Gå til innhold

Hva er så interessant med mote og klær etc?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er ute etter å forstå hvorfor folk er interessert i klær og mote.

Hva med dette er det som er interessant? Er det f.eks snittet på en kjole, detaljene på en bukse, fargen på noen sko, ja hva er det som gjør at du er interessert i mote?

Jeg har f.eks kikket på nettet for å se om jeg også "liker" klær og mote, men jeg kan ikke se noe mer enn det funksjonelle, at vi bruker klær for å ha det på oss, og så pynter vi oss litt når vi skal noe spesielt.

Igjen, dette er ikke en tråd der jeg mener noe negativt, jeg er bare ute etter å forstå hvorfor mote og spesielt moteblogger og klær er veldig i blogg-verden f.eks, og hva som gjør at du er så interessert i det. Kanskje det er noe jeg ikke ser.

Videoannonse
Annonse
Gjest idakaroline
Skrevet

Hei

Hva med dette er det som er interessant? Er det f.eks snittet på en kjole, detaljene på en bukse, fargen på noen sko, ja hva er det som gjør at du er interessert i mote?

Jeg har f.eks kikket på nettet for å se om jeg også "liker" klær og mote, men jeg kan ikke se noe mer enn det funksjonelle, at vi bruker klær for å ha det på oss, og så pynter vi oss litt når vi skal noe spesielt.

Igjen, dette er ikke en tråd der jeg mener noe negativt, jeg er bare ute etter å forstå hvorfor mote og spesielt moteblogger og klær er veldig i blogg-verden f.eks, og hva som gjør at du er så interessert i det. Kanskje det er noe jeg ikke ser.

Jeg er i grunn veldig interessert i mote og elsker å sitte og se på klær, sko og mere til på både blogger, moteblader og steder hvor man kan bestille klær. Jeg vet ikke hvordan jeg har blitt sånn, det har bare skjedd. Jeg syns det er kjempe gøy å leke meg med klær, sette sammen antrekk osv. Mange av vennene mine og folk i familien spør meg ofte om hvordan de skal sette sammen et antrekk, noe jeg syns er kjempe gøy. For noen er maleri kunst, for meg er klær kunst. Jeg kan uttrykke hva jeg vil gjennom klær, akkurat som en kunster kan med maling o.l.

For at jeg skal like et plagg, må det først og fremst sitte fint på kroppen og at det er noe spesielt med det. Når jeg sier spesielt, mener jeg fargen, mønster og tekstiler. Jeg liker litt sære klær som ikke så mange andre liker og har en haug av det i garderoben min. Når det kommer til sko, blir jeg lett tiltrukket av sko med høye hæler. Vet ikke hvor mange skopar jeg har, men det er mange! Høye hæler, helt flate, wedges, ballerinasko, støvletter med høy og lav hæl og tøysko i alle slags farger for å gi et eksempel. Min far sier at jeg kunne fylt en henger med alle skoene mine, noe jeg i grunn er veldig uenig i :fnise:

Gjest Nanne70
Skrevet

Nå er ikke jeg noen moteblogger, men jeg er interessert i og opptatt av klær og mote, så jeg kan jo prøve å forklare ut fra mitt ståsted. For meg er det slik at klær fyller mer enn bare et funksjonelt behov, det tilfredsstiller også estetiske behov og kreative behov. Jeg liker å kle meg pent, bruke farger som jeg vet kler meg, finne fine fargekombinasjoner, variere klesstil med f.eks. kjole eller skjørt en dag, jeans og dressjakke en annen, f.eks., leke med nye kombinasjoner av klær, sko og tilbehør, variere klesstil etter humør, dagsform eller anledning. Klær og mote er rett og slett gøy, noe man kan leke litt med og uttrykke seg gjennom, og for oss som er interessert i mote, finner vi mye inspiasjon til dette nettopp via moteblogger o.l.

Jeg vet ikke hva jeg skal sammenlikne med, men det er vel på sett og vis som andre interesser. Noen er interessert i klær og mote, noen er lidenskapelig opptatt av bil og motor, eller kunst, bøker, musikk, matlaging....på en måte kan man kanskje nesten si at det blir som en hobby. Er spent på å se hva andre kommer til å svare på dette spørsmålet, det blir veldig interessant!

Skrevet

Tror det bare har blitt naturlig at det er klær og mote som interesserer meg! Liker historiene bak designere, de inspirerer meg til å lage egne klær. For meg er det et tegn på velvære og luksus! Noe som jeg elsker!

Mange kan si hvor f*** stygt ting på catwalken kan være, mens jeg mener det rett og slett er en form for kunst! Det er herlig :strix:

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takker for svar. Det var tydligvis ikke noe så veldig mange var engasjert i, selv om mange er opptatt av dette.. :/

Dere som kikker mye på klær og hvorda de ser ut pga hvordan de er laget, form, farge osv; er det som å kanskje være en boknerd i en bokhandel? At man er interessert i historien bak plagget? Eller er det det at dere gjerne ønsker å ha en stil og bruke antrekk som ikke alle andre har, eller hva slags følelser har dere?

Ok si at dere ser på ting på nettet. F:eks en bluse som jeg kan tenke ; å ja, en bluse ja. Og det er det, men ser dere aktivt etter noe mer?

Gjest Nanne70
Skrevet

Mange er nok interessert i, som du sier, historien bak et plagg, design, snitt osv. mens det for andre er viktig å ha en stil som ikke alle andre har. For min egen del vil jeg ha klær som fremhever det jeg vil fremheve og skjuler det jeg er mindre fornøyd med, farger som kler meg og en personlig stil. En jeans er ikke bare en jeans - jeg foretrekker f.eks. klassiske, helt mørke jeans med rette bein eller litt bootcut uten noe stæsj mens andre kanskje liker jeans med slitte partier og/eller helt andre fasonger fordi det passer deres stil.

Å kle seg i helt pregløse klær som f.eks. en mellomblå, "vanlig" jeans uten noen spesiell passform, med en helt vanlig nøytral genser sant joggesko og allværsjakke er f.eks. helt utenkelig for meg (med mindre jeg skal ut og gå tur, kanskje), fordi klær for min del skal dekke mer enn bare rent praktiske behov.

Hvis jeg trenger eller vil ha en bluse og ser etter en på nett, vil jeg lete etter en som har en farge og en fasong som jeg liker og tror kler meg, og at den passer sammen med andre klær jeg har i farge, snitt og stil. Kanskje har jeg blitt inspirert av et bilde på en blogg eller i et moteblad og vil ha noe liknende.

Jeg tror kanskje at mote kan ha litt med estetisk sans å gjøre, slik at hvis man er moteinteressert vil man kanskje også ofte være interessert i interiør, kunst, form og farge osv.

Skrevet

Hei

Jeg synes folk ligner på apekatter når det gjelder hysteriet rundt mote, det tilhører kanskje flokkmentalilteten, men er takknemlig for at noen har vært opptatt av det så jeg slipper kle meg i steinalder-mote.:)

Er mer opptatt av kvalitet, men også litt farger og små detaljer. Er sær på noe, men i følge meg er det for mye mote og dill.

Skrevet

Jeg syns det er utrolig morsomt med klær, elsker å leke med farger og mønstre, sette sammen outfits. :) Jeg er definitivt ikke noen fashionista, leser ikke moteblader eller blogger men myser en del på ulike nettbutikker. :) Jeg kjører min egen stilgreie, ikke noe utpreget spesiell, mer den klassiske looken med en liten vri/twist.

Dessuten passer jeg alltid på at nye plagg eller sko passer med eksisterende garderobe, elsker å mikse og matche/missmatche alt ettersom. :)

Skrevet

åh jeg elsker klær<3

Det uttrykket et plagg kan gi, og det man kan skape med mønster, snitt og teknikk er fantastisk!

Motenorge er jeg ikke fascinert av, og det var ikke før jeg selv studerte mote i Danmark jeg forstod hva mote faktisk er.

Skrevet

liker impulser fra andre land og tidsepoker, og måten moten fornyer seg.

Klær gir meg mulighet til å uttrykke min personlighet uten og være verbal eller vise kroppssråk.

Om jeg føler meg litt gal en dag tar jeg på noe med farge og mønster som vekker litt oppsikt, jeg oppfører meg ikke som en apekatt :fnise: Lar klærne snakke for humøret og den generelle holdningen.

Jeg liker hvordan klær og moter reflekterer tiden vi lever i, det kan identifisere oss, gjøre oss en del av noe større ( religiøse plagg) eller frigjøre oss.

Husker jeg hatet å jobbe i uniform, det er helt kvelende for meg. Elsker å hjelpe venner med å dekke behovene de har med sko & klær. Det er et veldig kreativt initiativ fra min side.

Ikke alltid lett i denne jungelen av selgere og kjedelig utvalg i Norge...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...