silverdoe Skrevet 20. august 2011 #441 Del Skrevet 20. august 2011 Her er forma upåklagelig! Guten sparkar som berre det, og magen veks jo, men ellers merker eg ingenting til graviditeten, og føler meg griseheldig Har framleis ikkje lagt på meg noko (er på minus 0,5 kg no), så eg passar dei fleste vanlege kleda mine endå. Men eg har begynt å bruke litt mammaklede da, for dei er jo så behagelige Skal til jordmor på torsdag, men det er vel ein vanleg kontroll berre. Eg trudde eg kom til å få DEN oppfølginga da, sidan eg er relativt overvektig, men nei.. Har tatt glukosebelastning, men resultatet var heldigvis heilt normalt! Men eit lite spørsmål: sjølv om glukosetesten var normal i veke 25..kan eg likevel få svangerskapsdiabetes seinare, t.d. i veke 32? Burde eg teste meg fleire gongar?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 20. august 2011 #442 Del Skrevet 20. august 2011 Niennas, du må prøve å slappe av og nyte, framfor å bekymre deg. Tror forøvrig ikke det går an at den lille knekker foten av å sparke hardt, hehe. Livmoren er jo myk, så når den sparker hard så hopper heller magen høyt i værs, enn at det blir vondt for den lille Dere som ikke har vært på 3D enda bør rett og slett glede dere! Det var kjempekos å se lille gutten. Så blant annet at han har min nese! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 20. august 2011 #443 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg kan heller ikke klage på formen Kjenner jeg blir litt klar i ryggen av å stå/gå for mye - men ikke vondt. Og det går over når jeg får slappet av en stund. Kjenner litt til at livmoren strekker seg for tiden da! Ligamentsmerter eller hva det kalles. Men det er litt sånn i rykk og napp, ikke hele tiden. Men kan være meget ubehagelig i det sekundet det "høgger i" Men jeg tror jeg kan betraktes å være i uforskammet god form til gravid å være Ellers er det en meget aktiv gutt som bor i magehuset, jeg kjenner han både sent og tidlig. Egentlig dagen lang og det er jo bare herlig å føle at det er liv i leiren! Ellers skal jeg til utredning på sykehuset snart. De skal finne ut om det er forsvarlig for meg å føde vaginalt eller om det er best med planlagt keisersnitt. Så jeg er litt spent på hva de finner ut..! Det kommer vel en god del ann på ungens størrelse også vil jeg tro, så jeg vet ikke om jeg kanskje må flere turer til sjekk, når fødselen nærmer seg - før de tar en avgjørelse. Jeg har i allefall prøvd å slå meg til ro med at jeg skal stole på ekspertisens anbefalinger og at de har kontroll på hva som er best for meg og ungen Jeg kan ikke si at det frister så veldig å bli spretta opp i magen, men det frister om mulig enda mindre å gå gjennom en risikofødsel som kanskje ender opp med komplikasjoner og hastekeisersnitt - så jeg satser på at disse folka tar det rette valget for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 21. august 2011 #444 Del Skrevet 21. august 2011 Er bare nødt til å fortelle at jeg endelig har fått på meg en jeans!!! Mama jeans fra H&M. Hvertfall 2-3 mnd siden sist... Dagens gladmelding! Jeg er fortsatt for liten for mammabuksene mine, de bare sklir ned og så må jeg gå å dra i dem hele tiden. Mannen sin kommentar her for noen dager siden: "Når skal du begynne med mammabukser igjen, nå ser det bare ut som du har en stor valk på magen!" Og jeg måtte da fortelle han at magen min er nok annerledes denne gangen enn forrige. Sist gang så det ut som jeg hadde spist en fotball, denne gangen er magen liksom litt breiere. (...) Ellers skal jeg til utredning på sykehuset snart. De skal finne ut om det er forsvarlig for meg å føde vaginalt eller om det er best med planlagt keisersnitt. Så jeg er litt spent på hva de finner ut..! Det kommer vel en god del ann på ungens størrelse også vil jeg tro, så jeg vet ikke om jeg kanskje må flere turer til sjekk, når fødselen nærmer seg - før de tar en avgjørelse. Jeg har i allefall prøvd å slå meg til ro med at jeg skal stole på ekspertisens anbefalinger og at de har kontroll på hva som er best for meg og ungen Jeg kan ikke si at det frister så veldig å bli spretta opp i magen, men det frister om mulig enda mindre å gå gjennom en risikofødsel som kanskje ender opp med komplikasjoner og hastekeisersnitt - så jeg satser på at disse folka tar det rette valget for meg! Kan jeg spørre om hvorfor? Smalt hofteparti/ stor unge fra før/ hjertefeil? Satser også på at de gjør grundige vurderinger som fører dem frem til det som er rett for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 21. august 2011 #445 Del Skrevet 21. august 2011 (...) Er så redd for så mye rart, bl.a. at barnet skal knekke beinet hvis den sparker meg for hardt i magen (...) Tror ikke det går ann. Hadde en kraftplugg av en kommende fotballspiller i magen sist, noe ribbena mine virkelig fikk kjenne på. Og alltig på samme siden!!! Tror det er større sannsynlighet for at babyen sparker på moren brist i et ribben... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dizzy Skrevet 21. august 2011 #446 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har også kjøpt Mama jeans fra HM, men den er for stor rundt magen enda. Bruker foreløpig mine vanlige bukser, selv om det er et par stk jeg ikke får kneppet. Bruker heller en strikk gjennom hullet og rundt knappen, og en lang topp over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 21. august 2011 #447 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Guriland så sterk lillegutt er nå! I dag da jeg lå med hånden min "tungt" på magen, så var bevegelsene utrolig sterke og kraftige, hele magen og hånden ble dyttet høyt opp når han bevegde på seg Er så koselig å kjenne at han blir sterkere for hver dag som går. Er det forresten noen som har peilig på hvor mye klær man egentlig trenger til babyen? Hvor mange bodyer, strømpebukser, klær til å ha over body, varme klær alla flis/ull til å ha i vognen etc. Er virkelig helt blå på det der.. Endret 21. august 2011 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøtteliten Skrevet 21. august 2011 #448 Del Skrevet 21. august 2011 Kan jeg spørre om hvorfor? Smalt hofteparti/ stor unge fra før/ hjertefeil? Satser også på at de gjør grundige vurderinger som fører dem frem til det som er rett for deg! Det kan du Grunnen er en mengde med problematiske fødsler og krisersnitt i familien (både min mor og resten av morsiden). Så hvis jeg klarer en normal vaginal fødsel uten komplikasjoner, blir jeg isåfall den første i senere tid, i denne slekta som klarer det Jeg er også en liten/smal person, og samboer er en solid bygd kar. Han var dessuten en stor baby da han ble født. Jeg nevnte dette med min mors fødsler til jordmor og hun sperret opp øynene allerede da. Og da hun hørte resten av min morsides fødselserfaringer, mente hun at visse ting burde sjekkes opp før de lot meg føde. Litt sånn "bedre føre var, enn etter snar" rett og slett så det blir én av to: enten finner de ut at min fysikk og ungens størrelse gjør det risikabelt å prøve å presse ungen ut ----> planlagt keisersnitt. Eller: de ser ingen forhøyet risiko med å la meg føde vaginalt, men vil være litt ekstra obs på at det dette kanskje ikke går, om fødselen skulle vise seg å dryge ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 21. august 2011 #449 Del Skrevet 21. august 2011 Guriland så sterk lillegutt er nå! I dag da jeg lå med hånden min "tungt" på magen, så var bevegelsene utrolig sterke og kraftige, hele magen og hånden ble dyttet høyt opp når han bevegde på seg Er så koselig å kjenne at han blir sterkere for hver dag som går. Er det forresten noen som har peilig på hvor mye klær man egentlig trenger til babyen? Hvor mange bodyer, strømpebukser, klær til å ha over body, varme klær alla flis/ull til å ha i vognen etc. Er virkelig helt blå på det der.. Fra en bok vi kjøpte ved vår første graviditet (som aldri ble noe av) står følgende: Forslag til Basisgarderobe: 6-8 stk langermede trøyer med knytting 6-8 stk brillebukser (underbukser) (bodyer kan eventuelt erstatte trøyer og brillebukser) (Undertøy av ull kan være bra i tillegg, om vinteren) 3-4 stk lange sparkebukser 1-2 stk luer (bomull om sommeren, kan brukes under ull-lue om vinteren) 1 stk sett med tynn ullbukse og ulljakke (kan vente for sommerbarn) 1 stk vindtett kjøredress 1 par votter uten tommel av ull (brukes om vinteren) 1 par sokker av ull (brukes om vinteren) 2-3 stk helsetepper av bomull bare fordi jeg aldri har hørt om bl.a. brillebukser før, så kommer jeg med tilleggsopplysningen om at boken først kom ut i år 2000, og at jeg har en revidert utgave fra 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 21. august 2011 #450 Del Skrevet 21. august 2011 Fra en bok vi kjøpte ved vår første graviditet (som aldri ble noe av) står følgende: bare fordi jeg aldri har hørt om bl.a. brillebukser før, så kommer jeg med tilleggsopplysningen om at boken først kom ut i år 2000, og at jeg har en revidert utgave fra 2008 Dette var nyttig! Da tror jeg at jeg har nok bodyer, i alle fall i størelse 50. Tror faktisk ikke det er så mye som mangler. Men skal nok kjøpe noen plagg som er i butikkene nå, blant annet er jeg så forelsket i en tigergutt-nattdrakt, og en "I love daddy"-body Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 21. august 2011 Forfatter #451 Del Skrevet 21. august 2011 Ja vi er litt slappe!! Hvordan er det med dere jenter? Jer er fremdeles plaga med litt kvalme å halsbrannen bynner å ta seg opp. Vekta går nedover Jordmor ville jeg skulle sykmelde meg hvis jeg ikke bynte å legge på meg. Skal se det an til neste kontroll Er 2 kg opp tilsammen, ned litt i forhold til kontroll så tidlig som 7/6. Ikke helt bra! Greit nok det, men det blir litt lange dager å bare gå hjemme. Samtidig funker det bedre å få sove til jeg våkner å kan ta en hvil innimellom Ja vi er ikke så aktive som vi burde i denne gruppen.. Håper vi kommer oss når vi nå nærmer oss mer og mer Jeg syns du burde lytte til legen/JM om å sykemelde deg. Jeg er selv sykemeldt og det har hjulpet med betraktelig på formen. Var plaget med kvalme til uke 21 og etter jeg ble SM så har jeg nesten ikke kastet opp. Men kaster fremdeles opp innimellom hvis jeg blir veldig sliten eller stresset. Er også veldig plaget med halsbrann og det er utrolig plagsomt. Jeg har gått opp totalt 1 kg til nå.... og JM sa at jeg måtte passe på å drikke og spise nok og ikke stresse. Så du bør nok også ta det litt med ro Det blir faktisk ikke så lange dager når man går hjemme. Jeg er så pass sliten at jeg sover ganske lenge og så har jeg en ettermiddagslur..Da har jeg også ork til å gjøre litt hjemme eller treffe familie og venner. Hjelper på energi, formen, humøret og forholdet. Jeg er nesten aldri borte fra jobb og når lege SM meg så ble jeg litt stressa og satt ut over hva alle andre tenkte om å bli SM så tidlig og det var litt slitsomt. Men nå bryr jeg meg ikke om hva noen tenker og tror, så lenge jeg og lille gutt har det bra Nå har også rygg og bekken begynt å krangle litt så vi får se hva som skjer videre. Mulig jeg skal tilbake i jobb, men vet ingen ting enda. Men lykke til ihvertfall og du må lytte til hva du selv trenger. Alle er forskjellige. Mannen min har bursdag 25 september, vi tenker da å bestille en 3D UL rundt den tiden (er da 28 uker på vei ). Det begynner å bli kjedelig å bare være hjemme hele tiden, spesielt når jeg er så handikappet av bekkenløsninga at jeg ikke kan gjøre noe særlig hjemme, utenom å brette klær som er vasket Jeg har nå kjent spark i (roughly) 4 uker, men jeg synes ikke styrken har blitt noe særlig større? Hvordan er det med dere på det punket? Er så redd for så mye rart, bl.a. at barnet skal knekke beinet hvis den sparker meg for hardt i magen Det var også en stund jeg var redd for at barnet skulle kveles av navlestrengen sin Jeg har vært på sukkerbelastning, siden jeg er overvektig, og kan fortelle at jeg ikke har svangerskapsdiabetes! Ellers skal jeg til jordmor på mandag, for å snakke med henne. Har litt ting fra barndommen som har kommet opp etter at jeg ble gravid, og jeg tror det er lurt å få snakket med noen om dette før jeg blir mor. Jeg gruer meg, og er likevel spent på om det hjelper å snakke med noen. en siste funfact: Jeg leser for tiden "Mor for første gang" av Gro Nylander, en veldig spennende bok der jeg lærer mye! Er bl.a. mye mer innstilt på å klare amming nå, etter å ha lest amme-kapitlet. Du må ikke stresse Selv har jeg en aktiv gutt, men noen dager så kjenner jeg nesten ingen ting, mens andre dager så får jeg nesten vondt. Så varierer veldig og de har jo ennå god plass Så tidlig du har vært på sukkerbelastningstest. Jeg fikk beskjed om å ikke komme før i uke 27. Men hvordan fungerer det egentlig? Er det legen eller forkontor som gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 21. august 2011 #452 Del Skrevet 21. august 2011 Så tidlig du har vært på sukkerbelastningstest. Jeg fikk beskjed om å ikke komme før i uke 27. Men hvordan fungerer det egentlig? Er det legen eller forkontor som gjør det? Vel, min mor hadde visst vært på samme behandling (da for å sjekke om vanlig diabetes), og hun dro på sykehuset og fikk sitte i en stressless i 2 timer og høre på musikk :sur Jeg møtte opp halv ni, de tok blod fra meg, og stakk meg i fingeren ( begge deler var for å sjekke hvor høyt blodsukker jeg fikk, men blodet de sender videre får man visst mer korrekt svar fra enn der man bare stikker i fingeren). Jeg måtte så drikke en kaffekopp med vanvittig søt, kald drikke. Denne er direkte kvalmende, siden du må møte opp fastende. det var vanskelig å få ned 2-3 dl, synes jeg, men det gikk jo. Så måtte jeg, som var på legekontoret, sitte ute i venterommet. Jeg ble så kvalm av å sitte etterhvert at jeg fikk lov til å gå inn på et rom med en behandlingsbenk, og der lå jeg og slappet av i en times tid før jeg tok ny blodprøve og stikk i fingeren. Hadde det ikke vært for at jeg hadde vanlig sjekk etter dette, så hadde jeg nok ikke sett legen min i det hele tatt den dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 22. august 2011 #453 Del Skrevet 22. august 2011 Må nesten spørre hvor i landet alle sammen bor! For kartleggingens skyld Vi bor på østlandet, i en trang og klam by som heter Drammen. Flytter snart! Ellers har formen vært meget grei i det siste! Kjenner at det hjelper å roe ned og ikke stresse. Ikke at man alltid klarer å bestemme over de tingene selv, men jeg vet det hjelper å ha en samboer som er helt utrolig! Stiller opp og stiller opp og stiller opp. Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis han hadde vært en skikkelig slask som rett og slett ga faan! Men han er fantastisk. Det hjelper masse. Har nettopp hatt en skikkelig ryddesjau - er deilig å få gjort noe når man bare går hjemme. Hengt vekk klær, tørket støv og satt barnesengen på plass. Åh for en nydelig seng! Gleder meg til mini ligger der altså Jenter, skaff dere sykemelding om dere trenger det! Hadde ikke jeg fått den sykemeldingen for noen uker siden hadde jeg vel ikke fungert engang. Folk er jo så forskjellige, og jeg tror aldri jeg har hatt det bedre og verre enn nå. Er jo en hormonbombe ut av alle dimensjoner, men jeg er så lykkelig! Og blitt veldig flink til å lytte til kroppen og ta vare på den Må passe på nurket For tiden nærmest bor jeg i den mamma buksen, men det er vel en mnd til også passer den ikke ... . Slik som med alt annet . Hvordan fungerer kostholdet for dere som sliter med sv.diabetes? Litt off topic, men jeg måtte om kostholdet FULLSTENDIG for en uke siden, ettersom jeg fant ut at jeg ikke tåler sukker eller gjær. DET ER VANSKELIG! Må plutselig bake brød selv, tenke over hva jeg putter i munnen. Og jeg har jo aldri vært så sulten i hele mitt liv! I går feiret lillesøsteren min bursdag, og plutselig utbryter fetteren min: Nå har du jammen sittet her og spist siden du kom! (Da hadde vi vært der i to og en halv time...herregud). Hvordan fyller dere dagene ellers når dere er hjemme og ... 'slapper av'? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 22. august 2011 #454 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg fyller dagene med å gjøre en del erneder i byen, husarbeid, oppussing av barnerom, rydding i hus, turer med hunden, avslapping, også prøver jeg å være litt sosial også. Men nå er ikke jeg sykemeldt, kan bare ikke begynne på skolen igjen pga. studieforløpet ikke passer med når jeg har termin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 22. august 2011 #455 Del Skrevet 22. august 2011 Aha. Jeg bare lurer på hvordan det blir med pengene da? Får du noe form for inntekt nå? Eller kanskje er du i jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolita90 Skrevet 22. august 2011 #456 Del Skrevet 22. august 2011 jeg fyller dagene med litt husarbeid og valp har så vondt i ryggen at det meste husarbeid klarer jeg ikke lenger. vi bor på østlandet, like ved eidsvoll, men skal flytte siden leiligheten er for liten til 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 22. august 2011 #457 Del Skrevet 22. august 2011 Aha. Jeg bare lurer på hvordan det blir med pengene da? Får du noe form for inntekt nå? Eller kanskje er du i jobb? Er ikke helt sikker enda. Men jeg har klart å opparbeide meg rett til foreldrepenger tror jeg. Går og venter på å få alle lønnslippene fra arbeidsgiver slik at jeg kan legge sammen. Mener det blir over 35 000. Har hatt jobb hele tiden, men har jobbet i en annen jobb fra juni av, enn jeg har gjort de andre månedene. Men at jeg er i en annen jobb skal vist ikke ha noe å si ifølge saksbehandler. Er fortsatt ansatt i den andre jobben, men de har brutt arbeidskontrakten, så jeg har nylig bedt om skriftlig begrunnelse, for så at jeg skal komme med krav om å få tilbake vaktene mine, hvis ikke går jeg videre med saken. Men nå derimot har jeg svært lite jobbing. Er snart to uker siden forrige vakt. Skal jobbe på torsdag og lørdag, og så er det i alle fall to uker til neste vakt. Men har jo uansett vært i arbeid seks av ti måneder, så mener det skal gå bra i forhold til foreldrepenger? Ellers så har jeg jo rett på penger fra lånekassen. Så jeg er i startfasen av å fikse alle permisjonssøknadene. Den som skal til skolen, den som skal til lånekassen og den som skal til NAV. Blir svimmel av tanken på det, så gleder meg til jeg har alt unnagjort, klappet og klart. Men er veldig nervøs for at jeg mister retten til foreldrepenger pga. arbeidsplassen min har brutt arbeidskontrakten og ikke gitt meg de vaktene jeg har i kontrakten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 22. august 2011 #458 Del Skrevet 22. august 2011 Dere er så flinke Dagene mine handler mye om å ligge på sofaen, eller sitte i godstolen, da jeg ikke har hofter til noe annet - denne bekkenløsningen tar livet av meg! Det blir mye spilling, data og bøker. Jeg bor forsåvidt i Vestfold, Tønsberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 22. august 2011 #459 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg bor i Bodø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 22. august 2011 #460 Del Skrevet 22. august 2011 Ålesund her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå