AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har sterk dyskalkuli, og det blander seg helt for meg her. Formelen er slik 1:2. Altså, 1 del pulver og 2 deler vann. Hvordan blir det når jeg skal ha 3 store skjeier med pulver, skal jeg da ha 6 skeier vann eller? Hjelp.. flaut..
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 1:2 = alltid dobbelt så mye av det ene som det andre. Så ja, 3:6 blir det samme.
Frk. Belle Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Hvis det går greit å bruke skjeer både med vann og pulver har du jo fått greit svar nå Men kom på at det kanskje hadde vært greiere å hatt vann i dl? Til tre spiseskjeer pulver trenger du i så fall rett under 1dl (0.9 for å være helt nøyaktig). Kom frem til det slik: 1ss =15ml 3ss = 45ml (0.5dl) 0.5dl x 2 = 1 dl
Gjest Eurodice Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 (endret) Jeg har sterk dyskalkuli, og det blander seg helt for meg her. Formelen er slik 1:2. Altså, 1 del pulver og 2 deler vann. Hvordan blir det når jeg skal ha 3 store skjeier med pulver, skal jeg da ha 6 skeier vann eller? Hjelp.. flaut.. Prinsippet er riktig, dobbelt så mye vann som pulver. Men, når du skriver 3 store skjeer, antar jeg du mener 3 toppede skjeer pulver. Da må du ha litt mer vann, for du får ikke topp på vannet. Det enkleste ville være å bruke et målebeger som er inndelt både i ml, cl, dl og skjestørrelser. Endret 28. mars 2011 av Belladonna 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå