Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Gjest frøken am

Her roer hun seg mye fortere hos mannen! Kanskje hun merker at jeg er litt tynnslitt nå...

Vi har pratet i dag og blitt enige om at vi må legge oss litt tidligere - så nå er det kvelden på oss alle mellom syv og ni!

Går jo greit det, H sover jo tungt hun :ler:

Nå tømmer hun nesten en hel pupp, og det er jaggu deilig haha! Har ikke noe særlig spreng, kun hvis hun sover bort måltider som f.eks på natten.

Det ble en koselig kveld hvor sambo klarte å bare sitte ned og kose seg med meg og mini.

Jeg fikk tatt en gooood dusj og laget masse snacks! Deilig å kokelere på kjøkkenet :hjerte:

Hvordan er det med betennelsen nå, Teriyaki? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra dere har fått snakket! Håper ting blir bedre framover. :)

Betennelsen varte bare et døgn! Eller feberen da, tok en ekstra dag før all smerte og ømhet var borte fra puppen. Men altså, det gikk fort over! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Så bra! :)

Her hadde vi en herlig natt, sovnet halv 11, mens H sovnet for kvelden klokken 18.

Pupp og stell fra halv ett til ett, påfyll halv fire, hun sovnet halv fem. Jeg fikk dog IKKE sove før halv seks, var vel vant med å holde på to timer :fnise:

Opp igjen og gi pupp halv syv, sovnet syv, nytt måltid halv ni til ni, og stod opp for dagen halv 12!

Heeelt fantastisk :rodmer:

Lurer på om frøkna fant søvnen fort fordi jeg var så veldig avslappet?

Deilig var det :hoppendeglad:

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Jo bedre mor har det jo bedre har babyene det ;)

:Nikke:

Edit: må bare sjekke. Dere som "sender vekk" ungen for barnepass :ler:

Pumper dere så så mye og så er de borte så lenge melken holder?

Vet jo egentlig hvordan det der fungerer, bare lurer på hvordan dere ordner alt når mini er borte fra dere mange timer i strekk.

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre netter har vært så som så i det siste. gutten er så tett i nesa og har ikke villet ligge i sin egen seng. Han har derfor sovnet oppå meg og ligget der til vi har lagt oss. Men nå blir han snart 2 mnd og da ønsker jeg å prøve å få han til å sove i sin egen seng.

Jeg tenkte å ta kveldsstell i 19-20 tiden, alt etter som når han har sovet på dagen. Så vil jeg legge han i sengen mellom 20-22 alt ettersom når han begynner å bli trøtt. Tenkte å synge litt og så legge han ned. Han begynner nok å skrike litt, men da vil jeg stryke på kinnet og forsøke å roe han uten å ta han opp. Så gå ut av rommet og inn igjen når han gråter.

Hvordan gjør dere det?

---------------

Godt å høre at det går bedre med dere Frøken Am og så deilig med en god natt også da :)

Vi har ikke hatt barenepass enda, men jeg var på en liten shoppingtur og da pumpet jeg med slik at samboer kunne gi mat når gutten våknet.

Jeg skal på en fest om en mnd og kjenner jeg begynner å grue meg litt... Men en gang må jo bli den første. Mannen skal være hjemme så jeg må prøve å pumpe meg en del i forkant... Men må nok ha noe nan tilgjengelig også..

---------------

Må bare spørre: er det noen som blør enda? Jeg sluttet å blø etter 5 uker, så var jeg fri i en uke før jeg begynte igjen. Trodde det kanskje var mensen for den varte i 5 dager. Stoppet så, men nå har jeg altså begynt å blø igjen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er også gutten litt tett i nesa, men han sover heldigvis i egen seng.

Han blir stelt for kvelden ved 21 tiden og så legger vi oss begge to faktisk ved 22 tiden, da sover han til 3 tiden, så får han bleieskift og pupp, og så lagt i vugga igjen, så sover han til 7 tiden og så får han pupp (bleieskift hvis han har bæsjet), så sover vi til kl 9 eller 10 og da blir det skift til klær og mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom eldstemann våknet annenhver time for mat de første 6 mnd hadde jeg forberedt meg på det samme nå, men lillemor har sovehjerte så det holder. Hun får siste måltid og stell rundt midnatt, og så sover hun fra halv 1-1 til ca kl 08. Helt fantastisk å våkne uthvilt om morgenen, så skal nyte det så lenge det varer :)

Har dere vært til legen for 6-ukerskontroll? Er det underlivskontroll også? Hvilken prevensjon har dere valgt etter fødselen? Jeg tror jeg skal få satt inn hormonspiral, men litt usikker enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt cerazette..Er så pysete når det gjelder underlivet mitt Synes til og med celleprøver er vonde å ta..Så jeg tør ikke spiral.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også gutten litt tett i nesa, men han sover heldigvis i egen seng.

Han blir stelt for kvelden ved 21 tiden og så legger vi oss begge to faktisk ved 22 tiden, da sover han til 3 tiden, så får han bleieskift og pupp, og så lagt i vugga igjen, så sover han til 7 tiden og så får han pupp (bleieskift hvis han har bæsjet), så sover vi til kl 9 eller 10 og da blir det skift til klær og mat :)

Å det hørtes deilig ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre netter har vært så som så i det siste. gutten er så tett i nesa og har ikke villet ligge i sin egen seng. Han har derfor sovnet oppå meg og ligget der til vi har lagt oss. Men nå blir han snart 2 mnd og da ønsker jeg å prøve å få han til å sove i sin egen seng.

Jeg tenkte å ta kveldsstell i 19-20 tiden, alt etter som når han har sovet på dagen. Så vil jeg legge han i sengen mellom 20-22 alt ettersom når han begynner å bli trøtt. Tenkte å synge litt og så legge han ned. Han begynner nok å skrike litt, men da vil jeg stryke på kinnet og forsøke å roe han uten å ta han opp. Så gå ut av rommet og inn igjen når han gråter.

Hvordan gjør dere det?

---------------

Godt å høre at det går bedre med dere Frøken Am og så deilig med en god natt også da :)

Vi har ikke hatt barenepass enda, men jeg var på en liten shoppingtur og da pumpet jeg med slik at samboer kunne gi mat når gutten våknet.

Jeg skal på en fest om en mnd og kjenner jeg begynner å grue meg litt... Men en gang må jo bli den første. Mannen skal være hjemme så jeg må prøve å pumpe meg en del i forkant... Men må nok ha noe nan tilgjengelig også..

---------------

Må bare spørre: er det noen som blør enda? Jeg sluttet å blø etter 5 uker, så var jeg fri i en uke før jeg begynte igjen. Trodde det kanskje var mensen for den varte i 5 dager. Stoppet så, men nå har jeg altså begynt å blø igjen:(

Jeg har prøvd å begynne å legge gutten i senga, slik at han skal sovne der nå :) Han har bestandig sovnet på oss, eller i stua - også har vi forsiiiiiiiktig lirket han ut av armene og opp i senga mens vi omtrent holder pusten for at han ikke skal våkne :sjenert:

Så i går var første kveld jeg holdt tolmodet helt ut å gjennomføre det :) La han i senga, satt deretter i 1 1/2 time og holdt han i hånda, strøk han på hodet og sang Ole Brumm :gjeiper: Og da sovnet han til slutt :jepp: han gråter ikke og er rolig, bare jeg sitter over han og holder i han, stryker på han og snakker/synger til han. Men selv om han er trett kjemper han imot å sovne, sikkert fordi han vet han blir liggende for seg selv i senga. (I den grad det kan kalles å ligge for seg selv når ansiktene våre er 20 cm fra hverandre og det kun er sprinkler som skiller oss :gjeiper: ) Så han ligger å smatter på smokken, pludrer litt og kikker på meg - mens øynene vrenges av tretthet til han sovner.

Etter 20 min våknet han. Hadde fått hikke, og da synes han veldig synd i seg selv høres det ut som :fnise: stakar... Så da var det å holde hånd, stryke og synge litt til - også sovna han :) Men da hadde det jo gått nesten 3 timer siden han spiste (som må være rekord!), dermed våknet han etter kort tid og var sulten.. Så var det mat og bleieskift og på'an igjen da :fnise:

Ang blødningen så har jeg sluttet å blø for 3.gang nå! I går var første blødningsfrie dag og det holder seg ennå! :jepp: Da har jeg altså blødd i 6 uker. Har somregel bare vært en dag eller 2 opphold før det har begynt på igjen - men nå håper jeg det har tatt slutt! Vi hadde til og med :sengekos: i natt :lur: Ingen tid å minste - tenk om jeg begynner å blø igjen! :fnise: Var jo klar som et egg for litt :sengekos: for litt over en uke siden, da det begynte å blø igjen etter en dags opphold, så det skulle jeg ikke risikere igjen :gjeiper:

Jeg fikk en sånn bok om spedbarn og mor, og der står det at all blødning som kommer over 14 dager etter renselsen er over er å regne som mens. Så hvis du har hatt bare 1 uke opphold, skulle man i følge dette tro at det dortsatt var renselsen? Jeg har bestandig hørt at renselsen varer ca 6 uker, men i den boka står det 6-8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle forresten visst hvordan man får babyer til å sove lengre og heller færre dupper på dagtid jeg... :sjenert: *sukk*

Gutten sover toppen 1 time, men somregel bare 30 min på duppene sine. Og han sover dermed maaange dupper gjennom dagen. Han har vel en knapp halvtime på øyet for hver time omtrent. Altså våken 1 time, dupper 15-30 min, våken 1 time, dupper 15-30 min.... Powernap'er seg gjennom hele dagen.

Tror han synes det er slitsomt selv jeg? For han virker jo konstant trett, istedet for å få sovet ut og dermed være våken litt lengre. Han har jo glimtet til noen få ganger og sovet et par timer, og da er han jo mye mere våken og opplagt når han våkner! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å trille han i vognen før du setter vognen ute? Mange babyer sover bedre og lengre ute. :) O har alltid langluren sin ute i vognen. Da sover han i tre timer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å trille han i vognen før du setter vognen ute? Mange babyer sover bedre og lengre ute. :) O har alltid langluren sin ute i vognen. Da sover han i tre timer. :)

Jeg har ikke fått trillet noe særlig enda... :sjenert: Jeg bor i winterwonderland, der det har snødd som bare rakkern i det siste. Og snør det ikke, er det sprettkaldt eller stri vind. Eller hålke..... Så jeg har ikke syntes at det har vært noe trilleføre for en såppass liten en enda. Og atpåtil ble han hes og groggy i stemmen for noen dager siden, så litt redd for å ta han ut. (De har vel sikkert ikke vondt av litt frisk luft selv om de er bittelitt småforkjøla, bare de ikke fryser - men jeg er vel verdens største hønemor :fnise: ) Har heller ingen babycall enda og ingen plass hvor han kan stå så jeg ser han..

Men jeg gleder meg vilt til at været blir litt bedre, sånn at jeg får ut å trille! For jeg har også trua på å la de være masse i frisk luft, og har planer om å få til dagdupp ute etterhvert :jepp:

Han sover duppene sine i vogna inne nå da :) i kjellerstua :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest frøken am

Åhh at dere klarer å ha mini i egen seng!! Jeg synes det er så grusomt når H ligger for seg selv ... :sjenert:

Har lyst å bare ha henne inntiloss hele tiden, har for meg at hun trenger masse masse nærhet!

Er ikke klar for å la henne ligge alene på leeeenge :fnise:

Hun har forresten bare powernaps hun og. Bare tre uker gammel da, men hun sover bare lenge om kvelden og natten. Ikke sover hun i vognen heller med mindre den beveger seg som et jordskjelv!

Har vurdert spiral, men da mister man mensen? Og det er ikke aktuelt :haar:

Vil ha min sunne, normale syklus. Så det blir vel cerazette.

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sliter vi masse med magen fortsatt, og vi har vært utrolig slitne av å sitte og riste babyen hele dagen, og likevel høre masse gråt. Så det nye familiemedlemmet er hjertelig velkommen, nemlig en vippestol med monstervibrering!

Fie gråter nesten ikke lenger, og rett og slett koser seg! Det er tydelig at smertene er mindre, og hun klarer til og med å sove mer på dagen nå (hun har hatt problemer med det de siste dagene på grunn av vondt).

Hadde skikkelig dårlig samvittighet igår, da hun fikk mye mindre kroppskontakt i løpet av en dag enn det hun vanligvis bruker å få, men jeg gjetter jo på at hun sier ifra hvis hun trenger kos? Hun ser jo kjempefornøyd ut, så burde jeg kanskje ikke ha dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh at dere klarer å ha mini i egen seng!! Jeg synes det er så grusomt når H ligger for seg selv ... :sjenert:

Har lyst å bare ha henne inntiloss hele tiden, har for meg at hun trenger masse masse nærhet!

Er ikke klar for å la henne ligge alene på leeeenge :fnise:

Hun har forresten bare powernaps hun og. Bare tre uker gammel da, men hun sover bare lenge om kvelden og natten. Ikke sover hun i vognen heller med mindre den beveger seg som et jordskjelv!

Har vurdert spiral, men da mister man mensen? Og det er ikke aktuelt :haar:

Vil ha min sunne, normale syklus. Så det blir vel cerazette.

Jeg hadde ikke normal syklus på cerazette da jeg gikk på de :sjenert: den ble helt avspora, spotta konstant i 6 mnd. De fleste mister mens med cerazette fikk jeg høre av legen, mens noen hadde den som normalt, og andre fikk uregelmessige blødninger. Jeg kom vel i den siste kategorien jeg da... Hadde regelmessig uregelmessig blødning jeg :fnise: Men blir vel å prøve cerazette på nytt mens jeg ammer..ser ikke noe annet alternativ. Men fordi jeg reagerte slik på cerazette, er det ikke dermed sagt at du reagerer likens da :) får håpe du er av de som beholder syklusen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M søv også lite om dagen, eller lite i slengen.. Kan ligge og sove i armane mine, og når eg truuur det er safe å legge han frå meg så ligg han i 5 minutt før han våknar. Medan eg går trilleturar søv han godt i vogna (ca 1 time pr gong), men våknar 5 minutt etter at eg parkerer vogna i gangen. I går søv han i 2 timar etter turen - det er ny rekord! Det var deilig, men sjølv om eg hadde babycall måtte eg bort og sjekke om han levde.. :sjenert:

Eg fekk forresten resept på Cerazette. Er skeptisk til spiral med tanke på fremmedlegemer inne kroppen min, og det er ikkje vits i å bruke mykje peng på spiral (som ville koste 1500 kr for hormonspiral sa legen min) viss den likevel skal ut om 1 år eller 2... Og kobberspiral..skeptisk til at befrukta egg blir støtt ut. Så for meg trur eg minipillen er det som funkar best foreløpig. Er fare for småblødninger sa legen, men det får eg berre leve med :)

Endret av silverdoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...