (eller var det fire dager? ) fra dag 4 i neste syklus. Da skal jeg også ta blodprøver på dag 3-5 og 24, så det kan bli spennende å se hvordan det går da Jeg fikk med et skjema om henvisning til sædanalyse til forloveden, så nå må vi ringe og høre om det tar lang tid å komme til eller om han kan komme inn allerede i neste uke når han er hjemme igjen fra jobbtur. Han fortalte at det er større sannsynlighet for tvillinger og aborter når man går på Pergotime, men uten eggløsning i det hele tatt så er jo sjansen lik null, så da er det jo ikke noe å lure på. Jeg skal gå på dette i tre sykluser, med annenhver syklus som pausesyklus, og han sa at vansligvis har de som har gått til han tidligere blitt gravide i løpet av den perioden. Hvis jeg ikke blir det så skulle vi se om doseringen evt skulle økes eller om det er andre ting vi kan gjøre videre. Er usikker på når jeg evt skal starte på Provera igjen i syklusnummer to med Pergotime, men det tar jeg når det nærmer seg. Forhåpentligvis trenger jeg det ikke Så nå er vi i gang Dere andre som har startet på Pergotime, hvor mange kurer har dere gått på og hvilke bivirkninger er det dere har hatt? Hvis dere har gått på Provera også, hvordan har bivirkningene vært i forhold til det, hvordan har blødningene vært og hvor lange har de vart?
Athene Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Høres ut som et standard opplegg for oss med lange, uregelmessige sykluser. Har vært gjennom dette det siste året. Jeg har heller ingen diagnose, og er ung, tynn og frisk. Pergo tar du i fem dager, så her må du være sikker på hva legen har sagt? Videre hørtes det rart ut at du skulle ta provera flere ganger, er du sikker på¨dette? Man tar det før første kur for å trigge en blødning, slik at man begynner på pergo på riktig sted i syklusen. Når du tar pergo vil du sannsynligvis få eggløsning, og deretter menstruasjon etter ca 14 dager. Men får du ikke eggløsning så må man jo selvfølgelig på provera igjen. Jeg anbefaler deg å sette deg godt inn i alt rundt dette, og å begynne å tempe. Da ser du selv når du har eggløsning og vet når du kan vente mensen,og om du må på provera igjen. Det er en genial måte å holde styr på syklusen på når man har uregelmessig mens. Ellers er det kjempebra at mannen får testet ut svømmerne sine, få ordnet dette så snart som mulig. Etter syv pergokurer med humørsvinginger, pms, smerter, hodepine, oppkast osv viste sædprøven at mannen ikke kunne befrukte meg på egenhånd uansett... Kjedelig sent å få en slik beskjed...
Småkjekset Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2011 Skal ta Pergotime i 5 dager. Det står fra dag 4-8 i syklusen på resepten, så da blir det to tabletter den 4 dager, to tabletter den 5 osv, så da blir det 5 dager. Jeg må undersøke mer i forhold til Provera og hva jeg skal gjøre der, men det er nok gjerne bare at jeg skal bruke det i første syklusen slik at jeg får startet med Pergotime på riktig sted i syklusen som du sier.
Gjest Alabama Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Prøvde pergo i en syklus. Jeg fikk lite bivirkninger. Så bra dere er igang nå.
Småkjekset Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2011 Er veldig glad for å være i gang, så håper jeg følger etter i dine fotspor om ikke lenge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå