Gjest MikeWaters Skrevet 29. mars 2011 #41 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Hva du måtte gjøre er opp til deg, jeg snakker kun om meg selv. Og for meg er det merkelig at musikk vekker opp følelser for noen man ikke lenger har følelser for, men det er meg. For meg er ikke det motsatte av å være over noen det samme som sinne/sjalusi, eller gode følelser for den saks skyld, men likegyldighet. Men igjen, det er meg, hva andre må føle og mener er opp til dem, det er heldigvis ikke dem jeg er sammen med. Mvh Yvonne Jeg vet du snaker om deg selv, og du vet at jeg snakker om meg selv. Vi begge vet at vi er fundamentalt forskjellig i vår opplevelse av kjærlighet, grenser og forhold. Men at du søkte likegyldighet som et mål for å definere kjærlighetens avgrensning var nytt for meg, vi mennesker er sammensatte individer med mange forskjellige følelser. At jeg har følelser for noe eller noen, betyr ikke at jeg elsker de eller har et ønske om å ha de i livet mitt. Jeg respekterer minnene og det de har lært meg. Hvor sinne/sjalusi skulle komme inn i bildet får nesten du svare på, jeg har ikke nevnt det med et ord. Alle mennesker representerer noe i ditt liv, en tid og en følelse du hadde av deg selv og de rundt deg, å fjerne enkeltmennesker fra denne settingen for å avgrense nye følelser blir for meg utrolig panisk og kunstig. Kansje lobotomi hadde vært enklere? Endret 29. mars 2011 av MikeWaters
Anglofil Skrevet 29. mars 2011 #42 Skrevet 29. mars 2011 Jeg vet du snaker om deg selv, og du vet at jeg snakker om meg selv. Vi begge vet at vi er fundamentalt forskjellig i vår opplevelse av kjærlighet, grenser og forhold. Men at du søkte likegyldighet som et mål for å definere kjærlighetens avgrensning var nytt for meg, vi mennesker er sammensatte individer med mange forskjellige følelser. At jeg har følelser for noe eller noen, betyr ikke at jeg elsker de eller har et ønske om å ha de i livet mitt. Jeg respekterer minnene og det de har lært meg. Hvor sinne/sjalusi skulle komme inn i bildet får nesten du svare på, jeg har ikke nevnt det med et ord. Dette med sinne/sjalusi var bare eksempler på følelser, intet annet, og jeg har heller ikke hevdet at du har nevnt det. Hva du måtte føle er for meg ganske likegyldig siden vi ikke er i et forhold. Derimot spiller det ganske stor rolle for meg hvis kjæresten min fremdeles hadde hatt følelser for sin eks, den ene eller den andre veien. Mvh Yvonne
Gjest MikeWaters Skrevet 29. mars 2011 #43 Skrevet 29. mars 2011 Dette med sinne/sjalusi var bare eksempler på følelser, intet annet, og jeg har heller ikke hevdet at du har nevnt det. Hva du måtte føle er for meg ganske likegyldig siden vi ikke er i et forhold. Derimot spiller det ganske stor rolle for meg hvis kjæresten min fremdeles hadde hatt følelser for sin eks, den ene eller den andre veien. Mvh Yvonne Ikke ofte man ser noen går i bresjen for likegyldigheten Det går fint an å minnes fortiden, både med tanker og bilder uten at man nødvendigvis har så masse romantiske følelser for en eller flere individer i gitt tid. Å tro at man kan slette alle følelser er kunstig, og det skremmer meg at noen kan være så redd for følelser at man heller vil tilintetgjøre de enn å faktisk bruke de til noe fornuftig som f.eks å minne seg selv på at man har det bra der man er idag.
Anglofil Skrevet 29. mars 2011 #44 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Ikke ofte man ser noen går i bresjen for likegyldigheten Det går fint an å minnes fortiden, både med tanker og bilder uten at man nødvendigvis har så masse romantiske følelser for en eller flere individer i gitt tid. Å tro at man kan slette alle følelser er kunstig, og det skremmer meg at noen kan være så redd for følelser at man heller vil tilintetgjøre de enn å faktisk bruke de til noe fornuftig som f.eks å minne seg selv på at man har det bra der man er idag. Det handler ikke om å tilintetgjøre noe som helst, men hvis jeg tenker på f.eks den jeg tidligere var så glad i, så føler jeg absolutt ingenting. Det er ikke slik at jeg begynner å tenke på han hvis jeg hører en eller annen sang, for meg er det kunstig å oppdrive følelser jeg verken føler eller har behov for å føle. Og jeg ser ikke behovet for å føle noe for noen som heller ikke er en del av mitt liv. Mvh Yvonne Endret 29. mars 2011 av Yvonne 1
Gjest MikeWaters Skrevet 29. mars 2011 #45 Skrevet 29. mars 2011 (endret) Det handler ikke om å tilintetgjøre noe som helst, men hvis jeg tenker på f.eks den jeg tidligere var så glad i, så føler jeg absolutt ingenting. Det er ikke slik at jeg begynner å tenke på han hvis jeg hører en eller annen sang, for meg er det kunstig å oppdrive følelser jeg verken føler eller har behov for å føle. Og jeg ser ikke behovet for å føle noe for noen som heller ikke er en del av mitt liv. Mvh Yvonne Jeg tror ikke vi har samme oppfatning av hva følelser er og hva de gjør med oss. Jeg har følelser for mange mennesker, selv X'er, noen har tilogmed blitt venner og nye følelser har oppstått, men de er ikke av romantisk eller seksuell natur. Jeg ser definitivt behovet for å føle noe for folk som ikke nødvendigvis er en del av mitt liv, jeg føler noe når ting skjer i verden og jeg føler noe for mennesker som opplever stor glede og/eller sorg uten at jeg må ha møtt de ansikt til ansikt. Endret 29. mars 2011 av MikeWaters 1
Anglofil Skrevet 29. mars 2011 #46 Skrevet 29. mars 2011 Jeg tror ikke vi har samme oppfatning av hva følelser er og hva de gjør med oss. Jeg har følelser for mange mennesker, selv X'er, noen har tilogmed blitt venner og nye følelser har oppstått, men de er ikke av romantisk eller seksuell natur. Jeg ser definitivt behovet for å føle noe for folk som ikke nødvendigvis er en del av mitt liv, jeg føler noe når ting skjer i verden og jeg føler noe for mennesker som opplever stor glede og/eller sorg uten at jeg må ha møtt de ansikt til ansikt. Jeg kan selvsagt også oppleve stor sorg eller glede med andre mennesker jeg ikke har møtt ansikt til ansikt, men ift tidligere romantiske relasjoner blir hele dette spørsmålet litt annerledes med meg. Mvh Yvonne
LilleBille Skrevet 29. mars 2011 #47 Skrevet 29. mars 2011 Dere som mener alt skal slettes - Hva hvis det er barn i bildet? Er det ikke greit at de skal få ha bilde med mor og far sammen med barnet - eller bilde av feks. far - om han bor hos mor eller motsatt? Er det da rimelig at alle spor av ex-partner skal fjernes?
Gjest MikeWaters Skrevet 29. mars 2011 #48 Skrevet 29. mars 2011 Jeg kan selvsagt også oppleve stor sorg eller glede med andre mennesker jeg ikke har møtt ansikt til ansikt, men ift tidligere romantiske relasjoner blir hele dette spørsmålet litt annerledes med meg. Mvh Yvonne Hvis du klarer å skille mellom romantiske/seksuelle følelser og andre følelser så er det jo ikke noe problem, men det er muligens der "problemet" ligger? At man føler noe for X'er på et vennskapelig nivå betyr jo ikke at man har lyst til å elske og/eller knulle de, så hvorfor skal man slette minner som har verdi for en når det ikke betyr noe romantisk eller seksuellt? Det virker særdeles krampaktig!
I Grosny Skrevet 29. mars 2011 #49 Skrevet 29. mars 2011 Det handler ikke om å tilintetgjøre noe som helst, men hvis jeg tenker på f.eks den jeg tidligere var så glad i, så føler jeg absolutt ingenting. Det er ikke slik at jeg begynner å tenke på han hvis jeg hører en eller annen sang, for meg er det kunstig å oppdrive følelser jeg verken føler eller har behov for å føle. Og jeg ser ikke behovet for å føle noe for noen som heller ikke er en del av mitt liv. Mvh Yvonne Når jeg tenker på x-kona mi, så er jeg også tom. Fordi jeg var med henne for lenge. Fordi vi var sammen til etter at følelsene var utryddet. Når jeg tenker på min nyeste x er det annerledes. Jeg har gode følelser for henne, og det har jeg tenkt å fortsette med til jeg dør. Det skygger ikke på noen måte for dama mi. Jeg vil heller ikke tilbake til x. Men å nulle henne følelsesmessig er ikke noe mål. Mine kjærlighetsambisjoner om henne er at hun skal finne seg en god mann. Hvis du hadde vært min x, så ville jeg trolig hatt følelser for deg fortsatt. Du ligner veldig på henne i meninger og holdninger.
Gjest MikeWaters Skrevet 29. mars 2011 #50 Skrevet 29. mars 2011 Dere som mener alt skal slettes - Hva hvis det er barn i bildet? Er det ikke greit at de skal få ha bilde med mor og far sammen med barnet - eller bilde av feks. far - om han bor hos mor eller motsatt? Er det da rimelig at alle spor av ex-partner skal fjernes? Ja, da må man fram med saksa og klippe
I Grosny Skrevet 29. mars 2011 #51 Skrevet 29. mars 2011 Dere som mener alt skal slettes - Hva hvis det er barn i bildet? Er det ikke greit at de skal få ha bilde med mor og far sammen med barnet - eller bilde av feks. far - om han bor hos mor eller motsatt? Er det da rimelig at alle spor av ex-partner skal fjernes? Disse bildene bør ikke slettes, men fjernlagres. Etter ett brudd kan det ta mange tiår, før man kan ha glede av bilder med x. Problemet er at de første ti årene , så ønsker man kanskje å få bildene bort, og derfor gjør man noe som vil vise seg å bli feil om 40 år.
Anglofil Skrevet 29. mars 2011 #52 Skrevet 29. mars 2011 Dere som mener alt skal slettes - Hva hvis det er barn i bildet? Er det ikke greit at de skal få ha bilde med mor og far sammen med barnet - eller bilde av feks. far - om han bor hos mor eller motsatt? Er det da rimelig at alle spor av ex-partner skal fjernes? Om det er barn i bildet kommer selvsagt hensynet til barna først, og da mener jeg det er helt kurant og greit at de får tilgang og mulighet til å se bilder fra hele deres familie. Jeg hadde dog ikke likt, om samboeren min hadde hatt barn og vi var godt etablerte, hatt fremme bilder av kun han og tidligere kjæreste uten barn. Det blir rart for meg. Men bilde av familien sammen, mor og barn osv er greit, men ville nok kanskje ha hatt en del av bildene på barnets rom i såfall. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg ville gjort det, men selvsagt skal barnet få lov til å ha bilder av sin familie. Det er ikke barnets feil at foreldrene ikke lenger er sammen, og det respekterer jeg. Eller, la meg si det på den måten: jeg hadde nok aldri likt bilder med eksen til samboeren min i, barn eller ikke, men det er følelser jeg kunne lagt vekk i hensyn til barnet. For meg betyr det mye at barna føler seg hjemme og velkomne. Mvh Yvonne
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. mars 2011 #53 Skrevet 29. mars 2011 Jeg er en av dem som ikke kvittet meg med noe etter eksen - og det er jeg glad for i dag, for vi fant sammen igjen Jeg mener at man må få beholde det man vil. Om kjæresten min har en genser han fikk av eksen sin - so what?? Han er sammen MED MEG av en grunn.
Sunchild Skrevet 29. mars 2011 #54 Skrevet 29. mars 2011 Med unntak av èn eks som jeg fremdeles føler et snev av sinne/irritasjon mot pga et veldig stygt brudd, må jeg si meg enig i Yvonnes betrakning av at ekser er noe noen (som meg) bare føler likegyldighet ovenfor. Jeg håper de har det bra, på linje med at jeg håper alle mennesker i verden har det bra. Hvis jeg møter dem på gata kan jeg godt stoppe og slå av en prat i et par minutter, men det er for å være høflig; jeg er overhodet ikke interessert i hvor de er i livene sine nå. Nå har det alltid vært jeg som har slått opp, kan hende man får mer følelser for ekser (enten positive eller negative) dersom man er den som blir dumpet... Men synes ikke det er urealistisk å ikke ha følelser av noe slag overfor ekser. 1
I Grosny Skrevet 29. mars 2011 #55 Skrevet 29. mars 2011 x´er er jo også mennesker. Jeg synes dere snakker om x´er som om de skulle være meitemarker , vegglus eller edderkopper. Hvem er det som i perioder av livet deres har elsket dere, og gitt dere mye moro og behagelige opplevelser? Hva hadde livet vært uten deilige opplevelser med deres x´er? Hva hadde dere vært uten erfaringene sammen med dem? Når dere går ut på sjekkern igjen så synes jeg dere skal finne en person som er så bra at dere senere vil huske tilbake på vedkommende som en gledelig x. 1
Gjest MikeWaters Skrevet 29. mars 2011 #56 Skrevet 29. mars 2011 Hvis jeg møter dem på gata kan jeg godt stoppe og slå av en prat i et par minutter, men det er for å være høflig; jeg er overhodet ikke interessert i hvor de er i livene sine nå. Hvorfor ikke heller være åpen om dette, si det som det er: "jeg har ingen interesse av å vite noe om deg" så slipper dere å kaste bort tiden på småprat, unødvendig tull og påtatt høflighet. Din X er sikkert lykkelig over å slippe en slik svett setting også, så det beste er vel egentlig å late som om man aldri har møttes.
Sunchild Skrevet 29. mars 2011 #57 Skrevet 29. mars 2011 Jeg sier ikke at jeg ikke har både gode og dårlige minner om dem; bare at jeg ikke har følelser for personene lenger. Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for noen som ikke er i situasjonen selv. Jeg er rett og slett fullstendig ferdig med dem, ingenting igjen å lure på, savne, ville gjenoppleve, gruble over, være grinete for, eller hva som helst. Noen mellommenneskelige forhold er slike at jeg fremdeles har sterke følelser ift. personen - spesielt gode venner som plutselig har forsvunnet - men eksene mine var jeg rett og slett 100% følelsesmessig ferdige med. Ellers hadde vi vel fremdeles vært i et forhold. Jeg har forøvrig en utrolig flott samboer og jeg tror og håper at det kommer til å bli oss "for evig og alltid" - har aldri vært så glad i noen eller passet så perfekt sammen med noen før - men dersom det skulle bli slutt, tror jeg heller jeg vil ha likegyldigheten også her, enn sinne, tårer eller savn. 1
Sunchild Skrevet 29. mars 2011 #58 Skrevet 29. mars 2011 Hvorfor ikke heller være åpen om dette, si det som det er: "jeg har ingen interesse av å vite noe om deg" så slipper dere å kaste bort tiden på småprat, unødvendig tull og påtatt høflighet. Din X er sikkert lykkelig over å slippe en slik svett setting også, så det beste er vel egentlig å late som om man aldri har møttes. Jeg regner jo med, siden det er DE som initierer denne småpratinga, at de faktisk har interesse av den. 1
Gjest MikeWaters Skrevet 29. mars 2011 #59 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har forøvrig en utrolig flott samboer og jeg tror og håper at det kommer til å bli oss "for evig og alltid" - har aldri vært så glad i noen eller passet så perfekt sammen med noen før - men dersom det skulle bli slutt, tror jeg heller jeg vil ha likegyldigheten også her, enn sinne, tårer eller savn. Ja, man bruker de beskyttelsesmekanismene man kan Det er forøvrig mye mellom likegyldighet og sinne, tårer og savn - det trengs ikke så mye empati for å forstå det.
I Grosny Skrevet 29. mars 2011 #60 Skrevet 29. mars 2011 men eksene mine var jeg rett og slett 100% følelsesmessig ferdige med. Ellers hadde vi vel fremdeles vært i et forhold. Da har du vært for lenge med x`ene dine, slik jeg var for lenge med x-kona mi. Forholdene har fått lov til å grave seg alt for langt ned i søpla.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå